Stavební a investorské noviny - 4/2013 - page 56

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
56
Hydraulika pro výsun
Výsun Trojského mostu byl úspěšně dokon-
čen 10. června 2011. Most byl vysouván postup-
ně po 16m dílech. Celkem se provedlo 13 výsunů
(192m), kde první 2 byly pouze poloviční délky. Vy-
souvaná konstrukce se skládala z provizorní příhra-
dové konstrukce, na kterou byly zavěšovány prefab-
rikované železobetonové příčníky. Zvolený způsob
výstavby umožnil bezpečným způsobem vysunout
přes Vltavu všech 47 příčníků podpírajících mostov-
ku se současným využitím horního pasu vysouvané
konstrukce jako definitivního táhla mostu. Hmotnost
konstrukce po dokončení výsunu byla 3700 tun. Pro
výsun bylo použito 8 dutých lisů o celkové kapaci-
tě 480 tun a zdvihu 260mm. Byly postupně přidá-
vány podle narůstající síly a dosažené hodnoty tření
na kluzných ložiscích. Výsuny se prováděly v 7 den-
ním taktu, vždy ve středu. Přibližně polovinu výsu-
nů prováděli již pracovníci Metrostavu po našem za-
školení samostatně.
Použita byla kvalitní hydraulika F. P. T. s bron-
zovými vodícími plochami a masivním těsněním. Pro
dokončení výsunu bylo třeba provést přes 760 zdvi-
hů, což je na hranici životnosti běžných dutých lisů,
které jsou na trhu. Metrostav kladl velký důraz na pří-
pravu stavby, a proto jsme již v zimě 2010 prováděli
zkoušku kluzných materiálů pro výsun mostu. Reálné
hodnoty tření se pohybovaly blízko hodnotám namě-
řeným při zkoušce mezi 1,5 a 3% v závislosti na fá-
zi výsunu.
Výstavba nového Trojského mostu v Praze mezi
Holešovicemi a Trojou je nezbytnou součástí trasy
Městského okruhu. Jde o obloukový most s dolní
mostovkou. Celková délka mostu je 250m, celková výška
konstrukce 34m nad maximální plavební hladinou řeky
a rozpětí oblouku hlavního pole mostu je 204m. Hlavním
zhotovitelem Trojského mostu je společnost Metrostav, a. s.
Hlavním dodavatelem hydrauliky a většiny prací s ní
spojených byla pro tuto stavbu společnost MTEK, s. r. o.
Hydraulický agregát o výkonu 4,4 kW umožňo-
val provést výsun v rámci 1 pracovní směny, tedy
do 8hodin. Rychlost výsunu byla 1,7 až 6 m/h.
Při výsunu jsme provedli i měření dynamiky
konstrukce, kdy se zjišťovalo stlačení konstruk-
ce a rychlost odezvy při jejím vysouvání. Měření
bylo provedeno především pro dosunutí konstruk-
ce do finální pozice. Při měření byly použity přes-
né lankové snímače dráhy (linearita 0,1%) a čtyř-
kanálová měřící ústředna se vzorkovací periodou
500 Hz.
Speciální hydraulické přípravky
Před montáží železobetonových příčníků do pro-
vizorní příhradové konstrukce bylo třeba navrhnout
přípravky, které by umožňovaly jejich snadnou, rych-
lou a dokonalou rektifikaci (s ohledem na velmi přís-
né požadavky na tolerance konstrukce). Navrhli jsme
proto plně hydraulicky ovládané přípravky, kdy byl
podle požadavku Metrostavu každý příčník o hmot-
nosti 50 tun uložen do 2 těchto přípravků. Kompletní
rektifikaci bylo možné provést v řádu minut. Základ-
nu tvořil masivní křížový stůl, který umožňoval po-
hyby v podélné i příčné ose mostu ±10 cm. Uložení
desek stolu bylo kluzné. Na křížový stůl byl uložen lis
s naklápěcí koncovkou a aretační maticí, který slou-
žil k výškové rektifikaci příčníku v rozsahu ±5cm.
S ohledem na výsun mostu bylo rameno, o které je
příčník opřen, vybaveno hydraulickým válcem pro je-
ho sklápění.
Hydraulika na stavbě Trojského mostu
Posuvné plošiny
a bednicí stoly
(Doka)
Výsun mostu
Hydraulický přípravek
pro rektifikaci 50tunových příčníků mostu
1...,46,47,48,49,50,51,52,53,54,55 57,58,59,60,61,62,63,64,65,66,...72
Powered by FlippingBook