Stavební a investorské noviny - 9/2013 - page 6

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
6
Vznik SUDOPu datujeme
k 17. 11. 1953. V 50. letech mi-
nulého století docházelo ve všech
hospodářských oblastech ke slu-
čování a spojování roztroušených
útvarů do komunistickou stranou
ovládaných státních podniků. Ob-
dobně tomu bylo i v oboru přípra-
vy dopravních staveb, a tak došlo
ke vzniku Státního ústavu doprav-
ního projektování, který byl sou-
částí ministerstva dopravy. Jako
resortní ústav ministerstva dopra-
vy ovládl SUDOP zcela oblast
projektování železničních staveb
v republice.
Jaké zásadní zlomové okamžiky
nejvíce ovlivnily vývoj Vaší spo-
lečnosti až k dnešním dnům?
S trochou nadsázky je mož-
né považovat období do konce ro-
ku 1989 za klidné a stabilní. Vlá-
da a strana zadávala pravidelně
úkoly sudopským projektantům
a ti odváděli dílo ve prospěch bu-
dování reálného socialismu. Stát-
ní ústav dopravního projektová-
ní měl v 80. a 90. letech pobočky
ve všech větších městech Česko-
slovenska a zaměstnával až 1 250
pracovníků. Tento stav se radikál-
ně změnil po revoluci 17. 11. 1989,
kdy došlo, tak jako ve všech oblas-
tech života, i ke změnám v podni-
kání a struktuře státních organiza-
cí. Začátkem roku 1991 se ústav
rozpadl na jednotlivé státní pod-
niky v Praze, Brně, Hradci Krá-
lové, Plzni, Pardubicích, Bratisla-
vě a Košicích. Právním nástupcem
zrušeného Státního ústavu do-
pravního projektování s. p. se stal
SUDOP PRAHA s. p. Ředitelem se
stal na základě konkurzu vyhláše-
ného ministerstvem dopravy dlou-
holetý projektant inženýr Jaroslav
Vosáhlo. Okamžitě bylo potřeba
řešit i všechny dopady souvisejí-
cí s přechodem společnosti na trž-
ní ekonomiku. SUDOP v té době
byl přebujelou organizací zvyklou
na automatický přísun dostatku
práce. Okamžitě došlo ke snížení
počtu zaměstnanců, zahájení in-
tenzivní obchodní činnosti, nasta-
vení nových ekonomických pravi-
del a postupný přechod na moderní
výpočetní techniku. SUDOP byl
privatizován a k 1. 4. 1992 trans-
formován na SUDOP PRAHA a. s.
Toto období bylo pravděpodob-
ně pro SUDOP v jeho historii nej-
těžší, avšak zároveň byla zahájena
úspěšná etapa podnikání v tržním
prostředí.
Veřejnost však spíše než mi-
nulost zajímá, co nejvíce brzdí
rozvoj dopravní infrastruktury
v ČR nyní.
Rozvoj dopravní infrastruktu-
ry v ČR je dle mého názoru ome-
zen dvěma hlavními faktory. Je
to jednak stále se měnící koncep-
ce a strategie rozvoje dopravní in-
frastruktury spojená s nedostat-
kem finančních prostředků a jejich
dlouhodobé stabilní zajištění. Pro-
sazení schválené koncepce rozvo-
je dopravní infrastruktury je přece
dlouhodobý úkol, který nelze mě-
nit po každých volbách či dokonce
při personálních změnách na úrov-
ni ministrů a jejich náměstků.
Dlouhodobá koncepce musí být
závazná jak v oblasti priorit rozvo-
je dopravy a investic do infrastruk-
tury, tak i v oblasti dlouhodobého
zajištění finančních zdrojů. Toto je
možné v našich podmínkách do-
sáhnout pouze zákonnou úpravou,
tj. schválením střednědobé strate-
gie v poslanecké sněmovně for-
mou zákona.
Druhým faktorem je nedokona-
lá, nepřehledná a složitá legislati-
va. Ta má za následek neuvěřitelně
zdlouhavou přípravu, projedná-
vání a zadávání staveb. Zároveň
umožňuje všem účastníkům územ-
ního a stavebního řízení klást po-
žadavky, které výrazně navyšu-
jí stavební náklady připravované
stavby. Dalším důsledkem sou-
časné legislativy je stálé navyšo-
vání byrokratických a kontrolních
činností, které ve svém důsled-
ku celý proces výstavby doprav-
ní infrastruktury zdržují a prodra-
žují. Dochází k tomu, že odborná
a technická činnost investorů, pro-
jektantů a zhotovitelů je nahraze-
Budoucí moderní infrastrukturu si představuji jako
KOMPLEXNÍ MULTIMODÁLNÍ DOPRAVNÍ CELEK
říká v rozhovoru pro Stavební a investorské noviny Ing. Tomáš Slavíček, generální ředitel SUDOP PRAHA a. s.
Stavebnictví je jedním z klíčových oborů ekonomiky. Dnes je to patrné dvojnásob.
Každoroční propad odvětví se výrazně podílí na celkově záporných hodnotách
hospodářského růstu české ekonomiky a pokračující vleklé ekonomické krizi.
Cestou, jak u nás nastartovat hospodářský růst, jsou smysluplné investice do
rozvoje dopravní infrastruktury. Výhodou těchto projektů je navíc možnost jejich
spolufinancování z fondů EU.
Proklamace politiků na toto téma slyšíme dnes a denně, příprava samotných projektů
však vázne. Přitomfirmy, které by dokázaly problémy české infrastruktury technicky
optimálně navrhnout a vyřešit, máme. Mezi ty nejzkušenější patří společnost SUDOP
PRAHA a. s. Ta v letošním roce oslaví 60. výročí od svého založení. Co dalo impulz
k jejímu vzniku, to již byla naše první otázka, která směřovala na generálního ředitele
společnosti Ing. Tomáše Slavíčka. Ten v úvodu vysvětluje:
Nové spojení v Praze
1,2,3,4,5 7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,...88
Powered by FlippingBook