 
          STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
        
        
          31
        
        
          
            Základní údaje o stavbě:
          
        
        
          
            Hlavní trasa:
          
        
        
          Délka:
        
        
          10,1km (km 75,300 – 85,400)
        
        
          Kategorie:
        
        
          D26,5/120
        
        
          Počet stavebních objektů stavby:
        
        
          228
        
        
          
            Mostní objekty:
          
        
        
          Na dálnici: 9
        
        
          Nad dálnicí: 3
        
        
          Na ostatních komunikacích: 2
        
        
          Délka mostních objektů: 1907m
        
        
          
            Mimoúrovňové křižovatky:
          
        
        
          Počet:
        
        
          3 (délka větví 7 089m)
        
        
          
            Protihlukové stěny:
          
        
        
          Počet objektů:
        
        
          5 (délka 4099m)
        
        
          
            Opěrné zdi:
          
        
        
          Počet objektů:
        
        
          3 (délka 408m)
        
        
          
            Celkový objem zemních prací:
          
        
        
          Násypy:
        
        
          3 211 000 m
        
        
          3
        
        
          Výkopy:
        
        
          738 000 m
        
        
          3
        
        
          
            Předpokládaná cena stavby:
          
        
        
          5 968 568 000Kč (bez DPH)
        
        
          Návrh trasy a technického ře-
        
        
          šení je průsečíkem celé řady
        
        
          okrajových podmínek, které by-
        
        
          lo nutné splnit s ohledem na plat-
        
        
          ný územní plán, dodržení nor-
        
        
          mových požadavků, ochranu
        
        
          životního prostředí, průchod trasy
        
        
          dálnice inundačním územím a are-
        
        
          álem chemického závodu Precheza
        
        
          a. s., blízkost letiště Přerov apod..
        
        
          V oblasti letiště Přerov je nutné
        
        
          vést niveletu hlavní trasy v úrov-
        
        
          ni stávajícího terénu z důvodu
        
        
          
            průchodu ochranným pásmem
          
        
        
          
            vzletového a přibližovacího pro-
          
        
        
          
            storu letiště Přerov
          
        
        
          . V návaznos-
        
        
          ti na tuto skutečnost bylo potřeba
        
        
          upravit i návrh rozmístění portálů
        
        
          dopravního značení, které zde ne-
        
        
          mohou být umístěny, aby netvo-
        
        
          řily pevnou překážku ve zmíně-
        
        
          ném ochranném pásmu. Jedná se
        
        
          o úsek dlouhý cca cca 1030m. Dá-
        
        
          le jsou v tomto úseku podél hlav-
        
        
          ní trasy navrženy ochranné sypané
        
        
          hrázky převyšující niveletu dálnice
        
        
          o cca 1m. Ochranné hrázky zajiš-
        
        
          ťují ochranu dálnice při povodních
        
        
          až do průtoku Q100 s půlmetrovou
        
        
          rezervou.
        
        
          Dálnice byla v původním pro-
        
        
          jektu navržena na návrhovou rych-
        
        
          lost 120 km/h. Následně došlo
        
        
          v ČSN 73 6101 k zavedení poj-
        
        
          mu směrodatné rychlosti a návrho-
        
        
          vé prvky dálnice musely být ově-
        
        
          řeny i pro směrodatnou rychlost
        
        
          130 km/h. Do dokumentace jsou
        
        
          proto zapracovány úpravy rozšíře-
        
        
          ní SDP pro zajištění dodržení roz-
        
        
          hledu nutného pro zastavení vozi-
        
        
          dla, svodidla v SDP jsou navržena
        
        
          v krajní poloze apod. U největších
        
        
          mostních objektů (SO 201, SO
        
        
          208, SO 209) je v ucelených úse-
        
        
          cích, mezi přejezdy SDP, navrže-
        
        
          no rozšíření jednotlivých jízdních
        
        
          pásů, aby bylo v případě plánova-
        
        
          né údržby mostních objektů mož-
        
        
          né vést dopravu po jednom jízd-
        
        
          ním pásu v režimu 2+2.
        
        
          Odvodnění dálnice je řešeno
        
        
          dálniční kanalizací, která odvádí
        
        
          dešťovou povrchovou vodu do zá-
        
        
          chytných usazovacích nádrží, re-
        
        
          spektive do retenčních nádrží, vy-
        
        
          bavených odlučovači ropných
        
        
          látek a následně je voda svedena
        
        
          do přilehlých vodotečí. V prosto-
        
        
          ru u letiště Bochoř se nachází v km
        
        
          81,100 retenční nádrž, do které je
        
        
          sváděna dešťová voda z cca dvou-
        
        
          kilometrového úseku dálnice. Z té-
        
        
          to retenční nádrže nelze dešťovou
        
        
          vodu odvést gravitačně do nej-
        
        
          bližší vodoteče, a proto je navrže-
        
        
          no výtlačné potrubí s čerpací sta-
        
        
          nicí, které zajišťuje
        
        
          
            přečerpávání
          
        
        
          
            dešťové vody do jiné dálniční ka-
          
        
        
          
            nalizace
          
        
        
          , ze které je již přečištěná
        
        
          dešťová voda svedena gravitačně
        
        
          do řeky Bečvy.
        
        
          Součástí stavby jsou také pře-
        
        
          ložky venkovních vedení velmi
        
        
          vysokého napětí, vysokého napě-
        
        
          tí, nízkého napětí a sdělovacích
        
        
          kabelů. Úsek D1 0136 bude vy-
        
        
          baven dálničním systémem SOS,
        
        
          který zahrnuje vybudování me-
        
        
          teostanic, ze kterých budou da-
        
        
          ta odesílána na velkoplošné pro-
        
        
          měnné dopravní značky. Součástí
        
        
          stavby jsou také automatické sčí-
        
        
          tače dopravy, kamerový dohled
        
        
          a hlásky SOS.
        
        
          Z objektů trubních vedení je
        
        
          ve stavbě uvažováno s přeložkami
        
        
          vysokotlakých plynovodů (5 pře-
        
        
          ložek) a také s přeložkou parovodu
        
        
          v oblasti MÚK Přerov západ.
        
        
          V místech křížení dálnice
        
        
          s železničními tratěmi jsou na-
        
        
          vrženy přeložky drážních ob-
        
        
          jektů. Celkem je ve stavbě
        
        
          uvažováno 25 stavebních objek-
        
        
          tů dráhy.
        
        
          V rámci projektové přípravy
        
        
          byla zpracována hluková studie,
        
        
          která posuzuje stavbu z hlediska
        
        
          maximálních povolených hygie-
        
        
          nických limitů ekvivalentní hladi-
        
        
          ny akustického tlaku v chráněném
        
        
          venkovním prostoru obytných sta-
        
        
          veb v území poblíž nové dálnice
        
        
          D1 0136. Ze závěrů hlukové stu-
        
        
          die vyplývá požadavek na reali-
        
        
          zaci 5 protihlukových stěn (PHS)
        
        
          a ve vybraných úsecích bude
        
        
          obrusná vrstva nahrazena speciál-
        
        
          ní nízkohlučnou asfaltovou směsí.
        
        
          Nejvyšší PHS je navržena v oblas-
        
        
          ti Dluhonic. Její geometrie je pro-
        
        
          měnná a dosahuje celkové výšky
        
        
          až 7,0m. Tato protihluková stě-
        
        
          na začíná na dálniční estakádě SO
        
        
          209 vlevo, probíhá přes celou její
        
        
          délku a pokračuje dále po násypo-
        
        
          vém tělese za estakádou až k MÚK
        
        
          Přerov – sever. Návrh protihluko-
        
        
          vých stěn zajišťuje dostatečnou
        
        
          ochranu okolní obytné zástav-
        
        
          by před hlukem z dopravy. Návrh
        
        
          protihlukových stěn je proveden
        
        
          pro výhledový rok 2040 a počítá
        
        
          s nárůstem intenzity automobilové
        
        
          dopravy. Kromě protihlukových
        
        
          stěn je navržena na dálniční esta-
        
        
          kádě SO 209 vpravo, v místě kří-
        
        
          žení s řekou Bečvou, ochranná stě-
        
        
          na o výšce 4,0m. Tato stěna délky
        
        
          200m zabrání vletu ptáků do prů-
        
        
          jezdného prostoru dálnice. Jedná
        
        
          se o požadavek Migrační studie,
        
        
          která předpokládá zvýšenou kon-
        
        
          centraci ptáků a netopýrů pohybu-
        
        
          jících se v ose biokoridoru podél
        
        
          řeky Bečvy.
        
        
          Se stavbou dálnice budou pro-
        
        
          vedeny vegetační úpravy, které
        
        
          spočívají v návrhu výsadeb zeleně
        
        
          na zemním tělese hlavní trasy dál-
        
        
          nice a navazujících komunikacích.
        
        
          Vybrané úseky dálničních svahů
        
        
          jsou navrženy k osetí travnoby-
        
        
          linnou směsí, která poskytuje lep-
        
        
          ší životní podmínky pro drobné ži-
        
        
          vočichy. Návrh vegetačních úprav
        
        
          zajistí optimální začlenění stavby
        
        
          do krajiny. Výsadba zeleně u ob-
        
        
          jektů určených k migraci živoči-
        
        
          chů poskytne potřebný úkryt pro
        
        
          jednotlivé druhy živočichů a zlep-
        
        
          ší podmínky pro samotnou mig-
        
        
          raci zvěře. Pro ochranu životního
        
        
          prostředí je také navrženo oploce-
        
        
          ní dálnice, které eliminuje srážky
        
        
          zvěře s projíždějícími automobi-
        
        
          ly. Oplocení zároveň navádí zvěř
        
        
          k migračním objektům – mosty,
        
        
          propustky.
        
        
          Mezi nejvýznamnější staveb-
        
        
          ní objekty mimo hlavní trasu dál-
        
        
          nice patří:
        
        
          
            SO 104 MÚK Přerov – sever
          
        
        
          Předmětem objektu 104 je mimo-
        
        
          úrovňová křižovatka situovaná se-
        
        
          verozápadně od města Přerov roz-
        
        
          prostřená po obou stranách dálnice
        
        
          D1. Jedná se o dálniční typ útva-
        
        
          rové křižovatky v oblasti rozhraní
        
        
          dálnice D1 úsek 0136 a 0137. Na-
        
        
          vazujícími stavbami jsou D55 Ko-
        
        
          
            MÚK Přerov – sever