Stavební a investorské noviny - 4/2013 - page 58

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
58
V rámci postupného projednávání různých stupňů
dokumentace vyplynulo, že musí být:
- zajištěna stavební připravenost pro zřízení budou-
cí zastávky Třinec – Lyžbice (Třinec – Centrum),
tak aby nedošlo k omezení či narušení provozu
na dráze, poškození již zrealizovaných stavebních
či provozních objektů,
- umožněn přístup pro pěší, ale i pro dopravu jak
osobní, tak i nákladní do lokality „za železniční
tratí“
- kladen důraz na vzhled konstrukcí z důvodu ná-
vaznosti lokality na náměstí T.G. Masaryka.
Ze závěrečné zprávy inženýrsko-geologického
průzkumu vyplývá, že vlastní konstrukce jak podjez-
du, tak i mostu se bude nacházet v prostoru levobřež-
ní části údolní terasy řeky Olše. Předkvartérní podlo-
ží je tvořeno sedimentárními horninami. Litologicky
zcela převažují jílovce s různým stupněm zvětrá-
ní (R6-R2). Kvartérní pokryv tvoří na bázi terasové
štěrky údolní terasy (vlhké až plně nasycené vodou),
nadložní pokryv je hlinitopísčitého charakteru. Pře-
vážná část železobetonových konstrukcí podjezdu
se bude nacházet ve štěrkách a zbývající část v hor-
ní vrstvě jílovců.
Podzemní voda mělkého oběhu kvartérního půvo-
du je vázána na vrstvu terasových štěrků, který tvoří
kolektor s průlinovým typem propustnosti. Podle la-
boratorního rozboru vykazuje podzemní voda v da-
ném prostoru velmi vysoce agresivní účinky pouze
vůči ocelovým konstrukcím.
Navržené technické řešení mostního objektu pro
železniční dráhu
Most byl navržen pro přemostění konstrukce pod-
jezdu a pro převedení dvou kolejí včetně nástupiště
(úhel křížení os 80°). Pro každou kolej byla navrže-
na samostatná nosná konstrukce se zabetonovanými
ocelovými nosníky. Úložné prahy mostu jsou podepí-
rány velkoprofilovými pilotami. Z důvodu výstavby
podjezdu bude zajištěna nepropustnost zeminy mezi
pilotami souvislou stěnou vytvořenou z navzájem se
překrývajících sloupů, které budou vytvořeny pomo-
cí technologie tryskové injektáže (TI). Nepropustná
stěna bude zavázána do nepropustného podloží. Tato
nepropustná stěna bude doplněna po obvodu staveb-
ní jámy jak pilíři, tak lamelami stejnou technologií TI
v rámci výstavby podjezdu z důvodu zajištění „suché
stavební jámy“ pro výstavbu železobetonových kon-
strukcí podjezdu.
SUDOP BRNO, spol. s r.o., Kounicova 26, 611 36 Brno
tel.: 972 625 804, fax: 541 211 310, e-mail:
,
Výstavba mimoúrovňového křížení železniční tratě se silniční komunikací
Zastávka Třinec - Centrum
Město Třinec se nachází v okrese Frýdek–Místek v Mo-
ravskoslezském kraji, 32km jihovýchodně od Ostravy
na řece Olši na území historického Těšínského Slezska.
Městem Třinec prochází železniční trať o dvou kolejích,
která je součástí III. tranzitního železničního koridoru
(Mosty u Jablunkova – Cheb). III. železniční koridor před-
stavuje tedy kromě významného vnitrostátního spojení
také tranzitní spojení Žiliny s Norimberkem. Z důvodů
neodkladných oprav železniční tratě v úseku mezi sta-
nicemi Bystřice nad Olší –Český Těšín rozhodl investor
zpracovat dokumentaci „Optimalizace trati Bystřice nad
Olší – Český Těšín“.
Navržené technické řešení silničního podjez-
du pod železniční tratí.
Propojení mezi okružní křižovatkou a ulicí Šeří-
kovou bylo navrženo silniční komunikací kategorie
MO2k 7/730 s jednostranným obousměrnným cyklis-
tickým pásem a chodníkem pro pěší. Návrh směrové-
ho vedení osy komunikace byl tvořen:
- levostranným obloukem se symetrickými pře-
chodnicemi,
- pravostranným obloukem se symetrickými pře-
chodnicemi,
- přímou o délce cca 170m.
Podélný profil komunikace je navržen s ohledem:
- na napojení do stávající okružní křižovatky,
- na trasu stávající kanalizace,
- na směrové a výškové vedení železniční dráhy,
- na návaznost na ulici Šeříkovou.
Odvedení povrchových vod bude zajištěno pro-
střednictvím odtokových linii jak vedoucích podél vo-
zovky komunikace (tzv. obrubníkové odvodnění), tak
podél chodníku (žlábek s mřížkou). Systém liniového
odvodnění byl na obou koncích podjezdu doplněn linií
vedoucí napříč komunikací. V nejnižším místě jsou
odtokové linie propojeny sběrným potrubím do přečer-
pávací stanice, která je součástí dilatačního celku 10.
Železobetonová konstrukce podjezdu byla navr-
žena v délce cca 180m s rozdělením na 17 dilatačních
celků. Pro zajištění bezbariérového přístupu na nástu-
piště zastávky „Třinec – Lyžbice“ byly zřízeny žele-
zobetonové konstrukce pro schodiště a pro výtah, kte-
ré jsou součástí dilatačních celků 7 a 9. Pro propojení
tras chodníku bylo zřízeno železobetonové schodiště
v dilatačním dílu 4.
Pro nejníže položené dilatační díly 8 až 11 bylo
navrženo zajištění polohy proti vlivu podzemní vody
pomocí mikropilot (4 ks / železobetonový díl).
Z vnější strany je železobetonová konstrukce
opatřena souvrstvím vodotěsné izolace proti stékají-
cí vodě a tlakové vodě s tvrdou ochrannou vrstvou
a z vnitřní strany je konstrukce opatřena souvrstvím
vodotěsné izolace proti stékající vodě s tvrdou (vodo-
rovné plochy) či měkkou ochrannou vrstvou (svislé
plochy). Při návrhu souvrství izolace bylo přihlédnu-
to k možnému výskytu bludných proudů.
Stav výstavby jednotlivých objektů:
- Mostní objekt železniční dráhy: stavba objektu
ukončena v roce 2012 (v režimu zkušebního pro-
vozu).
- Železobetonová konstrukce podjezdu: stavba za-
hájena v roce 2012 a předpokládané dokončení
stavby 2013.
- Zastávka Třinec – Lyžbice: předpokládá se ukon-
čení stavby v 6/2013 (uvedení do zkušebního pro-
vozu).
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
1...,48,49,50,51,52,53,54,55,56,57 59,60,61,62,63,64,65,66,67,68,...72
Powered by FlippingBook