STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
32
DOPRAVOPROJEKT BRNO
Kounicova 271/13, 602 00 Brno
kory – Přerov, I/55 MÚK s ČD
Přerov – Předmostí a D1 0137 Pře-
rov – Lipník nad Bečvou.
Křižovatka je navržena ja-
ko útvarová dálniční křižovat-
ka v celkovém počtu 13 větví. Ty
jsou navrženy jako jednosměrné
jednopruhové nebo dvoupruho-
vé. Jednotlivé jízdní pruhy větví
se připojují mezi sebou přídatný-
mi pruhy nebo vytváří průpletové
úseky. Křižovatka je svým tvarem
navržena jako všesměrná na bá-
zi okružního principu. Mimoúrov-
ňová dálniční křižovatka v navr-
hovaném stavebním uspořádání
zahrnuje krátké průpletové úseky
délky menší než 150m, které ne-
lze objektivně kapacitně posoudit
dle TP 135 Projektování okružních
křižovatek na silnicích a místních
komunikacích. Dle doporučení
těchto technických podmínek by-
la provedena mikrosimulace křižo-
vatkových pohybů, která hodnotí
kapacitu křižovatky pro výhledový
rok 2040 jako vyhovující.
Hlavními tepnami křižovatky
jsou 4 hlavní křižovatkové větve,
které společně tvoří budoucí tvar
MÚK. Do těchto větví se připoju-
jí další méně či více zatížené vět-
ve. Celá křižovatka je složena z di-
rektních a semidirektních větví.
MÚK obsahuje celkem 3 most-
ní objekty, dva z nich vedou přes
těleso dálnice, třetí mostní objekt
je navržen v místě jednopruhové
větve. Dále si křižovatka vyžádala
návrh dvou opěrných zdí. Tyto zdi
slouží k oddělení jednotlivých vět-
ví od dálnice či od křižovatkových
větví, z důvodů vyrovnání výško-
vého rozdílu.
Část křižovatkových větví je
navržena s nízkohlučným asfalto-
vým krytem dle požadavku hlu-
kové studie. Nízkohlučný asfalt
v kombinaci s návrhem protihlu-
kových stěn v prostoru MÚK Pře-
rov – sever zajišťuje ochranu před
hlukem z dopravy v místní části
Přerov – Předmostí.
SO 209 Estakáda v km 82,973
přes Bečvu a žel. trať
Olomouc – Přerov
Mostní estakáda SO 209 začíná
cca 500m za stávající silnicí II/434
Přerov – Tovačov a převádí trasu
novostavby dálničního úseku D1
0136 západně od Přerova stísně-
ným prostorem mezi odkališti sád-
rovce, dále překračuje řeku Beč-
vu vč. jejího inundačního území,
výrobní areál chemických závodů
Precheza, a. s. (železniční vlečku,
interní komunikace, technologické
konstrukce a skládku zelené skali-
ce), meliorační kanál, čtyřkolejnou
elektrifikovanou železniční trať
SŽDC Olomouc – Přerov a Olo-
mouc – Lipník nad Bečvou, silni-
ci III/01857 Přerov – Dluhonice
a na svém konci se dotýká východ-
ního okraje zástavby místní čás-
ti Dluhonice, kde estakáda končí
cca 1200m před napojením stav-
by (MÚK Přerov – sever) na úsek
D1 0137.
Základním požadavkem na SO
209 bylo nalezení optimální kon-
strukční varianty (ekonomické ře-
šení z hlediska primárních poři-
zovacích i následných provozních
nákladů) souvislého přemostění
zájmového území s větším množ-
stvím různých překážek (řeka, po-
zemní komunikace, vlečka, trať
SŽDC, výrobní a skládkový are-
ál soukromého vlastníka,…), které
logicky znamenají velkou variabi-
litu rozpětí (30m ~ 69m) jednot-
livých mostních polí. Při volbě
samotné NK bylo dále nutno při-
hlédnout k poměrně nepříznivým
základovým poměrům v dané lo-
kalitě (v podloží jsou vesměs má-
lo únosné neogenní jíly F8), k vý-
razné agresivitě podzemních vod
(sírany, pH) a také k přítomnosti
blízkých provozovaných skládek
červeného sádrovce (v jižní části
mostu) a zelené skalice (ve střed-
ní části mostu v areálu společnos-
ti Precheza a. s.), které mohou být
za určitých podmínek významným
zdrojem škodlivých chemických
sloučenin i pro konstrukční mate-
riály (ocel a zejména beton) v nad-
zemních částech estakády.
Výběr lehčí a výrazně flexibil-
nější spřažené ocelobetonové vari-
anty NK mostu se příznivě projeví
na výsledných parametrech zalo-
žení estakády. V krajních částech
estakády bylo možné navrhnout
standardní dvoutrámovou NK (pro
mostní pole rozpětí 30m ~ 42m)
ve více úsporné variantě s otevře-
ným průřezem HN (tvaru nesyme-
trického I), ve střední části mos-
tu (pro mostní pole rozpětí 42m ~
69m),
v průchodu nad skládkou
zelené skalice
, byl objednatelem
výsledně upřednostněn méně eko-
nomický základní tvar HN (uza-
vřený průlezný komorový průřez),
který je však s ohledem na agresiv-
ní okolí v tomto kritickém úseku
více příznivý pro budoucí údržbu
během celé životnosti mostu.
Dalším požadavkem je bezpeč-
né převedení dálniční komunikace
ve zvoleném šířkovém uspořádá-
ní a v návrhové kategorii D28/120
(vč. rozšíření levé NK pro zajiště-
ní požadovaného rozhledu v R=1
350m dle ČSN 73 6101). Podrob-
ným statickým výpočtem byla
v projektu prokázána a s přiměře-
nou bezpečností zajištěna poža-
dovaná návrhová únosnost všech
hlavních nosných částí mostu dle
souboru platných ČSN EN 1990-
1997.
Návrhová životnost estakády
SO 209 se předpokládá standard-
ní – 100 let.
Základní údaje o estakádě:
Mostní otvory:
20 – 1x hlavní + 19x vedlejší
Délka nosné konstrukce (v ose D1):
926m
Délka přemostění (v ose D1):
922m
Délka mostu (v ose D1):
941m
Rozpětí (v ose D1):
30,000 + 4x 42,000 + 48,000
+ 69,000 + 54,000 + 51,000
+ 2x 42,000 + 2x 54,000
+ 2x 60,000 + 2x 42,000
+ 2x 39,000 + 30,000
= 924,000m
Volná šířka mostu:
15,2m (levá NK)
+ 12,5m (pravá NK)
Niveleta mostu:
stoupá v konstantním
spádu 0,5%
V současné době je na stavbu
D1 0136 vyřizována změna územ-
ního rozhodnutí. Předpoklad vy-
dání územního rozhodnutí je uva-
žován na jaře 2019. Následovat
by mělo vydání stavebního povo-
lení a výběr zhotovitele stavby.
Vzhledem ke stávající neúnos-
né dopravní situaci uvnitř města
Přerova, kdy je veškerá tranzitní
doprava vedena přes komunika-
ce s nevyhovujícím prostorovým
uspořádáním v centru města, je
nutné všemi dostupnými prostřed-
ky zajistit co nejrychleji vydání
potřebných správních rozhodnu-
tí, které otevřou cestu stavbě D1
0136 k realizaci.
Ing. Ivo Kišš
Hlavní inženýr projektu
Estakáda v km 82,973 přes Bečvu a železniční trať Olomouc – Přerov