Stavební a investorské noviny - 4 / 2016 - page 22

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
22
Ing. Václav Větrovský, MBA
Ředitel divize Contract
management
IBR Consulting, s.r.o.
Základní
role contract
managementu
Contractmanagement
Základní nástroj efektivního řízení administrace stavebních projektů
Každá realizace stavby se více či méně liší od předpokladů
uvedených v rámci zadávacího projektu – a to jak v rozpočtech,
tak i harmonogramech stavby. Aby byly odchylky uznatelné
a nárokovatelné, musí být v souladu s národní legislativou
i s uzavřenými smluvními dohodami. Toto lze zajistit pouze aktivním
řízením administrace projektu: Contract managementem.
V
rámci realizace stavebních projektů dochází
k mnoha diferencím oproti zadání. Tyto dife-
rence vznikají na základě vlivů vnitřního i vnějšího
prostředí, kterými je výstavba infrastrukturních
projektů bezesporu dotčena – stavba dopravních
projektů musí reagovat na obrovské množství
nepředvídaných okolností, které mají dopad na
rozpočty a harmonogramy výstavby. Administ-
race takovýchto změn probíhá zpravidla formou
změnových listů (u dodatečných prací tzv. „změn
během výstavby“), dále pak formou nároků na
dodatečnou platbu podle smluvních obchodních
podmínek.
Základním kamenem pro administraci změn
během výstavby vč. vznášení nároků na doda-
tečnou platbu jsou v současné době obchodní
podmínky, které jsou nedílnou součástí každé
smlouvy o dílo. V případě výstavbových projektů
dopravní infrastruktury se jedná o mezinárodně
akceptované smluvní podmínky FIDIC (Fédération
Internationale Des Ingénieurs-Conseils), které
jsou, nebo budou, zavedeny napříč investory
v gesci Ministerstva Dopravy ČR, nebo jde o jejich
jistou modifikaci (v České republice např. v případě
Správy železniční dopravní cesty, dále jen SŽDC).
Veřejní zadavatelé se však musí při adminis-
traci dodatečných prací řídit navíc i zákonem
č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (dále
jen ZVZ). Právní výklady Úřadu pro ochranu hos-
podářské soutěže (ÚOHS) bohužel tento zákon
nadřadily nad uzavřené obchodní podmínky.
V praxi to znamená, že jestliže se jednotlivé strany
kontraktu drží striktně ustanovení uvedených
v rámci jednotlivých článků obchodních podmínek,
nemusí být toto jednání v souladu se zákonem
ZVZ. Tuto skutečnost lze nejlépe demonstrovat na
příkladu měřeného kontraktu.
Na dopravně stavebním trhu v ČR jsou v součas-
nosti prakticky veškeré stavební projekty realizo-
vány na principech tzv. měřeného kontraktu, tzn.
stavební projekt je realizován na základě (v rámci
výběrového řízení) oceněného položkového
soupisu prací. Jednotlivé položky soupisu prací
jsou pak zhotovitelem na základě provedeného
(a naměřeného) množství vykázány a fakturová-
ny, ze strany objednatele dle skutečně namě-
řeného a vykázaného množství administrovány
a propláceny. Z logiky věci plyne, že množství
uvedené u jednotlivých položek v rámci zadáva-
cího projektu může být (a v praxi bývá) odlišné od
množství skutečně realizovaného. Tento rozdíl
je dle obchodních podmínek měřeného kon-
traktu zaevidován a vykázán jako změna během
výstavby. Jestliže se ale ukáže, že tento rozdíl není
v souladu s technickými podmínkami uvedenými
v § 23 (zejména ods. 7a) ZVZ, nemůže být veřej-
ným zadavatelem vykázán, dále administrován
a proplacen.
Na celém dopravně-stavebním trhu v ČR vznikla
paradoxní situace, kdy realizované stavební
projekty formou měřených kontraktů byly měřeny,
naměřené odchylky množství byly v souladu
s obchodními podmínkami evidovány a vyka-
zovány, nicméně protože tyto odchylky nebyly
v souladu se ZVZ, nedošlo k jejich další administ-
raci a následnému proplacení.
Úkolem Contract managementu je těmto situacím
předcházet. Aktivní a efektivní administrace
projektu dokáže zajistit vyváženou realizaci
stavebního projektu z pohledu vztahů objednatel-
-zhotovitel – tzn. vypořádání veškerých změn
během výstavby vč. jejich finančních dopadů na
rozpočty stavby, vypořádání veškerých časových
nároků vč. dopadů do harmonogramů stavby.
Contract management zahrnuje
tři základní roviny řízení:
1. Řízení harmonogramů stavby a časových
nároků plynoucích z realizace projektu.
2. Řízení změn rozpočtů stavby vč. změn během
výstavby a z toho finančních nároků.
3. Řízení vztahů objednatel-zhotovitel.
Veškeré nároky musí být v souladu s jak s ob-
chodními podmínkami, tak i národní legislati-
vou, zejména se ZVZ, aby mohly být ze strany
veřejných investorů uznatelné, administrovatelné
a v konečném důsledku proplatitelné.
ŽŶƚƌĂĐƚ
ŵĂŶĂŐĞƌ
ŚŽƚŽǀŝƚĞů͗
EĄƌŽŬLJ
;ĨŝŶĂŶēŶş͕
ēĂƐŽǀĠͿ
ƉůLJŶŽƵĐş nj
ŬŽŶƚƌĂŬƚƵ
/ŶǀĞƐƚŽƌ͗
ĄũŵLJ Ă
ƉŽǎĂĚĂǀŬLJ
ŝŶǀĞƐƚŽƌĂ
ƉůLJŶŽƵĐş nj
ŬŽŶƚƌĂŬƚƵ
jƐƉĢƓŶĄ ƌĞĂůŝnjĂĐĞ ƉƌŽũĞŬƚƵ
1...,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21 23,24,25,26,27,28,29,30,31,32,...84
Powered by FlippingBook