STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
40
Obr. 2 – Šířkové uspořádání mostů.
Obr. 3 – Fáze výstavby.
Z těchto důvodů byla provedena
výstavba nových mostů, na kte-
rých je zvýšen počet jízdních pru-
hů v každém směru z 2 na 3 a by-
la doplněna cyklostezka (obr. č. 2).
Projekt toto řeší výstavbou šes-
ti nových mostů v místě dnešních
čtyř mostů. Jedná se o tři mosty
přes dráhu a tři mosty přes silni-
ci I/11.
Plánování této stavby započa-
lo v roce 2007 studií, v níž bylo
zpracováno několik variant včet-
ně možnosti opravy a rozšíření ko-
munikace na tři pruhy včetně sa-
mostatné lávky s chodníkem pro
pěší, případně nových mostů spo-
lečných pro tramvajovou trať, sil-
niční dopravu a pěší. Z důvo-
dů odlišných správců silničních
a tramvajových mostů bylo nako-
nec rozhodnuto provést samostat-
né mosty tramvajové a silniční.
V roce 2011 byl dopracován pro-
jekt DÚR, na nějž navázala pro-
jektová dokumentace DSP v ro-
ce 2014. V roce 2015 následovala
projektová dokumentace PDPS.
Realizace stavby byla započata
v roce 2018 a dokončení stavby je
plánováno v květnu 2020.
Délka stavby je 500m, avšak
jedná se o složité území, kde uli-
ce Výškovická kříží významnou
páteřní čtyřpruhovou silnici I/11,
dále vytíženou železniční trať a zá-
roveň se uzel nachází v těsné blíz-
kosti velkého obchodního cent-
ra. Ulice Výškovická je důležitou
spojnicí obydlených částí města,
jedná se o přístupovou komunika-
ci na sídliště, převádí jak silniční
a pěší, tak tramvajovou dopravu.
Rovněž byla řešena oprava stávají-
cích komunikací vč. úrovňové kři-
žovatky, obnova tramvajové trati,
dostavba nové cyklostezky, rekon-
strukce a dostavba pěších komu-
nikací v řešeném území. Dále se
na území nachází množství in-
ženýrských sítí, které bylo nutno
přeložit: vysokotlaký, středotlaký
a nízkotlaký plynovod, vodovod,
horkovod, kanalizace, sdělovací
vedení, světelná signalizace, ve-
řejné osvětlení, trakce dráhy, tram-
vajová trakce, vedení vysokého
a nízkého napětí, v blízkostí mos-
tu přes dráhu pak nadzemní vedení
velmi vysokého napětí.
Původní čtyřpolový most přes
silnici I/11 byl nahrazen dvoupo-
lovým a třípolový most přes že-
lezniční trať byl nahrazen jedno-
pólovým mostem při zachování
nivelety ulice Výškovické. Mosty
jsou navrženy z tyčových prefab-
rikovaných nosníků se spřahující
ŽB deskou a se spodní monolitic-
kou železobetonovou stavbou.
S ohledem na požadavek za-
chování tramvajového provozu
na jednokolejné trati během vý-
stavby nových mostů, bylo nut-
no řešit složitý postup a organiza-
ci výstavby. Výstavba probíhala
po fázích (obr. č. 3). V I. fázi pro-
bíhala demolice levých mostů
a následná výstavba nových le-
vých mostů silničních. Demoli-
ce mostu přes silnici I/11 probíha-
la přes noc za plné uzávěry silnice
I/11. Demolice mostu přes dráhu
s ohledem na prostorové možnos-
ti a minimalizaci výluk na dráze
pak rozřezáním a postupným sne-
sením nosníků jeřábem. Při této fá-
zi byla tramvajová doprava vedena
obousměrně po jedné koleji po sta-
rém pravém mostě. V první fá-
zi byl na starých pravých mostech
vymezen pouze jeden jízdní pruh
pro individuální dopravu ve smě-
ru na Ostravu–Zábřeh a zároveň
byl tento pruh v tomto směru vy-
užíván autobusovou MHD a IZS.
Druhý pruh na pravých mostech
Stavba „Silnice III/4787
Ostrava ulice Výškovická,
mosty 4787-3, 4787-4“ řeší
výstavbu nových mostů
včetně navazujících souborů
staveb. Stavba se nachází
v místě mimoúrovňového
křížení ulice Výškovické
se silnicí I/11 (ul. Rudná)
a v místě křížení se železniční
tratí. Původní mosty byly
na konci své životnosti
(stavební stav VI) a rovněž
dopravní kapacita ulice
Výškovické v místě stávajících
mostů byla nedostatečná.
Rekonstrukce MÚK
VÝŠKOVICKÁ – RUDNÁ V OSTRAVĚ
Obr. 1 – Celkový pohled na most.