Stavební a investorské noviny - 4 / 2016 - page 46

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
46
MŮSTEK
V rámci prověřovacích studií v uplynulých více než
10 letech bylo navrženo několik způsobů situování
výtahu do stanice Můstek (např. přes pasáž Černá rů-
že, přes budovu Diamant a nakonec přímo z Václav-
ského náměstí), bylo prověřeno několik poloh výta-
hového kiosku na povrchu a chodeb pod povrchem.
Po konzultacích s dotčenými orgány státní správy
(MČ Praha 1, památkáři, MHMP atd.) i s ohledem
na možné prodloužení tramvaje do ulice Na Příko-
pě bylo rozhodnuto o umístění kiosku výtahu před
budovou Adamovy lékárny č. p. 775/8, toto umístě-
ní bylo zahrnuto i do projektu rekonstrukce Václav-
ského náměstí.
Stavba představuje unikátní řešení, které ne-
bylo v tomto rozsahu zatím realizované. Byly pro-
vedeny rozsáhlé stavební zásahy včetně „tunelář-
ských“ do provozované stanice metra (nástupiště
trasy A a B), přímo do veřejných prostor stanice, na-
víc v těsné blízkosti stávajících sítí (kanalizace, ko-
lektory atd.), které byly prováděny za provozu s mi-
nimálním omezením pro cestující.
Stanice metra Můstek A je ražená trojlodní, slou-
pového typu. Ostění hlavních staničních tunelů je vý-
hradně z litinových tubingů. Situována je pod dolní
část Václavského náměstí, má dva vestibuly (Můstek
a Václavské náměstí).
Pod střední lodí stanice metra A je umístěn tzv.
přestupní uzel – systém ražených chodeb o 7 m níže
– spojený se střední lodí třemi dvojicemi eskalátorů.
Stanice Můstek B je umístěna kolmo na trasu
I. A v tzv. odsunuté „L“ poloze. Tato stanice je pře-
stupní na trasu A. Z toho vyplývá propojení stanic
dvěma přestupními chodbami zaústěnými do nástupi-
ště trasy A eskalátory a do nástupiště trasy B jednak
podélným schodištěm ve 2/3 délky nástupiště a jed-
nak příčným schodištěm na konci nástupiště.
Přímý výstup z nástupiště I. B je eskalátorovým
tunelem vyústěným do vestibulu pod Jungmannovým
náměstím a kratším eskalátorovým tunelem do pod-
chodu pod křižovatkou u Jungmannova náměstí.
Stanice Můstek B je ražená trojlodní stanice slou-
pového typu a je situována cca o 10 m hlouběji než
trasa A (tzn. 35 m pod úrovní terénu). Ostění této sta-
nice je provedeno z litinových tubingů v kombina-
ci se železobetonovými prvky plochého dna. Slou-
py jsou ocelové.
Základní údaje:
Výtahový kiosek v úrovni terénu
– zastavěná plocha:
17 m
2
Celkový objem výrubu v podzemí
(3 šachty, přestupní chodba)
cca 3 060 m
3
Délka přestupní chodby:
32m
Výtahy terén x přestupní chodba:
– dopravní výška:
23,62 m
– kapacita:
2 x 13 osob / 2 x 1 000kg
Výtah přestupní chodba x nástupiště Ax nástupiště B:
– dopravní výška:
16,15 m
– kapacita:
13 osob / 1 000kg
Zahájení stavby:
29. 9. 2014
Uvedení do provozu:
1. 3. 2016
Investor:
Dopravní podnik hl. m. Prahy
Projektová dokumentace:
METROPROJEKT Praha a. s.
Zhotovitel stavby:
Metrostav a.s.
TDI a inženýrská činnost:
IDS a.s.
I. P. PAVLOVA
Koncepce bezbariérového zpřístupnění stanice
I. P. Pavlova se od řešení na Můstku zcela liší, ne-
boť místní podmínky a konstrukce stanice jsou jiné.
Stanice I. P. Pavlova se nachází pod Legerovou uli-
cí mezi náměstím I. P. Pavlova a Rumunskou uli-
cí. Stanice je hloubená a má podpovrchový vestibul
s podchodem. Nad nástupištěm stanice metra je jed-
no technologické podlaží a čtyři podlaží s podzem-
ními garážemi.
Stanice metra I. P. Pavlova patří mezi nejstarší sta-
nice v Praze (byla uvedena do provozu v roce 1974)
a byla vybudována v otevřené stavební jámě.
Bezbariérové zpřístupnění stanice metra I. P. Pav-
lova je navrženo z uliční úrovně pomocí kaskády
osobních výtahů. Poloha výtahu byla navržena ve spo-
lupráci s úřademměstské části Praha 2, který dal k dis-
pozici dům č. p. 357 v majetku MČ. První stupeň kas-
kády je tvořen výtahovou šachtou z uliční úrovně resp.
přízemí uvedeného domu do nové přestupní chodby
(délky cca 10m) na úroveň technologického podlaží
nad nástupištěm. Druhý stupeň kaskády vede na úro-
veň nástupiště stanice. Podél výtahové šachty je umís-
těno služební a únikové schodiště z přestupní chodby
do úrovně terénu. Prostor jámy pro výtahovou šach-
tu se nacházel v polozapuštěném suterénu a v přízemí
vyklizených místností domu č. p. 357 s přímým výstu-
pem na východní chodník v Legerově ulici.
Větší část stavby byla prováděna hornickým způ-
sobem, a to jak ražba / hloubení jámy pro výtahovou
šachtu, tak i ražba přístupové chodby.
Základní údaje:
Zastavěná plocha v úrovni terénu:
47 m
2
Celkový objem výrubu v podzemí
(šachty, přestupní chodba):
cca 1 800 m
3
Výtah terén x přestupní chodba:
– dopravní výška:
15,22 m
– kapacita:
13 osob / 1 000kg
Výtah přestupní chodba x nástupiště C:
– dopravní výška:
4,25 m
– kapacita:
13 osob / 1 000kg
Zahájení stavby:
16. 6. 2014
Termín uvedení do provozu:
1. 9. 2015
Investor:
Dopravní podnik hl. m. Prahy
Projektová dokumentace a inženýrská činnost:
METROPROJEKT Praha a.s.
Zhotovitel:
PROMINECON CZ a. s.
TDI:
IDS a. s.
BEZBARIÉROVÉ PŘÍSTUPY DO STANIC METRA
I. P. PAVLOVA, ANDĚL A MŮSTEK A / B
V loňském roce byla dne 1. září bezbariérově zpřístupněna stanice metra I. P. Pavlova, 8. října stanice metra Anděl a letos byl dne
1. března otevřen přístup do stanic metra Můstek na obou linkách A / B. Ohlasy cestující veřejnosti byly v naprosté většině příznivé,
výtahy jsou v každodenním provozu.
Objevily se i ohlasy polemické, zejména od větších či menších odborníků na sociálních sítích. Týkaly se např. polohy kiosku výtahů na
nástupišti stanice Anděl (jsou umístěny mimo osu stanice i proti sobě navzájem) – toto situování je dáno tvarem a polohou technických
prostor pod nástupištěm, kde by jinak došlo k přetnutí přístupové (únikové) cesty. Na I. P. Pavlova byla polemika o situování vstupu do
výtahu na terénu (daleko od zastávek tramvaje apod.). I toto umístění je dáno technickými možnostmi ve stanici metra a v podlažích
nad ní, majetkoprávními vztahy k nemovitostem na terénu a historicky polohou stanice metra, která je umístěna v ose ulice Legerova
na celou její šířku.
Schéma návrhu bezbariérového zpřístupnění stanice metra Můstek A/B
Pohled na nástupiště stanice Můstek trasy A ze schodiště do
přestupní chodby nad přestupním eskalátorem, v pozadí s kioskem
výtahu vedoucím na nástupiště MSB a do přestupní chodby
1...,36,37,38,39,40,41,42,43,44,45 47,48,49,50,51,52,53,54,55,56,...84
Powered by FlippingBook