Stavební a investorské noviny - 4 / 2016 - page 54

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
54
I když jsou po letech na Ředitel-
ství silnic a dálnic ve vedení lidé,
kteří své práci rozumí, výrobny ma-
teriálů, zejména obalovny, dosáhly
rekordních výkonů a stavební firmy
pracovaly až na hranici své kapaci-
ty, perspektivy dobré nejsou.
„Jak je
v ČR neblahým zvykem, situaci jsme
si zbytečně sami zkomplikovali,“
do-
plnil Petr Svoboda.
V roce 2014 byla odborná i laic-
ká veřejnost přesvědčována, že bez
novely zákona č. 100/2001 Sb., o po-
suzování vlivů na životní prostředí,
nebudeme moci čerpat evropské pro-
středky. Přes námitky Sdružení pro
výstavbu silnic Praha, Svazu pod-
nikatelů ve stavebnictví a dalších
odborných organizací byla schvá-
lena novela tohoto zákona (zákon
č. 39/2015 Sb.) a 1. dubna 2015 ve-
šla v platnost. Bohužel si nikdo ze
zákonodárců neověřil, co všechno to
způsobí a kolika staveb se novela ra-
zantně dotkne.
Podle platného zákona je mimo
jiné nutné před územním rozhodnu-
tím, stavebním povolením, změnou
stavebního povolení a dalšími úřed-
ními úkony ověřit, zda dokumentace
odpovídá původně vydanému stano-
visku EIA, a to podle všech před-
chozích zákonů o vlivu na životní
prostředí. Takové ověření se musí
provést ve dvou dokumentech. Jed-
ná se o Ověřující závazné stanovis-
ko, kterým příslušný orgán ověří,
zda vyhovuje původnímu stanovisku
EIA, o Verifikační závazné stanovis-
ko (tzv. Coherence Stamp), u které-
ho příslušný orgán (u kapacitních ko-
munikací je jím pro oba dokumenty
MŽP) ověří, zda došlo oproti zámě-
ru ke změnám, které by mohly mít
významný negativní vliv. Když ne-
STÁHNE EIA DOPRAVNÍ STAVITELSTVÍ
DO PROPASTI?
ní jeden či druhý dokument vydán,
musí se stavební projekt posuzovat
novou EIA. Tak se může proces EIA
pro jednu a tu samou stavbu několi-
krát opakovat.
„Největším problémem je nevy-
dávání těchto dvou stanovisek pro
stavební projekty, které zatím neby-
ly zahájeny, se stanoviskem EIA ješ-
tě dle původního zákona 244/1992
Sb., který platil až do konce roku
2001 a na nějž navazovala celá řa-
da dalších rozhodnutí,“
uvedl Petr
Svoboda. U těchto staveb se stano-
visky dle zákona 244/1992 Sb. zatím
vydávání výše uvedených stanovi-
sek neprobíhá a ani probíhat nemů-
že, protože Evropská komise takový
postup dosud neschválila a bez do-
hody s EK by České republice mohlo
být omezeno nebo zastaveno čerpá-
ní dotací z EU. Dle Evropské komise
jsme poslední zemí EU, která nere-
spektuje platnou evropskou legisla-
tivu. Zatím to vypadá, že EK bude
posuzovat každou takovou stavbu
jednotlivě. ŘSD údajně může zahájit
práce na podkladech potřebných pro
verifikace, které by mohly být pří-
padně využitelné pro opakování ce-
lého procesu EIA. Jisté je v podstatě
jen to, že všechny stavby, které mě-
ly stanoviska EIA vydána dle zákona
č. 244/1992 Sb., projdou novým po-
souzením EIA.
A to je problém, i když politici
se veřejnost snaží přesvědčit o opa-
ku.
„Politici nám tvrdí, že zahajová-
ní páteřních silničních, ale i někte-
rých železničních staveb se tak zdrží
maximálně o rok, ale realita je jiná.
Opakování procesu EIA se týká ko-
lem 100 staveb v celkové hodnotě
cca 200 mld. Kč. Zopakování těchto
procesů znamená v nejlepším přípa-
dě zdržení 2 roky, ale spíš 3 a v složi-
tých případech i 5 a více let. A u ně-
kterých staveb se může stát, že se
kladná stanoviska nepodaří získat už
vůbec nikdy,“
doplnil Petr Svoboda.
Otázkou je, jaké stavby se tak v příš-
tích letech podaří zahájit, případně
kolik let budeme na jejich realizaci
muset čekat.
Dopravní stavitelství se po krátkém optimistickém nádechu opět ocitá ve velmi složité situaci. Uply-
nulý rok vnímali všichni z oboru velmi pozitivně. Skončila krize, Státní fond dopravní infrastruktury
měl k dispozici jeden z největších objemů prostředků v historii a zklidnily se i vztahy mezi jednotli-
vými aktéry dopravních staveb.
„Idyla ale skončila. Hlavním důvodem jsou posudky EIA,“
řekl Ing.
Petr Svoboda, jednatel Sdružení pro výstavbu silnic Praha.
1...,44,45,46,47,48,49,50,51,52,53 55,56,57,58,59,60,61,62,63,64,...84
Powered by FlippingBook