Stavební a investorské noviny č. 9 / 2014 - page 8

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
8
NOVÝ VJEZD DO AREÁLU TOMA OTROKOVICE
ZMÍRNÍ DOPADY TĚŽKÉ DOPRAVY NA OBYVATELE
Do původního Baťova areálu
Tomy vedou dva příjezdy, z nichž ten
pro nákladní dopravu prochází obyt-
nou částí města Otrokovice. Z důvo-
du převedení této těžké nákladní do-
pravy a snížení výfukových emisí,
hlukové zátěže i prašnosti obtěžující
obyvatele se město Otrokovice roz-
hodlo pro vybudování nového vjez-
du do areálu mimo zastavěné úze-
mí. Projektant zvolil pro vybudování
příjezdu vhodnou lokalitu v severní
části města od stávající silnice I/55
přesně v místě, kde ŘSD realizuje
úpravu (narovnání) této komunika-
ce. Na tuto komunikaci bude nový
vjezd napojen styčnou křižovatkou.
Komplikací bylo, že mezi silnicí I/55
a výrobním areálem Tomy se nachá-
zí trať železničního koridoru Přerov
– Břeclav. Tuto železniční trať bylo
zapotřebí překonat.
Co je hlavním předmětem vý-
stavby?
Jak již jsem zmínil, předmětem
díla bylo přeložení původní komu-
nikace I/55, s tím související pře-
ložky vodovodu DN 600 v délce
570m, dále vytvoření nové místní
komunikace – vjezdu do areálu, vý-
stavba nového železničního mostu
a s tím souvisejících přeložek dráž-
ních kabelů. Dále jsou to běžné do-
říká v rozhovoru pro Stavební a investorské noviny stavbyvedoucí společnosti EUROVIA CS, závod Zlín, Ing. Miroslav Lajda
Otrokovice patří k nejprůmyslovějším
oblastem Zlínského regionu. Centrem
zdejších podnikatelských aktivit je areál
Tomy, kde sídlí Toma samotná i řada
dalších místních firem. Nevýhodou
areálu však je, že bezprostředně sousedí
s centrem města. Růst dopravy a s ní
i zatížení přilehlých obytných čtvrtí
zvýšenými emisemi CO
2
a hlukem
vyžadoval řešení. To byl hlavní důvod,
proč byla zahájena výstavba nového
vjezdu do areálu, který je situován mimo
obytnou oblast. Realizuje jej společnost
EUROVIA CS, závod Zlín. Stavbu řídí
hlavní stavbyvedoucí Ing. Miroslav Lajda.
Toho jsme navštívili a požádali jsme
jej o podrobnější informace k průběhu
výstavby. Ten nám v úvodu řekl:
končovací práce, ke kterým patří te-
rénní úpravy či náhradní výsadba
stromů.
Kdo je investorem akce? Jaké
jsou její náklady?
Stavbu financují dva různí inves-
toři. Prvním z nich je ŘSD v přípa-
dě přeložky komunikace I/55. Vjezd
do areálu hradí město Otrokovice.
Celkové náklady akce činí zhruba
108 mil. Kč bez DPH.
Co je klíčovou stavbou díla?
Klíčovou stavbou díla je vybu-
dování železničního mostu, který
vjezd podchází. Mohu říci, že sprá-
va železniční a dopravní cesty povo-
lila vybudovat železniční most pou-
ze za částečného omezení dopravy
z důvodu důležitosti a intenzity pro-
vozu na této trati. Most byl proto bu-
dován po polovinách, vždy pro jed-
nu traťovou kolej. To kladlo značný
důraz na bezpečnost a rychlost pro-
vedení mostu i použité technologie.
Obě poloviny mostu byly zhotove-
ny v předstihu mimo železniční těle-
so a příčným posunem následně vy-
sunuty do definitivní polohy. Povrch
mostu byl poté vystrojen kolejovým
svrškem a trať byla ihned zprovoz-
něna.
1,2,3,4,5,6,7 9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,...88
Powered by FlippingBook