Stavební a investorské noviny - 4/2013 - page 52

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
52
betonem C 80/95 s nízkým vývo-
jem hydratačního tepla. Zárod-
ky nemohly být vibrované, proto
musel být beton navržen v samoz-
hutnitelné konzistenci. Rozliv be-
tonu Abramsovým kuželem bez
poklepu se pohyboval v rozmezí
650 – 750mm. I když se jednalo
o 90denní beton, již po 28 dnech
vykazoval pevnost více než 100
MPa. Vzhledem ke snaze ome-
zit vývoj hydratačního tepla však
byla pevnost hodnocena až po 90
dnech, kdy bylo dosahováno pev-
ností okolo 120 MPa. Vývoj hyd-
ratačního tepla byl ověřen na mo-
delu. I když to pro tuto aplikaci
nebylo vyžadováno, byla měřena
i odolnost betonu proti vodě a che-
mickým rozmrazovacím látkám,
která prokázala, že beton bez pro-
blémů splní i nejpřísnější požadav-
ky pro stupeň vlivu prostředí XF4.
Plnění betonem probíhalo po-
mocí napouštěcích otvorů a beton
byl tlačen směrem vzhůru. Aby
bylo prokázáno, že beton i bez vi-
brace perfektně vyplní ocelovou
konstrukci, provedla společnost
Metrostav D5 zkušební betonáž
na modelu části konstrukce v mě-
řítku 1:1. Po zabetonování byla de-
struktivně ověřena homogenita za-
tvrdlého betonu.
Kvalitu probetonování pro-
věřil model
Ocelová táhla kopírující ob-
louk, nazývaná kvůli svému tvaru
také „omega“, bylo nutné obetono-
vat. „Požadavky na vhodný beton
a kvalitu probetonování byly vy-
soké. Kromě požadované pevnos-
ti, jejího správného náběhu a dosa-
žení modulu pružnosti, musely být
veškeré viditelné plochy v pohle-
dové kvalitě. Beton musel správ-
ně zatéci do všech částí konstrukce
a zároveň muselo být možné upra-
vit povrch konstrukce až do spádu
8 %,“ upřesňuje Ing. Robert Cou-
fal, Ph. D.
Pro obetonování ocelových tá-
hel byl použit beton C50/60 XF4
v konzistenci na rozhraní stupňů
S4 a S5. Průměrný modul pruž-
nosti činil 41GPa (průměr z 19
měření), při průměrné krychelné
pevnosti 75MPa ve stáří 28 dnů.
Odpady při zkoušce odolnosti pro-
ti vodě a chemickým rozmrazo-
vacím látkám (metoda C) činily
v průměru 61g/m
2
při 75 cyklech,
maximálně 150 g/m
2
při stejném
počtu cyklů. Beton tedy s velkou
rezervou splňuje požadavky pro-
středí XF4.
Samotná betonáž byla velmi
náročná, neboť složitý průřez táh-
la komplikoval ukládání betonu.
Nebylo možné použít samozhut-
nitelný beton, protože horní po-
vrch táhla je ve spádu. Proto byl
v TBG Metrostav s. r. o. vyvi-
nut lehce zhutnitelný beton, který
umožnil ukládku betonu do spádu,
ale zároveň šlo o beton natolik po-
hyblivý, že umožnil dobetonování
i velmi nepřístupných částí průře-
zu. S ohledem na ověření kvality
vyplnění konstrukce betonem byl
i pro tuto část společností Metro-
stav D5 použit pro zkušební zabe-
tonování model z překližky v mě-
řítku 1:1. Po následném rozřezání
modelu byla hledána místa s nedo-
konalým zabetonováním. Pokusy
ověřily, že při kvalitním provádě-
ní lze celý prostor táhla zabetono-
vat i při existenci poměrně malých
otvorů pro transport betonu a pro
vibrátory.
Betonáž v etapách
Inundační most je kombinací
mohutných podporových příční-
ků a relativně tenkostěnných ostat-
ních částí konstrukce. Betonáž
probíhala na pevné skruži betonem
C 50/60 XF2. Použitý beton opět
obsahuje polypropylenová vlák-
na, která snížila riziko vzniku trh-
lin a splňuje požadavky na rychlé
dosažení pevností a modulů pruž-
nosti pro předpínání. Navíc byl
hned po uhlazení povrchu apliko-
ván nástřik pro omezení odpařová-
ní záměsové vody z betonu. Po za-
tuhnutí betonu byl povrch zakryt
geotextilií a PE fólií. Vznik trhlin
se tak podařilo eliminovat. Beto-
náž mostovky inundačního mostu
byla rozdělena na 3 etapy.
Ověření nové technologie
chlazení
V letním období byl beton chla-
zen kapalným dusíkem, což je zce-
la nová technologie, ověřená po-
prvé v praxi právě při betonáži
mohutných koncových příčníků
inundačního pole Trojského mos-
tu. Při tvrdnutí betonu, tedy che-
mické reakci cementu s vodou, do-
chází k vývinu hydratačního tepla.
Uvolněným teplem se beton zahří-
vá a vysoké teploty v konstrukci
mohou negativně ovlivnit kvalitu
betonové konstrukce. Je tedy nut-
né zabránit, aby teplota při tvrd-
nutí překročila maximální stano-
venou mez pro danou konstrukci.
Maximální teplota v konstrukci se
dá omezit buď složením směsi, ne-
bo ochlazením čerstvého betonu.
Vzhledem k požadavkům na rych-
lý nárůst pevností a modulů pruž-
nosti, nebylo možné zásadním
způsobem omezit teplotu v kon-
0
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
55
60
65
70
75
80
85
90
95
100
105
110
115
120
125
130
0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 55 60 65 70 75 80 85 90
Krychelná pevnost v tlaku [MPa]
StáĢí [dny]
Graf nárůstu pevnosti betonu C80/95 dní, pro výplň zárodků
1...,42,43,44,45,46,47,48,49,50,51 53,54,55,56,57,58,59,60,61,62,...72
Powered by FlippingBook