STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
30
Olomoucký kraj
Zlínský kraj
Vlkoš
9ČåN\
%RFKRĜ
Újezdec
+HQþORY
&tVDĜRY
ěLNRYLFH
'REUþLFH
'OXKRQLFH
3ĜHGPRVWt
.R]ORYLFH
3ĜHVWDYON\
=iĜtþt
.\VHORYLFH
Troubky
Rokytnice
Horní
0RãWČQLFH
3ĜHURY
Olomouc
.URPČĜtå
2VWUDYD
VWDYED 3ĝHURY²/LSQtNQ %
VWDYED'
.RNRU\²3ĝHURY
HVWDNiGDSĝHV%HÿYX
3ĝHURY²]iSDG
3ĝHURY²VHYHU
ĜtNRYLFH
Olomouc
Zlín
3URVWČMRY
3ĜHURY
.URPČĜtå
V
\ãNRY
+UDQLFH
âWHUQEHUN
2WURNRYLFH
Lipník
QDG%HþYRX
+ROHãRY
%\VWĜLFH
podHostýnem
Odry
*HRJUDILFNiGDWDSRVN\WO9*+0ÒĜ'REUXãND 02ý5
3 km
ĜHãHQiVWDYED
MLQpVWDYE\
VWDYED
ětNRYLFH ± 3ĜHURY
'iOQLFH '
Na začátku úseku, v oblasti MÚK
Říkovice, je dálnice vedena se-
verozápadním směrem, jedním
mostním objektem o 7 polích pře-
kračuje stávající komunikaci I/55
a železniční trať Břeclav – Přerov.
Tento mostní objekt je označen ja-
ko SO 201. Za železniční tratí se
dálnice dostává do chráněné ob-
lasti přirozené akumulace vod,
pravostranným obloukem R 3 800
se vyhýbá stávajícímu vedení vel-
mi vysokého napětí a podél tohoto
vedení pokračuje severním smě-
rem k železniční trati Brno-Pře-
rov. Mezi výše uvedenými želez-
ničními tratěmi přemosťuje vodní
toky Moštěnka, Mlýnský náhon
a Svodnice. Železniční trať Brno
– Přerov dálnice překonává most-
ním objektem SO 207. Jedná se
Stavba D1 0136 Říkovice – Přerov představuje novostavbu dálnice o celkové délce 10,1 km. Na svém začátku, v km 75,300, navazuje
na již realizovaný úsek dálnice D1 stavba 0135 Kroměříž východ – Říkovice v oblasti MÚK Říkovice a pokračuje severním směrem
k Přerovu, který obchází ze západu. Stavba D1 0136 je ukončena za MÚK Přerov – sever v km 85,400, kde navazuje stavba D1
0137 Přerov – Lipník nad Bečvou. Stavba D1 0137 je již ve fázi realizace. Dobudování uceleného dálničního tahu D1 spojujícího hlavní
průmyslové oblasti státu v ose Praha – Brno – Ostrava je jednou ze základních podmínek efektivního napojení ekonomiky státu
na evropské struktury a tím i zajištění dalšího rozvoje České republiky samotné i výhledové infrastruktury Evropské unie. Stavba
D1 0136 je posledním úsekem D1, kterým dojde ke kompletnímu dobudování nejstarší české dálniční komunikace na území České
republiky. Historie dálnice D1 sahá až do roku 1939, kdy byla zahájena stavba prvního úseku Praha-Jihlava. Během válečných let byla
však stavba přerušena a od stavebních prací bylo na dlouhou dobu upuštěno. První úsek dálnice mezi Spořilovem a Mirošovicemi byl
zprovozněn až v roce 1971.
Dostavba posledního úseku dálnice D1,
STAVBA 0136 ŘÍKOVICE – PŘEROV
o mostní objekt o 4 polích a spo-
lečně s železnicí je zde převáděna
přeložka sil. II/436 mezi Přerovem
a Bochoří. Dále je pod mostem ve-
dena i účelová komunikace zajiš-
ťující obsluhu okolních pozemků.
Trasa dálnice následně přechází
do levostranného směrového ob-
louku R 1 450 a jižně od Přerova
se vyhýbá letišti Bochoř. Následu-
je pravostranný směrový oblouk
R 1 350, kterým dálnice ze západu
obchází areál Přerovských strojí-
ren v jižní části Přerova. V oblasti
křížení se silnicí II/434 mezi Pře-
rovem a Henčlovem je navržena
dálniční estakáda SO 208. Jedná
se o mostní objekt o 5 polích. Dál-
nice následně prochází stísněným
prostorem mezi odkališti sádrov-
ce a pokračuje dálniční estakádou
o 20 polích. Tato dálniční estaká-
da označená jako SO 209 překoná-
vá postupně řeku Bečvu, skládku
zelené skalice v areálu společnosti
Precheza a. s., železniční trať Olo-
mouc – Přerov a Olomouc – Lip-
ník nad Bečvou, silnici III/01857
a východní okraj zástavby míst-
ní části Dluhonice, kde je zasa-
ženo pouze několik nemovitos-
tí. Poslední část trasy je vedena
pravostranným směrovým oblou-
kem R 8 000 ke křížení se silnicí
I/55, které je navrženo jako MÚK
Přerov – sever. Jedná se o útvaro-
vou mimoúrovňovou křižovatku
okružního principu, která ze zá-
padu připojuje plánovanou dálni-
ci D55, z východu přeložku silni-
ce I/55 s přemostěním železniční
tratě v oblasti Přerov – Předmos-
tí a ze severu navazující dálniční
úsek stavby D1 0137.
D1 0136 je v souladu s územ-
ním plánem velkého územní-
ho celku olomoucké aglomerace
a územním plánem města Přero-
va, který zahrnuje i k. ú. Lověši-
ce, k. ú. Dluhonice a k. ú. Před-
mostí. V územních plánech obcí
Horní Moštěnice a Bochoř je již
stabilizovaná trasa D1 zahrnuta.
Rozvoj obcí Říkovice, Přestavlky
a Věžky u Přerova nebude stav-
bou dálnice D1 omezen. V územ-
ně plánovací dokumentaci je stav-
ba vedena jako veřejně prospěšná.
Na stavbu bylo v srpnu 2006 vy-
dáno územní rozhodnutí a projek-
tová příprava pokračovala vyhoto-
vením dokumentace pro stavební
povolení. Dokumentace DSP byla
dokončena v roce 2008. Před po-
dáním žádosti o stavební povolení
však byly všechny práce na větši-
ně dálničních staveb v ČR, včet-
ně stavby D1 0136, pozastaveny.
Projekční práce se znovu rozběh-
ly na konci roku 2013, kdy byl
na pokyn objednatele vyhotoven
„Návrh na posouzení úsporných
opatření“. Jako hlavní úsporná
opatření, která měla být do doku-
mentace zapracována, lze uvést
změnu tvaru MÚK Přerov – sever,
změna tvaru MÚK Přerov – západ,
zrušení přeložky komunikace od-
vádějící dopravu z obce Bochoř,
úpravu přeložky silnice II/436 me-
zi Přerovem a Bochoří, doplnění
mostu pod dálnicí v trase stávají-
cí sil. II/436 mezi Bochoří a Pře-
rovem pro zajištění bezpečnějšího
převedení pěší a cyklistické dopra-
vy.
Zapracování těchto zásad-
ních změn do projektové doku-
mentace znamenalo vrátit celý
povolovací proces do územní-
ho řízení, respektive k podání
žádosti o změnu územního roz-
hodnutí.