Stavební a investorské noviny - 4 / 2016 - page 45

45
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
sledného zpracování záznamů GNSS/
INS umožňuje zpřesnit dráhu vozidla
i v místech se špatným příjmem signá-
lu GPS, např. v tunelech včetně výpo-
čtu všech podrobných parametrů dráhy
vozidla a prostorové orientace senzorů
– např. příčného a podélného sklonu.
Součástí měřicího vozu je systém
pro pořizování videopasportu. Do-
předná a zpětná kamera umožňuje sbí-
rat obecně orientované snímky povr-
chu komunikace, nebo jejího okolí,
podle toho, co je v daný okamžik po-
žadováno. SW vybavení umožňuje
zpracovávat snímky v rámci videopa-
sportu pro dokumentaci poruch povr-
chu komunikace, nebo např. svislého
dopravního značení. Diagnostiku mul-
tifunkčním vozidlem je možné pro-
vádět za plného provozu bez omeze-
ní plynulosti dopravy. Díky používané
technologii LCMS lze provádět měře-
ní s omezením kvality videosmímků
i v nočních hodinách.
Při výpočtu klasifikace stavu vozo-
vek jednotlivých měřených úseků jsou
používány parametry IRI, hloubka vy-
jeté koleje, hloubka vody, makrotextura,
které jsou současně porovnávány s para-
metry při uvedení vozovky do provozu.
Změření parametrů vozovky před
zahájením provozu a v jeho průbě-
hu, např. před ukončením záruční lhů-
ty, nám umožňuje porovnávání změn
na vozovce v čase a stanovit, zda pro-
měnné parametry odpovídají standard-
nímu vývoji degradace povrchu vozov-
ky a další požadovaným kritériím.
Měření každé prasklinky
Velmi významnou součástí prováděné-
ho zpracování měřených dat je sledo-
vání změn jednotlivých poruch v čase
na konkrétním místě vozovky, které je
možno realizovat pomocí automatické-
ho vyhodnocení snímků LCMS.
Výhodou sběru dat o poruchách
systémem LCMS s jejich automatic-
kým vyhodnocením je především to,
že poruchy jsou sbírány a hodnoceny
v jejich skutečné poloze, tvaru a ploše,
dále jsou měřitelné, na komunikaci je
znám celkový objem trhlin a lze přes-
ně stanovit náklady na opravu. Na zá-
kladě degradačních křivek lze stanovit
další rozvoj poruch a vyčíslit dodateč-
né náklady na jejich „odloženou“ opra-
vu, pokud nebudou opraveny hned.
Ve spojení s dalšími parametry z mě-
ření multifunkčním vozidlem je možné
klasifikovat stav komunikací přesněji
než jen podle poruch vozovek. VARS
BRNO a. s. má k tomu zpracovanou
vlastní metodiku hodnocení využíva-
jící kombinačních indexů bezpečnosti,
komfortu a stavu.
Co tedy zákazník dostává
za výstupy z provedeného měření?
Poté, co jsou výstupní data z multi-
fukčního vozidla CleveRA CAR zpra-
cována podle stanovené metodiky,
jsou vypracovány závěrečné protoko-
ly a výsledky jsou prezentovány pro-
střednictvím komplexních výstupů ať
už v tištěné podobě nebo prostřed-
nictvím aplikačních modulů systému
CleveRA.
V modulech systému CleveRA
jsou prezentovány výsledky nad ma-
povým podkladem, kdy jsou jed-
notlivé měřené úseky klasifikovány
podle měřených parametrů a násled-
ně lze zobrazit videosnímky, sním-
ky LCMS prostřednictvím detailního
náhledu. Výstupem technologie jsou
měřené a vypočítané parametry v ta-
bulkové, grafické formě v papírové
nebo počítačové – webové prezenta-
ci. Mezi základní výstupy lze zařadit
šikmé dopředné a zpětné snímky, or-
tofoto povrchu komunikace, digitální
prostorový model vozovky, vektorové
liniové a plošné vyjádření identifiko-
vaných poruch vozovky, klasifikace
stavu komunikací do 5 stupňů kvality
a plány údržby a návrhy oprav.
Co říci závěrem?
Objektivní sledování parametrů kvali-
ty a stavu vozovky z našeho pohledu
může významně pomoci k rychlému
a efektivnímu rozhodování při pláno-
vání oprav. Včasná diagnostika poruch
s objektivním vyhodnocením může
vést k odhalení počínajících problémů,
které lze ještě v záruční lhůtě, s výraz-
ně nižšími náklady, opravit.
A co je nejdůležitější nabízíme
služby špičkového zařízení za české
ceny a rádi vám naše řešení představí-
me podrobněji.
Společnost
VARS BRNO a. s.
je technologická fir-
ma nabízející inovativní a chytrá řešení pro dopravu.
Společnost byla založena v roce 1995 v Brně a řa-
dí se mezi lídry oblasti hospodaření s pozemními ko-
munikacemi. Společnost VARS BRNO je od 1. 8. 2014
součástí jedné z nejvýznamnějších nadnárodních
skupin VINCI Energies. Mezi nejvýznamnější klienty
VARS BRNO a. s. patří: ministerstvo dopravy, kraj-
ské úřady a krajská města, správci komunikací, pla-
vební správa a podniky povodí, dopravní a výzkumná
centra, projektanti a další skupiny odborníků veřej-
né a státní správy, požadující kvalitní prostorová da-
ta a přesné prostorové analýzy pro různé oblasti je-
jich činnosti.
1...,35,36,37,38,39,40,41,42,43,44 46,47,48,49,50,51,52,53,54,55,...84
Powered by FlippingBook