Stavební a investorské noviny - 9/2013 - page 36

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
36
Zde se věnujeme projektu na nekoridorové, jak
by se mohlo zdát, méně významné trati. Trať s pře-
zdívkou „Rudenka“ spojuje Prahu s Berounem
přes stanici Rudná u Prahy, je dlouhá přes 33km
a v jízdním řádu ji nalezneme pod číslem 173.
METROPROJEKT Praha a. s. úspěšně dokon-
čil již čtvrtou z řady dokumentací, která má spo-
lečného jmenovatele – rekonstrukci tratě Praha-
-Smíchov – Rudná u Prahy – Beroun. Po úvodní
studii proveditelnosti, která stanovila principy
řešení, byla zpracována realizační dokumentace
pro opravné práce v úseku Praha-Smíchov – Rud-
ná u Prahy. Následovala přípravná dokumentace
pro celý úsek, která řeší zejména racionalizaci tra-
tě, což je ve zkratce nasazení moderního zabez-
pečovacího zařízení, které umožní dálkové řízení
Rekonstrukce tratě
Praha-Smíchov – Rudná u Prahy – Beroun
Velké železniční projekty obsahují rozsáhlé přeložky tratí, zdvoukolejnění, nové
tunely nebo dlouhé mosty. V České republice se jedná převážně o úseky tranzitních
železničních koridorů. Ty však tvoří jen malý podíl z celkové délky železniční sítě.
provozu na trati. Zatím posledním projektem je re-
alizační dokumentace pro opravy v úseku Rudná
u Prahy – Beroun-Závodí. Investorem záměru je
Správa železniční dopravní cesty, s. o.
Studie proveditelnosti
Ve studii proveditelnosti byly v souladu se za-
dáním vytyčeny cíle projektu, který má zajistit:
zvýšení propustné výkonnosti trati,
možnost vedení odklonové dopravy z trati č.171
(Praha-Smíchov – Beroun přes Dobřichovice –
součásti III. železničního tranzitního korido-
ru) zejména při její rozsáhlé rekonstrukci, ale
i v budoucnu v případě různých mimořádností,
podmínky pro stabilní provoz regionální pří-
městské dopravy.
Součástí studie byl návrh budoucího pro-
vozního uspořádání na trati, včetně výhledové-
ho jízdního řádu – tzv. „dopravní technologie“,
podložená zpracovanou prognózou přepravních
proudů (s výhledem na 40 let, jak stanoví me-
todika). Na základě toho a s ohledem na blíz-
ký požadovaný termín realizace bylo ve vari-
antách navrženo technické řešení a stanoven
odhad investičních nákladů. Požadované dokon-
čení stavby do roku 2014 vyloučilo elektriza-
ci nebo přeložky nebo zdvoukolejnění (jen sou-
čet správních lhůt projednání by překročil termín
realizace). Jednotlivá řešení pak byla podrobena
ekonomickému hodnocení metodou analýzy ná-
kladů a výnosů dle platné národní metodiky i do-
poručení Evropské komise.
Zvolena byla „optimální“ varianta, jež má při
zachování stávajícího rozsahu regionální dopra-
vy (interval 30 min. ve špičce) zajistit provezení
alespoň jedné odklonové trasy a po skončení od-
klonové vozby umožnit výhledové zvýšení rozsa-
hu regionální příměstské dopravy. To při součas-
ném stavu není možné.
Hlavní charakteristiky doporučené k další pří-
pravě jsou:
vybudování nové výhybny Praha-Hlubočepy
pro zvýšení kapacity dráhy,
přemístění zastávky Praha-Hlubočepy v soula-
du s územním plánem do blízkosti železniční-
ho přejezdu v ulici Slivenecká,
zřízení nového zabezpečovacího zařízení 3.
kategorie na trati a v dopravnách s dálkovým
ovládáním z provozní budovy v žst. Beroun,
ve výhledu pak z nového dispečerského pra-
coviště Praha. Tím dojde ke zvýšení kapacity
dráhy, stability a bezpečnosti jejího provozu,
vybudování nových nástupišť ve stanicích
s výškou nástupní hrany 550mm nad úrovní
kolejnice vybavené dynamickým informačním
systémem,
úpravy geometrické polohy koleje ve vybra-
ných mezistaničních úsecích (v rámci drážních
pozemků) s cílem odstranění propadů traťové
rychlosti,
rušení zbytné infrastruktury ve stanicích, tj.
rušení kolejí a náhrada výhybek kolejovými
poli, v souladu s posouzením rozsahu doprav-
ní cesty s přizpůsobením konfigurace kolejiš-
tě novým nástupištím.
Provedená ekonomická analýza prokázala
efektivnost optimální varianty, projekt zaručuje
návratnost vložených prostředků. Dojde přede-
vším k úsporám nákladů na údržbu infrastruktu-
ry, které by bylo nutné do technicky zastaralé in-
frastruktury vynakládat v případě, že by projekt
nebyl realizován. Zanedbatelný není ani po-
díl socioekonomických efektů, spočívajících
ve zvýšení bezpečnosti a časových úsporách.
Nové zabezpečovací zařízení přispěje ke zkráce-
ní jízdní doby, zvýšení atraktivity a konkurence-
schopnosti železniční dopravy ve vztahu k do-
pravě silniční. Jak ukázala přepravní prognóza,
rozvoj měst a obcí v okolí Prahy stále pokraču-
Stanice Rudná. Pracovní vlak na rekonstruovaných kolejích
Schéma navržených úprav
1...,26,27,28,29,30,31,32,33,34,35 37,38,39,40,41,42,43,44,45,46,...88
Powered by FlippingBook