 
          STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
        
        
          30
        
        
          Olomoucký kraj
        
        
          Zlínský kraj
        
        
          Vlkoš
        
        
          9ČåN\
        
        
          %RFKRĜ
        
        
          Újezdec
        
        
          +HQþORY
        
        
          &tVDĜRY
        
        
          ěLNRYLFH
        
        
          'REUþLFH
        
        
          'OXKRQLFH
        
        
          3ĜHGPRVWt
        
        
          .R]ORYLFH
        
        
          3ĜHVWDYON\
        
        
          =iĜtþt
        
        
          .\VHORYLFH
        
        
          
            Troubky
          
        
        
          
            Rokytnice
          
        
        
          
            Horní
          
        
        
          0RãWČQLFH
        
        
          3ĜHURY
        
        
          
            Olomouc
          
        
        
          .URPČĜtå
        
        
          2VWUDYD
        
        
          VWDYED 3ĝHURY²/LSQtNQ %
        
        
          VWDYED'
        
        
          .RNRU\²3ĝHURY
        
        
          HVWDNiGDSĝHV%HÿYX
        
        
          3ĝHURY²]iSDG
        
        
          3ĝHURY²VHYHU
        
        
          ĜtNRYLFH
        
        
          
            Olomouc
          
        
        
          
            Zlín
          
        
        
          3URVWČMRY
        
        
          3ĜHURY
        
        
          .URPČĜtå
        
        
          
            V
          
        
        
          \ãNRY
        
        
          +UDQLFH
        
        
          âWHUQEHUN
        
        
          2WURNRYLFH
        
        
          Lipník
        
        
          QDG%HþYRX
        
        
          +ROHãRY
        
        
          %\VWĜLFH
        
        
          podHostýnem
        
        
          Odry
        
        
          *HRJUDILFNiGDWDSRVN\WO9*+0ÒĜ'REUXãND 02ý5
        
        
          3 km
        
        
          ĜHãHQiVWDYED
        
        
          MLQpVWDYE\
        
        
          VWDYED
        
        
          ětNRYLFH ± 3ĜHURY
        
        
          'iOQLFH '
        
        
          Na začátku úseku, v oblasti MÚK
        
        
          Říkovice, je dálnice vedena se-
        
        
          verozápadním směrem, jedním
        
        
          mostním objektem o 7 polích pře-
        
        
          kračuje stávající komunikaci I/55
        
        
          a železniční trať Břeclav – Přerov.
        
        
          Tento mostní objekt je označen ja-
        
        
          ko SO 201. Za železniční tratí se
        
        
          dálnice dostává do chráněné ob-
        
        
          lasti přirozené akumulace vod,
        
        
          pravostranným obloukem R 3 800
        
        
          se vyhýbá stávajícímu vedení vel-
        
        
          mi vysokého napětí a podél tohoto
        
        
          vedení pokračuje severním smě-
        
        
          rem k železniční trati Brno-Pře-
        
        
          rov. Mezi výše uvedenými želez-
        
        
          ničními tratěmi přemosťuje vodní
        
        
          toky Moštěnka, Mlýnský náhon
        
        
          a Svodnice. Železniční trať Brno
        
        
          – Přerov dálnice překonává most-
        
        
          ním objektem SO 207. Jedná se
        
        
          Stavba D1 0136 Říkovice – Přerov představuje novostavbu dálnice o celkové délce 10,1 km. Na svém začátku, v km 75,300, navazuje
        
        
          na již realizovaný úsek dálnice D1 stavba 0135 Kroměříž východ – Říkovice v oblasti MÚK Říkovice a pokračuje severním směrem
        
        
          k Přerovu, který obchází ze západu. Stavba D1 0136 je ukončena za MÚK Přerov – sever v km 85,400, kde navazuje stavba D1
        
        
          0137 Přerov – Lipník nad Bečvou. Stavba D1 0137 je již ve fázi realizace. Dobudování uceleného dálničního tahu D1 spojujícího hlavní
        
        
          průmyslové oblasti státu v ose Praha – Brno – Ostrava je jednou ze základních podmínek efektivního napojení ekonomiky státu
        
        
          na evropské struktury a tím i zajištění dalšího rozvoje České republiky samotné i výhledové infrastruktury Evropské unie. Stavba
        
        
          D1 0136 je posledním úsekem D1, kterým dojde ke kompletnímu dobudování nejstarší české dálniční komunikace na území České
        
        
          republiky. Historie dálnice D1 sahá až do roku 1939, kdy byla zahájena stavba prvního úseku Praha-Jihlava. Během válečných let byla
        
        
          však stavba přerušena a od stavebních prací bylo na dlouhou dobu upuštěno. První úsek dálnice mezi Spořilovem a Mirošovicemi byl
        
        
          zprovozněn až v roce 1971.
        
        
          Dostavba posledního úseku dálnice D1,
        
        
          
            STAVBA 0136 ŘÍKOVICE – PŘEROV
          
        
        
          o mostní objekt o 4 polích a spo-
        
        
          lečně s železnicí je zde převáděna
        
        
          přeložka sil. II/436 mezi Přerovem
        
        
          a Bochoří. Dále je pod mostem ve-
        
        
          dena i účelová komunikace zajiš-
        
        
          ťující obsluhu okolních pozemků.
        
        
          Trasa dálnice následně přechází
        
        
          do levostranného směrového ob-
        
        
          louku R 1 450 a jižně od Přerova
        
        
          se vyhýbá letišti Bochoř. Následu-
        
        
          je pravostranný směrový oblouk
        
        
          R 1 350, kterým dálnice ze západu
        
        
          obchází areál Přerovských strojí-
        
        
          ren v jižní části Přerova. V oblasti
        
        
          křížení se silnicí II/434 mezi Pře-
        
        
          rovem a Henčlovem je navržena
        
        
          dálniční estakáda SO 208. Jedná
        
        
          se o mostní objekt o 5 polích. Dál-
        
        
          nice následně prochází stísněným
        
        
          prostorem mezi odkališti sádrov-
        
        
          ce a pokračuje dálniční estakádou
        
        
          o 20 polích. Tato dálniční estaká-
        
        
          da označená jako SO 209 překoná-
        
        
          vá postupně řeku Bečvu, skládku
        
        
          zelené skalice v areálu společnosti
        
        
          Precheza a. s., železniční trať Olo-
        
        
          mouc – Přerov a Olomouc – Lip-
        
        
          ník nad Bečvou, silnici III/01857
        
        
          a východní okraj zástavby míst-
        
        
          ní části Dluhonice, kde je zasa-
        
        
          ženo pouze několik nemovitos-
        
        
          tí. Poslední část trasy je vedena
        
        
          pravostranným směrovým oblou-
        
        
          kem R 8 000 ke křížení se silnicí
        
        
          I/55, které je navrženo jako MÚK
        
        
          Přerov – sever. Jedná se o útvaro-
        
        
          vou mimoúrovňovou křižovatku
        
        
          okružního principu, která ze zá-
        
        
          padu připojuje plánovanou dálni-
        
        
          ci D55, z východu přeložku silni-
        
        
          ce I/55 s přemostěním železniční
        
        
          tratě v oblasti Přerov – Předmos-
        
        
          tí a ze severu navazující dálniční
        
        
          úsek stavby D1 0137.
        
        
          D1 0136 je v souladu s územ-
        
        
          ním plánem velkého územní-
        
        
          ho celku olomoucké aglomerace
        
        
          a územním plánem města Přero-
        
        
          va, který zahrnuje i k. ú. Lověši-
        
        
          ce, k. ú. Dluhonice a k. ú. Před-
        
        
          mostí. V územních plánech obcí
        
        
          Horní Moštěnice a Bochoř je již
        
        
          stabilizovaná trasa D1 zahrnuta.
        
        
          Rozvoj obcí Říkovice, Přestavlky
        
        
          a Věžky u Přerova nebude stav-
        
        
          bou dálnice D1 omezen. V územ-
        
        
          ně plánovací dokumentaci je stav-
        
        
          ba vedena jako veřejně prospěšná.
        
        
          Na stavbu bylo v srpnu 2006 vy-
        
        
          dáno územní rozhodnutí a projek-
        
        
          tová příprava pokračovala vyhoto-
        
        
          vením dokumentace pro stavební
        
        
          povolení. Dokumentace DSP byla
        
        
          dokončena v roce 2008. Před po-
        
        
          dáním žádosti o stavební povolení
        
        
          však byly všechny práce na větši-
        
        
          ně dálničních staveb v ČR, včet-
        
        
          ně stavby D1 0136, pozastaveny.
        
        
          Projekční práce se znovu rozběh-
        
        
          ly na konci roku 2013, kdy byl
        
        
          na pokyn objednatele vyhotoven
        
        
          „Návrh na posouzení úsporných
        
        
          opatření“. Jako hlavní úsporná
        
        
          opatření, která měla být do doku-
        
        
          mentace zapracována, lze uvést
        
        
          změnu tvaru MÚK Přerov – sever,
        
        
          změna tvaru MÚK Přerov – západ,
        
        
          zrušení přeložky komunikace od-
        
        
          vádějící dopravu z obce Bochoř,
        
        
          úpravu přeložky silnice II/436 me-
        
        
          zi Přerovem a Bochoří, doplnění
        
        
          mostu pod dálnicí v trase stávají-
        
        
          cí sil. II/436 mezi Bochoří a Pře-
        
        
          rovem pro zajištění bezpečnějšího
        
        
          převedení pěší a cyklistické dopra-
        
        
          vy.
        
        
          
            Zapracování těchto zásad-
          
        
        
          
            ních změn do projektové doku-
          
        
        
          
            mentace znamenalo vrátit celý
          
        
        
          
            povolovací proces do územní-
          
        
        
          
            ho řízení, respektive k podání
          
        
        
          
            žádosti o změnu územního roz-
          
        
        
          
            hodnutí.