 
          STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
        
        
          32
        
        
          DOPRAVOPROJEKT BRNO
        
        
          Kounicova 271/13, 602 00 Brno
        
        
        
          kory – Přerov, I/55 MÚK s ČD
        
        
          Přerov – Předmostí a D1 0137 Pře-
        
        
          rov – Lipník nad Bečvou.
        
        
          Křižovatka je navržena ja-
        
        
          ko útvarová dálniční křižovat-
        
        
          ka v celkovém počtu 13 větví. Ty
        
        
          jsou navrženy jako jednosměrné
        
        
          jednopruhové nebo dvoupruho-
        
        
          vé. Jednotlivé jízdní pruhy větví
        
        
          se připojují mezi sebou přídatný-
        
        
          mi pruhy nebo vytváří průpletové
        
        
          úseky. Křižovatka je svým tvarem
        
        
          navržena jako všesměrná na bá-
        
        
          zi okružního principu. Mimoúrov-
        
        
          ňová dálniční křižovatka v navr-
        
        
          hovaném stavebním uspořádání
        
        
          zahrnuje krátké průpletové úseky
        
        
          délky menší než 150m, které ne-
        
        
          lze objektivně kapacitně posoudit
        
        
          dle TP 135 Projektování okružních
        
        
          křižovatek na silnicích a místních
        
        
          komunikacích. Dle doporučení
        
        
          těchto technických podmínek by-
        
        
          la provedena mikrosimulace křižo-
        
        
          vatkových pohybů, která hodnotí
        
        
          kapacitu křižovatky pro výhledový
        
        
          rok 2040 jako vyhovující.
        
        
          Hlavními tepnami křižovatky
        
        
          jsou 4 hlavní křižovatkové větve,
        
        
          které společně tvoří budoucí tvar
        
        
          MÚK. Do těchto větví se připoju-
        
        
          jí další méně či více zatížené vět-
        
        
          ve. Celá křižovatka je složena z di-
        
        
          rektních a semidirektních větví.
        
        
          MÚK obsahuje celkem 3 most-
        
        
          ní objekty, dva z nich vedou přes
        
        
          těleso dálnice, třetí mostní objekt
        
        
          je navržen v místě jednopruhové
        
        
          větve. Dále si křižovatka vyžádala
        
        
          návrh dvou opěrných zdí. Tyto zdi
        
        
          slouží k oddělení jednotlivých vět-
        
        
          ví od dálnice či od křižovatkových
        
        
          větví, z důvodů vyrovnání výško-
        
        
          vého rozdílu.
        
        
          Část křižovatkových větví je
        
        
          navržena s nízkohlučným asfalto-
        
        
          vým krytem dle požadavku hlu-
        
        
          kové studie. Nízkohlučný asfalt
        
        
          v kombinaci s návrhem protihlu-
        
        
          kových stěn v prostoru MÚK Pře-
        
        
          rov – sever zajišťuje ochranu před
        
        
          hlukem z dopravy v místní části
        
        
          Přerov – Předmostí.
        
        
          
            SO 209 Estakáda v km 82,973
          
        
        
          
            přes Bečvu a žel. trať
          
        
        
          
            Olomouc  – Přerov
          
        
        
          Mostní estakáda SO 209 začíná
        
        
          cca 500m za stávající silnicí II/434
        
        
          Přerov – Tovačov a převádí trasu
        
        
          novostavby dálničního úseku D1
        
        
          0136 západně od Přerova stísně-
        
        
          ným prostorem mezi odkališti sád-
        
        
          rovce, dále překračuje řeku Beč-
        
        
          vu vč. jejího inundačního území,
        
        
          výrobní areál chemických závodů
        
        
          Precheza, a. s. (železniční vlečku,
        
        
          interní komunikace, technologické
        
        
          konstrukce a skládku zelené skali-
        
        
          ce), meliorační kanál, čtyřkolejnou
        
        
          elektrifikovanou železniční trať
        
        
          SŽDC Olomouc – Přerov a Olo-
        
        
          mouc – Lipník nad Bečvou, silni-
        
        
          ci III/01857 Přerov – Dluhonice
        
        
          a na svém konci se dotýká východ-
        
        
          ního okraje zástavby místní čás-
        
        
          ti Dluhonice, kde estakáda končí
        
        
          cca 1200m před napojením stav-
        
        
          by (MÚK Přerov – sever) na úsek
        
        
          D1 0137.
        
        
          Základním požadavkem na SO
        
        
          209 bylo nalezení optimální kon-
        
        
          strukční varianty (ekonomické ře-
        
        
          šení z hlediska primárních poři-
        
        
          zovacích i následných provozních
        
        
          nákladů) souvislého přemostění
        
        
          zájmového území s větším množ-
        
        
          stvím různých překážek (řeka, po-
        
        
          zemní komunikace, vlečka, trať
        
        
          SŽDC, výrobní a skládkový are-
        
        
          ál soukromého vlastníka,…), které
        
        
          logicky znamenají velkou variabi-
        
        
          litu rozpětí (30m ~ 69m) jednot-
        
        
          livých mostních polí. Při volbě
        
        
          samotné NK bylo dále nutno při-
        
        
          hlédnout k poměrně nepříznivým
        
        
          základovým poměrům v dané lo-
        
        
          kalitě (v podloží jsou vesměs má-
        
        
          lo únosné neogenní jíly F8), k vý-
        
        
          razné agresivitě podzemních vod
        
        
          (sírany, pH) a také k přítomnosti
        
        
          blízkých provozovaných skládek
        
        
          červeného sádrovce (v jižní části
        
        
          mostu) a zelené skalice (ve střed-
        
        
          ní části mostu v areálu společnos-
        
        
          ti Precheza a. s.), které mohou být
        
        
          za určitých podmínek významným
        
        
          zdrojem škodlivých chemických
        
        
          sloučenin i pro konstrukční mate-
        
        
          riály (ocel a zejména beton) v nad-
        
        
          zemních částech estakády.
        
        
          Výběr lehčí a výrazně flexibil-
        
        
          nější spřažené ocelobetonové vari-
        
        
          anty NK mostu se příznivě projeví
        
        
          na výsledných parametrech zalo-
        
        
          žení estakády. V krajních částech
        
        
          estakády bylo možné navrhnout
        
        
          standardní dvoutrámovou NK (pro
        
        
          mostní pole rozpětí 30m  ~ 42m)
        
        
          ve více úsporné variantě s otevře-
        
        
          ným průřezem HN (tvaru nesyme-
        
        
          trického I), ve střední části mos-
        
        
          tu (pro mostní pole rozpětí 42m ~
        
        
          69m),
        
        
          
            v průchodu nad skládkou
          
        
        
          
            zelené skalice
          
        
        
          , byl objednatelem
        
        
          výsledně upřednostněn méně eko-
        
        
          nomický základní tvar HN (uza-
        
        
          vřený průlezný komorový průřez),
        
        
          který je však s ohledem na agresiv-
        
        
          ní okolí v tomto kritickém úseku
        
        
          více příznivý pro budoucí údržbu
        
        
          během celé životnosti mostu.
        
        
          Dalším požadavkem je bezpeč-
        
        
          né převedení dálniční komunikace
        
        
          ve zvoleném šířkovém uspořádá-
        
        
          ní a v návrhové kategorii D28/120
        
        
          (vč. rozšíření levé NK pro zajiště-
        
        
          ní požadovaného rozhledu v R=1
        
        
          350m dle ČSN 73 6101). Podrob-
        
        
          ným statickým výpočtem byla
        
        
          v projektu prokázána a s přiměře-
        
        
          nou bezpečností zajištěna poža-
        
        
          dovaná návrhová únosnost všech
        
        
          hlavních nosných částí mostu dle
        
        
          souboru platných ČSN EN 1990-
        
        
          1997.
        
        
          Návrhová životnost estakády
        
        
          SO 209 se předpokládá standard-
        
        
          ní – 100 let.
        
        
          
            Základní údaje o estakádě:
          
        
        
          Mostní otvory:
        
        
          20 – 1x hlavní + 19x vedlejší
        
        
          Délka nosné konstrukce (v ose D1):
        
        
          926m
        
        
          Délka přemostění (v ose D1):
        
        
          922m
        
        
          Délka mostu (v ose D1):
        
        
          941m
        
        
          Rozpětí (v ose D1):
        
        
          30,000 + 4x 42,000 + 48,000
        
        
          + 69,000 + 54,000 + 51,000
        
        
          + 2x 42,000 + 2x 54,000
        
        
          + 2x 60,000 + 2x 42,000
        
        
          + 2x 39,000 + 30,000
        
        
          = 924,000m
        
        
          Volná šířka mostu:
        
        
          15,2m (levá NK)
        
        
          + 12,5m (pravá NK)
        
        
          Niveleta mostu:
        
        
          stoupá v konstantním
        
        
          spádu 0,5%
        
        
          V současné době je na stavbu
        
        
          D1 0136 vyřizována změna územ-
        
        
          ního rozhodnutí. Předpoklad vy-
        
        
          dání územního rozhodnutí je uva-
        
        
          žován na jaře 2019. Následovat
        
        
          by mělo vydání stavebního povo-
        
        
          lení a výběr zhotovitele stavby.
        
        
          Vzhledem ke stávající neúnos-
        
        
          né dopravní situaci uvnitř města
        
        
          Přerova, kdy je veškerá tranzitní
        
        
          doprava vedena přes komunika-
        
        
          ce s nevyhovujícím prostorovým
        
        
          uspořádáním v centru města, je
        
        
          nutné všemi dostupnými prostřed-
        
        
          ky zajistit co nejrychleji vydání
        
        
          potřebných správních rozhodnu-
        
        
          tí, které otevřou cestu stavbě D1
        
        
          0136 k realizaci.
        
        
          
            Ing. Ivo Kišš
          
        
        
          
            Hlavní inženýr projektu
          
        
        
          
            Estakáda v km 82,973 přes Bečvu a železniční trať Olomouc – Přerov