Stavební a investorské noviny - 4 / 2016 - page 38

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
38
Sama společnost Freyssinet CS se
po dvou letech konsolidace vrací k po-
zitivnímu vývoji jak v objemu získa-
né zakázky, tak i ve výkonech a zisku.
Velmi pozitivní úlohu v tom hraje úzká
spolupráce jak ve skupině SMP CZ, tak
zejména mezi společnostmi ve skupině
Vinci na velkých projektech na Slo-
vensku. Tuto skutečnost bych rád do-
kumentoval na příkladu účasti Frey-
ssinetu CS na stavbě jednoho velkého
dálničního projektu v oblasti Žiliny.
Rozvoj dopravní infrastruktury
v posledních letech na Slovensku a ze-
jména výstavba nových dálničních úse-
ků vyvolává zasloužený obdiv odbor-
né veřejnosti a to nejen v obou státech
bývalého Československa. Sloven-
ská dálniční síť se rozrůstá rychlým
tempem, na Slovensku jsou již prv-
ní zkušenosti z výstavby i provozová-
ní dálničního úseku mezi městy Nitra
a Banská Bystrica vybudovaného ja-
ko PPP projekt, čerpání investičních
prostředků na dopravní infrastrukturu
z fondů Evropské unie je na Slovensku
ve srovnání s jeho západním sousedem
na velmi dobré úrovni. Současně s do-
končováním obou úseků dálnice D1 Já-
novce – Jablonov I a II a úseku dálni-
ce D3 Hričovské Podhradie – Žilina
Strážov byla zahájena výstavba dalšího
dálničního propojení dálnic D1 a D3
v oblasti Žiliny.
Dálniční úsek D3 Žilina Strážov
– Žilina Brodno překračuje hlavní že-
lezniční trať, vodní nádrž Hričov a sil-
nici II/507 a končí tunelem Považský
Chlmec, za jehož východním portá-
lem navazuje na dálniční úsek D3 Žili-
na Brodno – Kysucké Nové Město. In-
vestorem výstavby tohoto dálničního
úseku je Národná dialničná spoločno-
sť. Společnosti Freyssinet CS, a. s. se
dostalo té cti podílet se na stavbě dvou
mostů na tomto úseku dálnice dodáv-
kou a realizací předpětí nosných kon-
strukcí, dodávkou mostních ložisek
a mostních závěrů. Jedná se o dva nej-
významnější mostní objekty na tomto
dálničním úseku a to o mosty SO 223
– Estakáda nad silnicí I/11, tratí ŽSR
a VN Hričov a SO 224 – Most nad pře-
ložkou silnice I/11 a řekou Kysucou.
Celý tento úsek dálnice staví sdružení
firem Eurovia SK, Hochtief CZ a Stav-
by mostov Slovakia.
Na objektu SO 223 je zákazníkem
Freyssinetu společnost Eurovia, na ob-
jektu SO 224 pak společnost Stavby
mostov Slovakia. Na obou zmíněných
mostních objektech Freyssinet zabudu-
je více než 1450 tun předpínací výztu-
že, dodává celkem 140 kusů mostních
ložisek a dodá a osadí 4 mostní závěry.
Estakáda nad silnicí I/11, tratí ŽSR
a vodní nádrží Hričov – SO 223
Mostní objekt SO 223 tvoří dvě samo-
statné spojité předpjaté betonové most-
ní konstrukce, každá o délce téměř
1 500m a šířce mezi zábradlím 12,5m.
Projektantem RDS je společnost SHP
Brno. Celý most je předepnut podél-
ným soudržným předpětím uloženým
uvnitř průřezu nosné konstrukce a v let-
mo betonované části doplněným volný-
mi kabely spojitosti umístěnými uvnitř
komory. Celá nosná konstrukce každé-
ho mostu je tvořena jediným dilatačním
celkem s dilatačními spárami na obou
opěrách. Podélně je celá konstrukce
rozdělena na čtyři technologické celky
TC 1 – TC 4 tak, že každý z těchto cel-
ků je budován jinou technologií:
• TC 1 – dvoutrámová konstrukce
budovaná na pevné skruži,
• TC 2 – dvoutrámová konstrukce
budovaná na horní posuvné skruži
Strukturas,
• TC 3 – komorová konstrukce s pro-
měnnou výškou budovaná letmou
betonáží,
• TC 4 – dvoutrámová konstrukce
budovaná na horní posuvné skruži
Berd.
Pro technologické celky budova-
né na posuvných skružích bylo nut-
no v předstihu vybetonovat zárodky
na každém pilíři. Tyto zárodky byly
provedeny na celou šířku příčného ře-
zu mimo konzol. Zárodky jsou uloženy
na definitivní ložiska s dočasnou blo-
kací. Konstrukce těchto ložisek je po-
psána v následujících odstavcích.
Pro podélné předpětí je použit
předpínací systém Freyssinet. Před-
pínací jednotky jsou složeny z 19 lan
Ø
15,7mm pevnosti 1860 MPa, ulo-
žených v korugovaném kanálku z oce-
lového pásku. Po předpětí jsou kabe-
ly zainjektovány cementovou maltou.
Kabely jsou kotveny buď v pracovních
spárách, nebo v koncových příčnících.
Polovina kabelů přechází vždy přes
pracovní spáru do další etapy v soula-
du s nařízením platných slovenských
technických norem.
Návrh způsobu kotvení i tvaru
a průběhů kabelů vznikal v úzké spo-
lupráci projektanta mostu, techniků
vyššího zhotovitele a techniků Frey-
ssinetu CS. Úkolem bylo vytvořit ta-
kové řešení, které jednak splní static-
kou funkci vypočtenou projektantem
ale také, a to je neméně důležité, bude
fyzicky proveditelné z hlediska přístu-
pu do armatury a možností, které při-
pouští konstrukční uspořádání jednot-
livých posuvných skruží a betonážních
vozíků. Z toho důvodu byly původně
navržené pevné a plovoucí spojky ka-
belů nahrazeny již zmíněným kotve-
ním kabelů v příčnících a pracovních
spárách. Nejzávažnějším argumentem
pro toto řešení je to, že v těch polích,
kde je příčný řez nosné konstrukce tvo-
řen dvoutrámem, jsou trámy vysoké
300 cm při šířce 65 cm, což zcela vylu-
čuje osazování prvků předpětí v bedně-
ní. Proto bylo rozhodnuto o využití pre-
fabrikovaných armokošů vkládaných
do bednění včetně připravených kabe-
lových kanálků a práce v bednění ome-
zit pouze na kompletaci u čel bednění.
Pro volné kabely v TC 3 – letmé be-
tonáži bude použit 31lanový předpínací
systém Freyssinet s holými lany umís-
těnými v HDPE trubkách vyplněných
po napnutí cementovou maltou. Změ-
na směru kabelů se odehrává v pod-
porových příčnících a v deviátorech
umístěných u spodní desky uvnitř jed-
notlivých polí. Pro konstrukci i mon-
táž volných kabelů je použit osvědče-
ný systém, stejný jaký byl v minulosti
použit na několika mostech na úseku
dálnice D1 Jánovce – Jablonov II a Fri-
čovce – Svinia.
Nosná konstrukce estakády je ulo-
žena na hrncová mostní ložiska, která
PODÍL FREYSSINETU NA REALIZACI MOSTNÍCH STAVEB
na dálnici D3 v úseku Žilina Strážov - Žilina Brodno
Po pěti letech, kdy společnost Freyssinet CS dodává na český a slovenský trh technologie a produkty francouzské
mateřské firmy Freyssinet, můžeme s hrdostí konstatovat, že si vydobyla důstojnou pozici jak v oblasti předpínání
konstrukcí a geotechniky, tak v sanacích a rekonstrukcích staveb a v neposlední řadě i v dodávkách a osazování
mostních ložisek a mostních závěrů. Zejména dva posledně jmenované speciální výrobky pro mostní projekty
zaznamenaly u Freyssinetu CS prudký rozvoj a realizovaný objem jejich prodeje vyjádřený v počtu projektů
i ve finančních prostředcích rapidně vzrůstá. Napomáhá tomu i zahájení výroby vlastních ložisek a závěrů přímo
v Čechách, v sesterské firmě OK Třebestovice. Tento krok podstatně zjednodušil přístup na trh zejména vyšší kvalitou
výrobků a servisem pro zákazníky, ať už jde o veškerou dokumentaci přípravy a výroby v českém jazyce, snadnou
přístupnost výrobny pro případné mezioperační kontroly či přejímky či o záruční a pozáruční servis těchto výrobků.
Kotevní výztuže v pracovní spáře na SO224
Osazené hrncové ložisko
Mostní ložisko ve výrobně
1...,28,29,30,31,32,33,34,35,36,37 39,40,41,42,43,44,45,46,47,48,...84
Powered by FlippingBook