Stavební a investorské noviny - 4 / 2016 - page 32

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
32
Obr. 1 – ledovka na trakčním vedení
Slovinské železnice
Státní organizace Slovinské železni-
ce (SŽ) spravují železniční síť o dél-
ce cca 1228km, z toho 330km tra-
tí je dvoukolejných, zbývající tratě
jsou jednokolejné. Asi 503 km tra-
tí je elektrizovaných stejnosměrnou
napájecí soustavou 3 kV. Na území
Slovinska zasahují i další soustavy,
z Rakouska 15 kV 16,7 Hz do sta-
nice Jesenice a z Chorvatska 25 kV
50Hz do stanice Dobova a z Maďar-
ska 25 kV 50 Hz do stanice Hodoš.
Trakční vedení slovinských že-
leznic je převážně z 60. let 20. sto-
letí, některé trakční stožáry (i v ŽST
Logatec) byly vyrobeny z ocelo-
vých profilů datovaných na konec
19. století.
Námraza v roce 2014
Jednou za dva až pět let se v západ-
ní části Slovinska vytvoří ledov-
ka, která dokáže na pár dní vše zce-
la ochromit. Ale po té, která přišla
v únoru 2014, pozorujeme násled-
ky ještě dnes. V této oblasti teh-
dy spadlo až 50 mm srážek ve for-
mě deště při teplotách pod nulou.
U země se stále nacházel chladný
REKONSTRUKCE TRAKČNÍHO VEDENÍ
v ŽST. Logatec (Slovinsko)
V únoru postihla velkou část Slovinska neobvykle silná ledovka, která způsobila velmi vážné škody na energetických přenosových
soustavách a trakčním vedení. Poškození trakčního vedení byl natolik rozsáhlé, že v poškozených úsecích bylo trakční vedení
demontováno a provoz byl nahrazen nezávislou trakcí. Firma SUDOP BRNO, spol. s r.o. ve spolupráci se Slovinskou projekční firmou
NOVA GORICA PROJEKT získala zakázku na realizační projekt rekonstrukce trakčního vedení ŽST. Logatec.
vzduch, zatímco ve vyšších vrst-
vách atmosféry do oblasti proudil
teplý vzduch z jihu. Tento jev se
oproti jiným evropským zemím zde
vyskytuje častěji vzhledem k poloze
v místě častých střetů teplého prou-
dění od moře a studeného vzduchu
z Alp. Na konci zimy 2014 byla ta-
to kombinace natolik silná, že silný
led obalil stromy, auta či dráty elek-
trického a trakčního vedení až 5 cm
tlustou ledovou vrstvou. Následkem
několikanásobného mechanického
přetížení došlo k přetrhání vodičů
či poškození, případně pádu nos-
ných konstrukcí (stožárů). V oblasti
se naráz ocitlo několik tisíc domác-
ností bez proudu a bez železniční-
ho spojení.
Návrh technického řešení
Jako základní požadavek nového
trakčního vedení byla stanovena zvý-
šená odolnost proti větru a námraze
za použití nosných bran ve stanicích.
Po několika jednáních byly jako vý-
chozí hodnoty pro návrh a dimenzo-
vání konstrukcí TV vyspecifikovány
následující parametry:
Základní rychlost větru pro da-
nou oblast (podle mapy větrných ob-
lastí pro území Slovinska viz národ-
ní příloha EN 1991-1-4):
V
b
= 38 m/s (odpovídá rychlosti
137 km/h). Z této rychlosti byla
v souladu s EN 1991-1-1 spočítána
střední hodnota dynamického tlaku
větru q
b
= 900 N/m
2
a taktéž maxi-
mální hodnota q
p(z)
= 1845 N/m
2
pro
dané orografické podmínky.
Maximální podélné rozpětí me-
zi stožáry z důvodu dodržení povo-
lené hodnoty odvanutí trolejové-
ho drátu bylo výpočtem stanoveno
na 46 m.
Obr. 2 – snesené trakční vedení v ŽST Logatec před rekonstrukcí
1...,22,23,24,25,26,27,28,29,30,31 33,34,35,36,37,38,39,40,41,42,...84
Powered by FlippingBook