Stavební a investorské noviny č. 9 / 2014 - page 5

5
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
ci zhotovitele, projektanta a investora
po připraveném lešení k vrcholu most-
ního oblouku, aby zde do jeho tělesa
uložili tubusy s poselstvím generace
Pražanů, která most stavěla, generacím
budoucím. Tubusy obsahují například
bankovky a mince, s nimiž dnes platí-
me, zmenšeniny projektů mostu, sou-
časné výtisky novin nebo to, jak jsou
vybaveny byty, v nichž dnes bydlíme.
Krátce na to byla za obrovského zá-
jmu přihlížejících i novinářů přestřiže-
na páska. Nám se v rámci události po-
dařilo hovořit s manažerem výstavby
Trojského mostu, panem Alexandrem
Tvrzem. Ten nám mimo jiné řekl: „Sa-
motná výstavba byla zahájena v září
2010. Projekční příprava mostu však
započala již v roce 2006. Metrostav se
do přípravy díla zapojil již v roce 2007.
V rámci dopravní obslužnosti most za-
jišťuje 4 pruhy pro automobilovou do-
pravu, uprostřed vedou dvě tramvajové
tratě a po obou stranách jsou luxus-
ní, tři metry široké, chodníky pro pěší.
Most je dlouhý 250m, přičemž hlavní
pole má 200m a menší inundační po-
le necelých 50m. Most je zajímavý ze-
jména poměrem výšky vzepětí mostní-
ho oblouku k délce hlavního pole, která
činí 1:10. Právě nízká výška oblouku
činí z mostu světový technický unikát.
Díky navržené konstrukci je most
velmi složitý. Při jeho výstavbě by-
lo uplatněno mnoho technologií, ať již
jde o vysouvání, heavy lifting, svařo-
vání, či náročné betonáže. Představuje
tak hned několik mostních technologií
v jednom.
Samotné práce se dají rozdělit
do přímých stavebních prací na stav-
bě a prací prováděných na ocelárnách
při výrobě nejrůznějších komponentů
mostu. V exponovaných dobách na vý-
stavbě mostu pracovalo až 150 pracov-
níků.
Realizace Trojského mostu je dle
mého názoru velkým přínosem pro
nejširší odbornou stavební veřejnost
v ČR. Na mostu jsme použili řadu no-
vých technologií, pracovních postupů
a inovací. Projektanti se zde museli po-
prat se spoustou technických složitostí,
na které v běžné každodenní mostařině
jednoduše nejsme zvyklí.“
Most tedy od 6. 10. 2014 slou-
ží pražské dopravě a symbolicky se
na něj vrací i linka tramvaje číslo 17,
která jezdila po dnes již legendárním
předchůdci Trojského mostu, tzv. Rá-
musáku.
Výstavbu mostu provázela řada do-
hadů o ceně díla, když původně pláno-
vaný most měl stát 400 mil. Kč. Pra-
ha však přijala změnu projektu a dnes
zde stojí koncepčně zcela jiný Trojský
most, jehož cena činí cca 1,3 mld. Kč.
Cena je zaplacena a vše může být
zapomenuto. Avšak dilema, zdali má
být most pouze funkční technokra-
tickou dopravní stavbou plnící beze
zbytku svůj účel, nebo skutečně krás-
nou architekturou ozvláštňující prostor
a s ním i smyslové vnímání či kulturu
života člověka, zůstává.
Ivo Románek
1,2,3,4 6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,...88
Powered by FlippingBook