Stavební a investorské noviny - 4/2013 - page 53

53
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
Chlazení betonu kapalným dusíkem
Investorem Trojského mostu je Hlavní město Praha, autorem projektu je firma Mott MacDonald CZ, spol. s r. o. Architektonicko-kon-
strukční řešení zpracoval tým, který tvoří Ing. Jiří Petrák, Ing. Ladislav Šašek (Mott MacDonald CZ, spol. s r. o.) a Doc. Ing. arch. Roman Koucký
a Ing. akad. arch. Libor Kábrt (Roman Koucký architektonická kancelář s. r. o.).
Při navrhování definitivní tváře mostu se kromě technicko-estetických problémů museli projektanti vypořádat s umístěním podpor, šířkovým
uspořádáním mostu, zachováním plavební výšky a výšky povodňové hladiny Vltavy podle roku 2002. Výsledný objekt je navržen jako jednopa-
trový, nepohyblivý, otevřeně uspořádaný a směrově přímý. Má po dvou jízdních pruzích pro každý směr, střední tramvajové těleso a oboustran-
né chodníky pro pěší a cyklisty.
Stavbu mostu realizuje společnost Metrostav, veškeré dodávky transportbetonu zajistil TBG Metrostav s. r. o., člen skupiny Českomoravský
beton, která je jedním z nejvýznamnějších výrobců betonu na našem trhu. Nový Trojský most již koncem letošního roku nahradí zelený provizorní
tramvajový most z roku 1977, pro cyklisty a chodce bude Trojský most zprovozněn pravděpodobně během roku 2014.
strukci složením betonu. Pozor-
nost tedy byla soustředěna na tep-
lotu čerstvého betonu.
Chlazení betonu kapalným du-
síkem probíhá těsně po namíchání
betonové směsi. Ke kryogennímu
zásobníku se přistaví autodomí-
chávač, k plnicímu trychtýři se
připne dávkovací zařízení čerpa-
jící kapalný dusík. Beton je nut-
né chladit cyklováním, aby došlo
k rovnoměrnému zchlazení celé
směsi. Po každém cyklu trvajícím
řádově několik sekund by měla
následovat krátká pauza na promí-
chání. Dávkovací zařízení umož-
ňuje nastavení času jednoho cyk-
lu. Celkově tak zchlazení jednoho
autodomíchávače trvá zhruba 10
minut.
Beton byl vyroben z odleželého
cementu (s nižší teplotou), aby by-
logie chlazení betonu tekutým du-
síkem je vhodná pro použití při be-
tonážích v horkém počasí nebo pro
betonáže masivních konstrukcí.
Samotnou výstavbu ocelové-
ho oblouku zahájili stavaři v lé-
tě loňského roku. Jednotlivé dílce
byly postupně ukládány na připra-
vené podpůrné konstrukce. Vr-
cholem montáže oblouku bylo vy-
zdvižení střední části a propojení
s oběma krajními podsestavami.
V minulých týdnech již proběhla
montáž závěsů na oblouku mos-
tu a předpjaté betonové mostov-
ce a předepnutí táhel na připrave-
né závěsy. Nyní je již konstrukce
samonosná a provizorní podpo-
ry umístěné v řece je možné od-
stranit. Svou finální podobu získá
most montáží chodníků a zábradlí.
Trojský most je originálem
v mnoha ohledech včetně použi-
tých betonů a jejich zpracování.
Specifika betonů pro tuto stavbu
spočívala především ve speciál-
ních statických, technologických
a klimatických aspektech. Použi-
té speciální vysokohodnotné beto-
ny bylo nutné průběžně ověřovat
nejen v laboratoři, ale také na mo-
delech v měřítku 1:1. Při výstav-
bě byly použity i další pokrokové
technologie jako např. chlazení be-
tonu dusíkem nebo aplikace vlá-
ken pro redukci trhlin od smršťo-
vání. Požadovanou kvalitu betonu
se podařilo ve všech ohledech do-
sáhnout.
Českomoravský beton, a. s.
chlazeného betonu však díky nové
technologii nepřekročila 23,5 °C.
Technologie chlazení betonu ka-
palným dusíkem tak byla při stavbě
Trojského mostu ověřena. Techno-
lo následné chlazení efektivnější.
Betonáž koncových příčníků inun-
dačního mostu trvala celý den, při-
čemž během dne teplota vzduchu
rostla až na 28 °C, teplota dodaného
1...,43,44,45,46,47,48,49,50,51,52 54,55,56,57,58,59,60,61,62,63,...72
Powered by FlippingBook