Stavební a investorské noviny - 9/2013 - page 4

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
4
Celé období mezi roky 1990 a 2010 se neslo
v režimu finančně náročného rozvoje dálniční sítě,
a to především formou novostaveb Pražského okru-
hu a dálnic ve směrech na Plzeň/Německo (D5),
Ústí/Německo (D8), Hradec Králové (D11) a Zlín/
Ostrava/Polsko (D1). Na opravy se proto nedostá-
valo financí ani politické podpory, až se nejstarší
dálnice D1 dostala do stavu, který je evropskou ostu-
dou. Po roce 2010, kdy proběhly politické a ekono-
mické změny, se naplno rozeběhla příprava dlou-
ze debatované komplexní opravy D1 Praha – Brno
v současném pojetí a se startem realizace v roce
2013. Nadále však bude docházet k pojížděním ha-
varijních vozovek ze 70. let, které přijdou na řadu až
v posledních etapách.
Od počátku svého působení na ŘSD na přelomu
let 2003/2004 jsem se sám sebe ptal, kam až lze v ig-
norování stavu povrchu dálnic dojít a na koho čeká
toto obrovské břímě a úkol dohnat mnohaleté manko,
kdy se na dálnicích opravovaly prakticky pouze mos-
ty a krátké úseky. Nakonec jsem to byl já sám, když
jsem v roce 2011 přešel na provozní úsek, odbor dál-
nic. Prioritou a hnacím motorem tohoto rozhodnutí
pro mě byly a jsou právě plošné opravy dálnic.
Časté změny opravám nesvědčí
Organizační struktura ŘSD trpěla a trpí již mnoho
let tu lepšími, tu doslova katastrofickými změnami ať
již vnitřní struktury nebo angažmá konkrétních osob,
a to tak často, jak často se mění ministři a generální ře-
ditelé. To je v posledních letech bohužel velice často,
a tak se stalo, že 3 bývalí pracovníci zaniklého oddě-
lení oprav na Moravě spadali do oddělení majetkové
správy Brno, zatímco v Praze oddělení oprav již také
neexistovalo a jeho 2 bývalí pracovníci spadali pod in-
vestiční Závod Praha; zde samozřejmě pod náporem
úkolů typu „postavit Pražský okruh“ ani nemohla být
prioritou třeba taková oprava havarijní betonové čás-
ti D11 u Prahy. Brněnský závod tak například v roce
2010 neuskutečnil na celé Moravě ani jedinou opra-
vu plošného úseku. Navíc jsem měl pocit, že když ho-
vořím například o opravě havarijní betonové části D1
u Vyškova v délce 5km v ceně 100 milionů korun, dí-
vají se na mě kolegové, jako bych nepřijel z Prahy, ale
z Marsu.
První měsíce tak byly ve znamení vzniku oddě-
lení oprav a jeho stabilizace v rámci struktury ŘSD.
Poměrně rychle se podařilo znovu zřídit obě oddělení
oprav, zatím se čtyřmi zaměstnanci pro Moravu a pě-
ti pro Čechy.
Nový přístup k opravám
Zásadní změnou v přístupu k opravám na dálni-
cích měla být jejich délka. V minulosti byl celkový
disponibilní finanční objem rozptýlen do mnoha desí-
tek kratších oprav a až na výjimky u nás nebyly vidět
plošné opravy délky například 5km, tak jako v ostat-
ních zemích, kde pečují o dálnice ne 40, ale 60 nebo
dokonce 80 let (Německo, Itálie atp.).
Například v letošním objemu oprav a jejich délek
s porovnáním stavu s rokem 2010 nebo kdykoliv dří-
ve proto lze spatřit tři základní rozdíly:
1. Dopady na řidiče
(počet omezení a čas strávený
v kolonách) byly dříve násobně vyšší. Pokud se
5km opravovalo napětkrát, znamenalo to pět uza-
vírek a pětinásobné riziko komplikací v důsledku
jakékoli mimořádné události.
2. Úspora financí:
5x se platilo dopravní opatření
(jedná se o miliony korun), 5x se platilo za přesun
stavebních strojů a za další položky, které se za-
jištěním opravy souvisí.
3. Degradace dálniční sítě
by již v tomto desetiletí
dosáhla úrovně států daleko mimo EU.
Ještě v roce 2011 se podařilo navrhnout a zrea-
lizovat první delší opravu, konkrétně mezikřižovat-
kový úsek na dálnici D5 mezi výjezdy 22 a 18 u Be-
rouna, směr Praha. Významnější vývoj ale slibovala
projekční a investorská příprava na ročník 2012, kte-
rou jsem tehdy zadal. V přípravě pro rok 2013 tato fi-
lozofie oprav dálnice pokračovala, a to ještě ve vět-
ším rozsahu než v roce 2012. Vývoj v počtu oprav,
jejich délkách a celkových délkách za posledních 5
let jasně ukazuje následující tabulka:
Rekordní rok oprav dálnic
V roce 2013 bylo opraveno historicky nejvíce kilometrů dálnic. Tento pozitivní vývoj je možný díky splnění řady
podmínek, do budoucna však může být ohrožen různými omezeními a rizikovými faktory.
Článek se věnuje oběma úhlům pohledu.
2009
14,6 km
D1 Rekonstrukce CB vozovky km 134,29 - 136,8 L 2,5
D1 Oprava AB voz. km 61,951 - 59,038 L
2,9
D1 Oprava AB voz. km 59,105 - 62,043 P
2,9
D1 Oprava AB voz. km 89,806 - 91,044 L
1,2
D5 Oprava AB voz. km 57,5 - 60,5 L
3,0
D2 Oprava AB vozovky km 48,25 - 50,25 L
2,0
2010
4,3 km
D8-806 rekonstrukce
4,3
2011
9,0 km
D5 Oprava AB vozovky v km 22,42 - 18,00 L
4,4
D5 Oprava AB vozovky km 31,630 - 34,055 P
2,4
D11 Přetah CB vozovky v km 19,811 - 22,004 P
2,2
2012
20,2 km
D11 Přetah CB voz. km 18,0 - 13,7 L
4,3
D1 Rekonstrukce CB vozovky D1 km 211,0-214,6 P 3,6
D5 Oprava AB voz. D5 km 34,000 - 31,300 L
2,7
D5 Oprava AB vozovky v km 14,5 - 11,0 L
3,5
D2 Oprava AB vozovky D2 km 53,3-56,2 P
2,9
D1 Oprava AB vozovky km 87,1 - 90,3 P
3,2
2013
54,7 km
D5 Oprava AB vozovky km 40,7 - 34,0 L
6,7
D5 Oprava AB vozovky km 61,15 - 66,6 P
5,5
D8 Oprava AB vozovky km 17,7 - 11,2 L
6,5
D11 Přetah CB vozovky km 13,7 - 7,8 L
5,9
D11 Přetah CB vozovky km 23,250 - 25,550 P
2,3
D1 Oprava AB vozovky km 193,8 - 199,3 L
5,5
D1 Rekonstrukce CB vozovky km 214,6 - 220,2 P 5,6
D1 Rekonstrukce CB vozovky km 220,2 - 225,85 L 5,7
D2 Přetah CB vozovky km 48,7 - 42,6 L
6,1
D2 Oprava AB vozovky km 55,3 - 50,3 L
5,0
Asfaltové vozovky
V letech 2012 a 2013 bylo zrealizováno něko-
lik oprav cca 4 – 7km dlouhých úseků, ve kterých
se měnila obrusná i ložní vrstva v celé šíři vozovky,
případně ložní vrstva pouze v pomalém pruhu. Pou-
ze u jedné opravy se měnila i podkladní vrstva (byly
zde ochuzené vozovkové vrstvy oproti projektu z do-
by výstavby za socialismu) a u jedné opravy pouze
obrusná vrstva. Jedná se o vozovky stáří cca 15 – 20
let tohoto typu:
D1 Oprava AB vozovky km 193,8 - 199,3 L
Isprofond opravy dálnic, opravy delší jak 2 km
Ve výjimečných případech, spíše u kratších úse-
ků, byly realizovány provizorní opravy pokládkou
mikrokoberce. Na asfaltových úsecích D1, kde se
předpokládá v nejbližších letech modernizace, pak
byly realizovány provizorní opravy metodou remix
plus pro dobu do definitivní opravy s novou betono-
vou vozovkou.
Betonové vozovky
I v tomto případě bylo vloni i letos realizováno
několik oprav cca 4 – 7km dlouhých, během nichž
se na vytížených dálnicích měnila betonová vozovka.
Na méně využívaných úsecích byl použit přetah, což
znamená, že na fragmentované betonové desky byl
položen třívrstvý asfaltový povrch. Jedná se o vozov-
ky stáří cca 30 let tohoto typu:
1,2,3 5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,...88
Powered by FlippingBook