Stavební a investorské noviny - 9 / 2018 - page 31

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
31
Základní údaje o stavbě:
Hlavní trasa:
Délka:
10,1km (km 75,300 – 85,400)
Kategorie:
D26,5/120
Počet stavebních objektů stavby:
228
Mostní objekty:
Na dálnici: 9
Nad dálnicí: 3
Na ostatních komunikacích: 2
Délka mostních objektů: 1907m
Mimoúrovňové křižovatky:
Počet:
3 (délka větví 7 089m)
Protihlukové stěny:
Počet objektů:
5 (délka 4099m)
Opěrné zdi:
Počet objektů:
3 (délka 408m)
Celkový objem zemních prací:
Násypy:
3 211 000 m
3
Výkopy:
738 000 m
3
Předpokládaná cena stavby:
5 968 568 000Kč (bez DPH)
Návrh trasy a technického ře-
šení je průsečíkem celé řady
okrajových podmínek, které by-
lo nutné splnit s ohledem na plat-
ný územní plán, dodržení nor-
mových požadavků, ochranu
životního prostředí, průchod trasy
dálnice inundačním územím a are-
álem chemického závodu Precheza
a. s., blízkost letiště Přerov apod..
V oblasti letiště Přerov je nutné
vést niveletu hlavní trasy v úrov-
ni stávajícího terénu z důvodu
průchodu ochranným pásmem
vzletového a přibližovacího pro-
storu letiště Přerov
. V návaznos-
ti na tuto skutečnost bylo potřeba
upravit i návrh rozmístění portálů
dopravního značení, které zde ne-
mohou být umístěny, aby netvo-
řily pevnou překážku ve zmíně-
ném ochranném pásmu. Jedná se
o úsek dlouhý cca cca 1030m. Dá-
le jsou v tomto úseku podél hlav-
ní trasy navrženy ochranné sypané
hrázky převyšující niveletu dálnice
o cca 1m. Ochranné hrázky zajiš-
ťují ochranu dálnice při povodních
až do průtoku Q100 s půlmetrovou
rezervou.
Dálnice byla v původním pro-
jektu navržena na návrhovou rych-
lost 120 km/h. Následně došlo
v ČSN 73 6101 k zavedení poj-
mu směrodatné rychlosti a návrho-
vé prvky dálnice musely být ově-
řeny i pro směrodatnou rychlost
130 km/h. Do dokumentace jsou
proto zapracovány úpravy rozšíře-
ní SDP pro zajištění dodržení roz-
hledu nutného pro zastavení vozi-
dla, svodidla v SDP jsou navržena
v krajní poloze apod. U největších
mostních objektů (SO 201, SO
208, SO 209) je v ucelených úse-
cích, mezi přejezdy SDP, navrže-
no rozšíření jednotlivých jízdních
pásů, aby bylo v případě plánova-
né údržby mostních objektů mož-
né vést dopravu po jednom jízd-
ním pásu v režimu 2+2.
Odvodnění dálnice je řešeno
dálniční kanalizací, která odvádí
dešťovou povrchovou vodu do zá-
chytných usazovacích nádrží, re-
spektive do retenčních nádrží, vy-
bavených odlučovači ropných
látek a následně je voda svedena
do přilehlých vodotečí. V prosto-
ru u letiště Bochoř se nachází v km
81,100 retenční nádrž, do které je
sváděna dešťová voda z cca dvou-
kilometrového úseku dálnice. Z té-
to retenční nádrže nelze dešťovou
vodu odvést gravitačně do nej-
bližší vodoteče, a proto je navrže-
no výtlačné potrubí s čerpací sta-
nicí, které zajišťuje
přečerpávání
dešťové vody do jiné dálniční ka-
nalizace
, ze které je již přečištěná
dešťová voda svedena gravitačně
do řeky Bečvy.
Součástí stavby jsou také pře-
ložky venkovních vedení velmi
vysokého napětí, vysokého napě-
tí, nízkého napětí a sdělovacích
kabelů. Úsek D1 0136 bude vy-
baven dálničním systémem SOS,
který zahrnuje vybudování me-
teostanic, ze kterých budou da-
ta odesílána na velkoplošné pro-
měnné dopravní značky. Součástí
stavby jsou také automatické sčí-
tače dopravy, kamerový dohled
a hlásky SOS.
Z objektů trubních vedení je
ve stavbě uvažováno s přeložkami
vysokotlakých plynovodů (5 pře-
ložek) a také s přeložkou parovodu
v oblasti MÚK Přerov západ.
V místech křížení dálnice
s železničními tratěmi jsou na-
vrženy přeložky drážních ob-
jektů. Celkem je ve stavbě
uvažováno 25 stavebních objek-
tů dráhy.
V rámci projektové přípravy
byla zpracována hluková studie,
která posuzuje stavbu z hlediska
maximálních povolených hygie-
nických limitů ekvivalentní hladi-
ny akustického tlaku v chráněném
venkovním prostoru obytných sta-
veb v území poblíž nové dálnice
D1 0136. Ze závěrů hlukové stu-
die vyplývá požadavek na reali-
zaci 5 protihlukových stěn (PHS)
a ve vybraných úsecích bude
obrusná vrstva nahrazena speciál-
ní nízkohlučnou asfaltovou směsí.
Nejvyšší PHS je navržena v oblas-
ti Dluhonic. Její geometrie je pro-
měnná a dosahuje celkové výšky
až 7,0m. Tato protihluková stě-
na začíná na dálniční estakádě SO
209 vlevo, probíhá přes celou její
délku a pokračuje dále po násypo-
vém tělese za estakádou až k MÚK
Přerov – sever. Návrh protihluko-
vých stěn zajišťuje dostatečnou
ochranu okolní obytné zástav-
by před hlukem z dopravy. Návrh
protihlukových stěn je proveden
pro výhledový rok 2040 a počítá
s nárůstem intenzity automobilové
dopravy. Kromě protihlukových
stěn je navržena na dálniční esta-
kádě SO 209 vpravo, v místě kří-
žení s řekou Bečvou, ochranná stě-
na o výšce 4,0m. Tato stěna délky
200m zabrání vletu ptáků do prů-
jezdného prostoru dálnice. Jedná
se o požadavek Migrační studie,
která předpokládá zvýšenou kon-
centraci ptáků a netopýrů pohybu-
jících se v ose biokoridoru podél
řeky Bečvy.
Se stavbou dálnice budou pro-
vedeny vegetační úpravy, které
spočívají v návrhu výsadeb zeleně
na zemním tělese hlavní trasy dál-
nice a navazujících komunikacích.
Vybrané úseky dálničních svahů
jsou navrženy k osetí travnoby-
linnou směsí, která poskytuje lep-
ší životní podmínky pro drobné ži-
vočichy. Návrh vegetačních úprav
zajistí optimální začlenění stavby
do krajiny. Výsadba zeleně u ob-
jektů určených k migraci živoči-
chů poskytne potřebný úkryt pro
jednotlivé druhy živočichů a zlep-
ší podmínky pro samotnou mig-
raci zvěře. Pro ochranu životního
prostředí je také navrženo oploce-
ní dálnice, které eliminuje srážky
zvěře s projíždějícími automobi-
ly. Oplocení zároveň navádí zvěř
k migračním objektům – mosty,
propustky.
Mezi nejvýznamnější staveb-
ní objekty mimo hlavní trasu dál-
nice patří:
SO 104 MÚK Přerov – sever
Předmětem objektu 104 je mimo-
úrovňová křižovatka situovaná se-
verozápadně od města Přerov roz-
prostřená po obou stranách dálnice
D1. Jedná se o dálniční typ útva-
rové křižovatky v oblasti rozhraní
dálnice D1 úsek 0136 a 0137. Na-
vazujícími stavbami jsou D55 Ko-
MÚK Přerov – sever
1...,21,22,23,24,25,26,27,28,29,30 32,33,34,35,36,37,38,39,40,41,...88
Powered by FlippingBook