STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
        
        
          40
        
        
          
            Obr. 2 – Šířkové uspořádání mostů.
          
        
        
          
            Obr. 3 – Fáze výstavby.
          
        
        
          Z těchto důvodů byla provedena
        
        
          výstavba nových mostů, na kte-
        
        
          rých je zvýšen počet jízdních pru-
        
        
          hů v každém směru z 2 na 3 a by-
        
        
          la doplněna cyklostezka (obr. č. 2).
        
        
          Projekt toto řeší výstavbou šes-
        
        
          ti nových mostů v místě dnešních
        
        
          čtyř mostů. Jedná se o tři mosty
        
        
          přes dráhu a tři mosty přes silni-
        
        
          ci I/11.
        
        
          Plánování této stavby započa-
        
        
          lo v roce 2007 studií, v níž bylo
        
        
          zpracováno několik variant včet-
        
        
          ně možnosti opravy a rozšíření ko-
        
        
          munikace na tři pruhy včetně sa-
        
        
          mostatné lávky s chodníkem pro
        
        
          pěší, případně nových mostů spo-
        
        
          lečných pro tramvajovou trať, sil-
        
        
          niční dopravu a pěší. Z důvo-
        
        
          dů odlišných správců silničních
        
        
          a tramvajových mostů bylo nako-
        
        
          nec rozhodnuto provést samostat-
        
        
          né mosty tramvajové a silniční.
        
        
          V roce 2011 byl dopracován pro-
        
        
          jekt DÚR, na nějž navázala pro-
        
        
          jektová dokumentace DSP v ro-
        
        
          ce 2014. V roce 2015 následovala
        
        
          projektová dokumentace PDPS.
        
        
          Realizace stavby byla započata
        
        
          v roce 2018 a dokončení stavby je
        
        
          plánováno v květnu 2020.
        
        
          Délka stavby je 500m, avšak
        
        
          jedná se o složité území, kde uli-
        
        
          ce Výškovická kříží významnou
        
        
          páteřní čtyřpruhovou silnici I/11,
        
        
          dále vytíženou železniční trať a zá-
        
        
          roveň se uzel nachází v těsné blíz-
        
        
          kosti velkého obchodního cent-
        
        
          ra. Ulice Výškovická je důležitou
        
        
          spojnicí obydlených částí města,
        
        
          jedná se o přístupovou komunika-
        
        
          ci na sídliště, převádí jak silniční
        
        
          a pěší, tak tramvajovou dopravu.
        
        
          Rovněž byla řešena oprava stávají-
        
        
          cích komunikací vč. úrovňové kři-
        
        
          žovatky, obnova tramvajové trati,
        
        
          dostavba nové cyklostezky, rekon-
        
        
          strukce a dostavba pěších komu-
        
        
          nikací v řešeném území. Dále se
        
        
          na území nachází množství in-
        
        
          ženýrských sítí, které bylo nutno
        
        
          přeložit: vysokotlaký, středotlaký
        
        
          a nízkotlaký plynovod, vodovod,
        
        
          horkovod, kanalizace, sdělovací
        
        
          vedení, světelná signalizace, ve-
        
        
          řejné osvětlení, trakce dráhy, tram-
        
        
          vajová trakce, vedení vysokého
        
        
          a nízkého napětí, v blízkostí mos-
        
        
          tu přes dráhu pak nadzemní vedení
        
        
          velmi vysokého napětí.
        
        
          Původní čtyřpolový most přes
        
        
          silnici I/11 byl nahrazen dvoupo-
        
        
          lovým a třípolový most přes že-
        
        
          lezniční trať byl nahrazen jedno-
        
        
          pólovým mostem při zachování
        
        
          nivelety ulice Výškovické. Mosty
        
        
          jsou navrženy z tyčových prefab-
        
        
          rikovaných nosníků se spřahující
        
        
          ŽB deskou a se spodní monolitic-
        
        
          kou železobetonovou stavbou.
        
        
          S ohledem na požadavek za-
        
        
          chování tramvajového provozu
        
        
          na jednokolejné trati během vý-
        
        
          stavby nových mostů, bylo nut-
        
        
          no řešit složitý postup a organiza-
        
        
          ci výstavby. Výstavba probíhala
        
        
          po fázích (obr. č. 3). V I. fázi pro-
        
        
          bíhala demolice levých mostů
        
        
          a následná výstavba nových le-
        
        
          vých mostů silničních. Demoli-
        
        
          ce mostu přes silnici I/11 probíha-
        
        
          la přes noc za plné uzávěry silnice
        
        
          I/11. Demolice mostu přes dráhu
        
        
          s ohledem na prostorové možnos-
        
        
          ti a minimalizaci výluk na dráze
        
        
          pak rozřezáním a postupným sne-
        
        
          sením nosníků jeřábem. Při této fá-
        
        
          zi byla tramvajová doprava vedena
        
        
          obousměrně po jedné koleji po sta-
        
        
          rém pravém mostě. V první fá-
        
        
          zi byl na starých pravých mostech
        
        
          vymezen pouze jeden jízdní pruh
        
        
          pro individuální dopravu ve smě-
        
        
          ru na Ostravu–Zábřeh a zároveň
        
        
          byl tento pruh v tomto směru vy-
        
        
          užíván autobusovou MHD a IZS.
        
        
          Druhý pruh na pravých mostech
        
        
          Stavba „Silnice III/4787
        
        
          Ostrava ulice Výškovická,
        
        
          mosty 4787-3, 4787-4“ řeší
        
        
          výstavbu nových mostů
        
        
          včetně navazujících souborů
        
        
          staveb. Stavba se nachází
        
        
          v místě mimoúrovňového
        
        
          křížení ulice Výškovické
        
        
          se silnicí I/11 (ul. Rudná)
        
        
          a v místě křížení se železniční
        
        
          tratí. Původní mosty byly
        
        
          na konci své životnosti
        
        
          (stavební stav VI) a rovněž
        
        
          dopravní kapacita ulice
        
        
          Výškovické v místě stávajících
        
        
          mostů byla nedostatečná.
        
        
          Rekonstrukce MÚK
        
        
          
            VÝŠKOVICKÁ – RUDNÁ V OSTRAVĚ
          
        
        
          
            Obr. 1 – Celkový pohled na most.