Stavební a investorské noviny - 9/2013 - page 38

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
38
prostory převzaty československou armádou
a těžba v lomu byla postupně utlumována a v le-
tech 1966–68 ukončena. V současné době lom vy-
užívá Armáda ČR (AČR) a celý areál je předmě-
tem utajování. O tom svědčí i vyjádření Vojenské
ubytovací a stavební správy (VUSS), která zastu-
puje armádní zájmy, k projektu rekonstrukce trati:
„...zájmové území stanovené pro rekonstrukč-
ní práce předmětné stavby koliduje v rozsahu
Barrandovský most – obec Klukovice s územními
zájmy AČR dle §. 175 zák. č. 183/2006 Sb. Vzhle-
dem k charakteru těchto zájmů nelze poskytnout
přesné průběhy IS (inženýrských sítí) ve správě
VUSS...“
Mimochodem, v roce 1997 byla tehdy ještě
v prostoru stanice natočena jedna ze stěžejních scén
povídky Pitomci českého kultovního filmu Knoflí-
kaři, ve které herec Rudolf Hrušínský ml. leží mezi
kolejnicemi a plive na tabulku s označením nad ním
jedoucí lokomotivy. Je přesvědčen, že trefit kont-
rolní číslici 8 na tabulce dokáže jako jediný na svě-
tě, a to mu dodává sebevědomí a sílu žít.
V rámci projektu je namísto bývalé stanice, ny-
ní zastávky, navržena dvoukolejná výhybna a trať
je přetrasována tak, aby mohla být rychlost zvýšena
ze současných 40 na 70 km/h. Při opravných pra-
cích byly jako zárodek výhybny vloženy krajní vý-
hybky trvale uzamčené do přímého směru. Při ra-
cionalizaci dojde k dokončení a aktivaci výhybny.
Vlastní nástupiště bude přesunuto do atraktivněj-
ší polohy cca 500m blíže ke Smíchovu, k přejez-
du ulice Slivenecká. Po 140 letech tak zanikne další
„památka“ na průmyslovou minulost okolí a vlaky
budou moci výhybnou Hlubočepy poprvé v historii
projíždět téměř dvojnásobnou rychlostí. Doufejme,
že to nenaruší obranyschopnost České republiky.
Za zastávkou
Praha Holyně
ve směru na Rud-
nou (dříve Dušníky) odbočovaly z trati tři vlečky.
Mimo jiné v km 9,36 do lomu Požáry, jehož část se
stala po ukončení těžby národní přírodní památkou.
Z hlediska projektem navržených úprav jsou
důležitější dvě předchozí vlečky, do lomů již dříve
zmiňované firmy Bárta & Tichý (km 7,91) a ze-
jména do vápenky firmy Biskup, Kvis&Kotr-
ba v km 8,41. Připomínkou historie je opět sníže-
ná rychlost na hodnotu 40 km/h. V bezprostřední
blízkosti tratě jsou navíc rozpadající se zbytky vy-
bavení lomu – pilíře lávky a zdi bývalé nakláda-
cí rampy. Do ztichlého areálu vápenky, zejména
v ruinách provozních budov severně nad tratí, se
častou nesou zvuky příznivců paintballu, kterým
toto prostředí vyhovuje.
Firma Biskup, Kvis & Kotrba byla založe-
na v roce 1895, kdy začala ve Svatoprokopském
údolí s těžbou vápence. Provoz se rozrůstal a byl
spojen se železniční vlečkou. Postupně vznikly
dvě kruhové pece, které byly s lomy a výsypkou
propojeny rozsáhlým systémem drážky o rozcho-
du 600mm. Po válce došlo ke znárodnění, včet-
ně částečné rekonstrukce provozu, ale roku 1968
byl provoz vápenky definitivně ukončen. Poté are-
ál chátral, i když úplně opuštěn nebyl; ještě v osm-
desátých letech zde žilo několik rodin a probíha-
la tu dokonce výroba polyetylenových sáčků. Až
po roce 1989, kdy restituenti začali zvyšovat ná-
jemné, obyvatelé továrny odešli a areál je zcela
bezprizorní. V roce 1968 se zde točila část seriálu
Rychlé šípy – Vontská válka.
Nutno dodat, že těžba vápence v části lomu již-
ně nad tratí probíhá i nyní (snad jako v poslední
prokopské lokalitě), ovšem již bez asistence želez-
niční dopravy. Silnější trhací práce v lomu bylo
nutno hlásit Správě tratí, neboť hrozilo zhroucení
zdi v blízkosti trati. Nebezpečí bylo zažehnáno te-
rénní úpravou až při opravných pracích.
V úseku dlouhém přes 1km bylo podobně jako
u stanice Praha-Hlubočepy nutno zvýšit rychlost,
alespoň na 70 km/h, aby se vytvořil ucelený del-
ší úsek, na němž bude vyšší rychlost reálně využi-
ta. Už po skončení opravné fáze došlo ke zkrácení
jízdních dob osobních vlaků o téměř dvě minuty.
Ještě více se úpravy projeví při jízdě odklonových
rychlíků. Největší efekt bude samozřejmě dosažen
až po dokončení celého projektu (druhé etapy).
Přiblížili jsme si pouze dvě dílčí části projek-
tu, které však dokreslují charakter navrhovaných
úprav. Věříme, že po časech opomíjení nyní do-
jde k jisté rehabilitaci trati. Přejme omlazené „Ru-
dence“ mnoho dalších let bezpečného a spolehli-
vého provozu.
Ing. Petr Zobal
METROPROJEKT Praha a.s.
I. P. Pavlova 1786/2
120 00 Praha 2
tel.: 296 325 152
fax: 296 325 153
Po téměř 50 letech od ukončení provozu místní vlečky došlo k úpravě směrového vedení trati, které u bývalé vápenky firmy Biskup, Kvis a Kotrba umož-
ní odstranit propad traťové rychlosti (zvýšení ze 40 na 70 km/h). Teprve minipřeložka provedená při opravných pracích v úseku Praha Smíchov - Rudná
u Prahy v srpnu a září 2012 zahladila stopy po výhybkách, rampách a pilířích v areálu vápenky. Se siluetou bývalé provozní budovy vápenky ukazuje
snímek vlevo stav před započetím prací, uprostřed úpravu zemního tělesa a vpravo dokončenou přeložku s pozvolnějším obloukem.
Záběry na bývalé řeporyjské zhlaví stanice Praha-Hlubočepy názorně ukazují drobné přeložky trati
pro zvýšení rychlosti. Na záběru vlevo je průběh koleje poznamenám původním řešením zhlaví
stanice, kdy byly výhybky nahrazeny pouze kolejovým polem, ale rychlostní omezení (40 km/h)
zůstalo. Záběr vpravo ukazuje přetrasovanou kolej pro rychlost 70 km/h, včetně nové výhybky,
která tvoří zárodek budoucí výhybny. Výhybna bude dokončena při stavbě „Racionalizace“.
1...,28,29,30,31,32,33,34,35,36,37 39,40,41,42,43,44,45,46,47,48,...88
Powered by FlippingBook