Stavební a investorské noviny - 4 / 2016 - page 14

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
14
SANACE ŽELEZNIČNÍCH MOSTŮ
MATERIÁLY KNAUF TIEFBAU SANIERUNG
Materiály Knauf Tiefbau Sanierung se stále častěji uplatňují při opravách železničních
staveb. V následujícím článku je krátký popis sanací dvou mostů, které jsou velice
podobné, co se týče použití sanačních materiálů na beton. U obou byl použit sanační
systém opravných malt Knauf TS.
SANACE MOSTU
V PRAZE-BĚCHOVICÍCH:
SO 2402, MOST KM 395,696
Sanace mostu je součást, již do-
končené, velké stavby „Moderni-
zace traťového úseku Běchovice-
-Úvaly“ v celkové hodnotě 1,36
mld Kč, kde hlavním přínosem je
především zvýšení rychlosti vla-
kových souprav ze 120 km/hod
na 160 km/hod, a větší komfort
pro cestující.
Popisovaná stavba je malý mo-
nolitický deskový jednopolový
železobetonový most přes silnici
„Mladých Běchovic“ s rozpětím
cca 15m, který převádí 3 koleje,
kde proběhla nejen výměna kole-
jového svršku a izolace, ale pře-
devším sanace mostovky i spod-
ní stavby (opěry a křídla). Úzký
a nebezpečný chodníček byl na-
Most Běchovice – celkový pohled po rekonstrukci
Most Běchovice – aplikace nátěru
hrazen zcela novým rámovým
mostem pouze pro pěší. Sana-
ce betonu probíhala běžným způ-
sobem:
1) Očištění stávajícího betonu vy-
sokotlakým paprskem
2) Aplikace adhezního můstku TS
110 - tl. cca 1mm
3) Lokální aplikace hrubé repro-
filační malty TS 220 - tl. cca
15mm
4) Celoplošná aplikace jemné re-
profilační malty TS 310 – tl.
cca 2mm
5) Celoplošný uzavírající nátěr TS
730 v odstínu šedi (Ral 7030 -
příplatkový) – 2 vrstvy
Stavba se vyznačuje zvláštnos-
tí a to tím, že v těsném soused-
ství mostu je druhý, téměř totožný
most, nicméně již pod jinou kolejí,
který se sanovat nebude. Nicméně
alespoň bude patrný rozdíl sanova-
ného a nesanovaného mostu.
SANACE MOSTU V BEROUNĚ:
SO 16-14-01 MOST V KM 0,328
Tento most je již výrazně větší.
Jedná se opět o železniční most
z roku 1965, tentokrát s devíti po-
li s max. rozpětím 42m. Celková
délka mostu je cca 214m. Most
překračuje jak řeku Berounku
(ocelový most délky cca 84m) tak
údolí se silnicí II/116 (betonový
most délky cca 130 m). Drobnou
zvláštností u tohoto mostu jsou pi-
líře z různého materiálu. V podsta-
tě se střídají pilíře z železobetonu
a z kamene. Produktová skupina
TS materiálů má k dispozici jak
materiály pro opravy spárová-
ní (TS 540) tak pro opravu beto-
nu, a tedy všechny pilíře jsou sa-
novány materiály Knauf TS. Před
odsouhlasením technologického
postupu proběhly úspěšně ověřo-
vací zkoušky našich materiálů pří-
mo na stavbě s aktivní účastí naší
laboratoře. Kontrolovaly se přede-
vším odtrhové pevnosti, které jsou
velice vypovídající, i když odtrhy
1...,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13 15,16,17,18,19,20,21,22,23,24,...84
Powered by FlippingBook