STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
6
Středisko 205 – koncepce dopra-
vy bylo založeno před téměř 17 lety
(1. ledna 1998) a jsou na něj soustředě-
ny studijní a koncepční práce v oblasti
dopravy. Zpracovávají se zde doprav-
ní studie všeho druhu – strategické,
koncepční, marketingové, technicko-
-technologické a ekonomické. Převáž-
ně se však jedná o studie proveditel-
nosti. Studie proveditelnosti analyzují
potřeby, možnosti a příležitosti projek-
tu a navrhují optimální řešení z hledis-
ka potřebnosti, průchodnosti a provedi-
telnosti jednotlivých možných variant
i s ohledem na finanční možnosti.
Samostatnou kapitolu v rámci dal-
ších stupňů projektové dokumentace je
zpracování záměrů projektu a žádostí
pro příspěvek z fondů EU, především
pak týkající se ekonomické analýzy.
Středisko koncepce dopravy je vlast-
ně na začátku všech investičních zámě-
rů v dopravě.
Které z vámi navrhovaných
koncepcí byly v uplynulém období
úspěšně realizovány v praxi?
Takzvané tranzitní železniční ko-
ridory (TŽK). V poslední době přede-
vším modernizace 3. TŽK (západní vě-
tev) Praha – Plzeň, Plzeň – Cheb a 4.
tranzitní koridor Praha – České Budě-
jovice – Horní Dvořiště, kde zejména
rozsah modernizace tratí a dopraven,
jejich potřebnost a ekonomická efek-
tivita byly stanoveny pracovníky naše-
ho střediska.
Z ostatních významných projektů
jsou to především stavby v železnič-
ním uzlu Praha:
- zaústění všech zmíněných tranzit-
ních koridorů včetně relevantních
železničních stanic,
- stavby v centrální části uzlu Hlavní
nádraží a tzv. Nové spojení.
Z dalších významných staveb lze
jmenovat především železniční uzel
Plzeň, ležící na 3. TŽK, kde probíhá je-
ho realizace a další projektová příprava
dle etap a postupu, tak jak bylo stano-
veno v námi zpracované studii prove-
ditelnosti.
Jak hodnotíte současný stav že-
lezniční dopravy v ČR? Co by se mě-
lo zlepšit, aby železniční doprava
byla ještě více využívána?
Analýzu železniční dopravy z hle-
diska její potřebnosti a další její rozvoj
především v investiční výstavbě jsme
zpracovali v dokumentu „Strategický
obchodní plán pro rozvoj železniční do-
pravy v ČR“ (zpracováno v roce 2007
– 2009 pro SŽDC) a následně v do-
kumentaci Dopravní sektorové strate-
gie, 2. fáze, kterou jsme spolu s další-
mi společnostmi zpracovali pro MD
ČR, a to včetně dopravního modelu
a rámcového ekonomického vyhodno-
cení staveb v letech 2011 – 2013. Tento
dokument byl schválen vládou ČR dne
13. 11. 2013.
Rozsáhlá železniční síť, která vznik-
la před cca 100 – 150 lety, je v mnoha
směrech v současné době nekonkuren-
ceschopná především ve srovnání se
silniční dopravou. Je vhodné soustře-
dit se na oblasti, kde železniční dopra-
va může být konkurenceschopná, a tam
vkládat finanční prostředky do oprav
a rekonstrukcí i investiční prostředky
na modernizaci a racionalizaci. Jiný-
mi slovy zvýšit přínosy a snížit nákla-
dy. Znamená to především opatření pro
nákladní dopravu na delší vzdálenosti
z hlediska cestovních dob, dochvilnosti
a spolehlivosti. Z hlediska příměstské
osobní dopravy je potřebné především
ve velkých aglomeracích navýšení ka-
pacity a v některých případech segre-
gace od dopravy nákladní nebo i osob-
ní dálkové.
V každém případě musí být proká-
zána efektivita investic. Co je nezbyt-
né, je relativně stálá výše finančních
prostředků nejen na údržbu, opravy
a rekonstrukce, ale především na in-
vestiční výstavbu. Příprava a realizace
investic trvá řádově deset let a jakéko-
liv politické i hospodářské změny na ni
mají negativní vliv.
V poslední době se hodně hovoří
o budování vysokorychlostních že-
lezničních tratí. Je budování těchto
tratí u nás nutné a co by jejich vý-
stavbě mělo předcházet?
Pokud navážu na vaši předchozí
otázku, tak v současné době moderni-
zované koridory řeší konkurenceschop-
nost dálkové dopravy jen minimálně.
Až na výjimky (přeložky na trase 3. a 4.
koridoru) se jedná o modernizaci stáva-
jící sítě v původních 100 – 150 let sta-
rých parametrech, kdy nelze očekávat
podstatné navýšení převedené dopravy
NÁRŮST POČTU CESTUJÍCÍCH NA ŽELEZNICI
lze zajistit jen za předpokladu vybudování nových vysokorychlostních tratí
říká v rozhovoru pro Stavební a investorské noviny Ing. Pavel Tikman, vedoucí střediska koncepce dopravy společnosti SUDOP PRAHA a. s.
Doprava je jednou z klíčových oblastí, která významnouměrou ovlivňuje nejen výkonnost ekonomiky, ale také úroveň života lidí v každé společnosti.
S rostoucími nároky člověka i firem se dynamicky mění a vyvíjí také požadavky na řešení nejrůznějších dopravních systémů. Sledovat tyto trendy,
analyzovat možná východiska, rizika i dopady a přicházet s konkrétními návrhy opatření. To již je takříkajíc denní chleba projektové a inženýrské
společnosti SUDOP PRAHA a. s. Ta může investorům v oblasti projektování dopravních staveb nabídnout více než 60 let zkušeností.
Nyní je v médiích často používáno téma tzv. „Vysokorychlostních železnic“. Chtěli jsme vnést do této problematiky poněkud více světla. Spojili
jsme se proto před několika dny s vedoucím střediska koncepce dopravy společnosti SUDOP PRAHA a. s. Ing. Pavlem Tikmanem a požádali jsme
ho o rozhovor. Ten v úvodu k činnosti střediska řekl:
Průjezd uzlem Plzeň ve směru III. TŽK, foto Jakub Šebek
Zvažované směry rychlých spojení