Stavební a investorské noviny - 4 / 2016 - page 5

5
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
dělení. Podařilo se nám všechny pře-
kážky překonat a práce na rekonstrukci
mohly být zahájeny. Základ našeho
úspěchu na této stavbě tkvěl dle mé-
ho názoru v kvalifikaci a schopnostech
našich pracovníků. Díky nim dispono-
vala stavba veškerými organizačními
předpoklady tak, aby dokázala opera-
tivně reagovat na jakýkoliv požadavek
investora. Snadnější rozhodování nám
umožňovalo i to, že jsme byli generál-
ním dodavatelem díla, což usnadňova-
lo rozhodování bez nutnosti konzulta-
cí kupříkladu s dalšími členy sdružení.
V čem spočívala složitost
stavby?
Zejména v tom, že jsme přestavo-
vali frekventovanou komunikaci, po
níž projede v průběhu dne více než 150
tisíc vozidel. Tomuto faktu odpovída-
lo veškeré logistické zajištění stavby
a vysoké pracovní nasazení.
Využili jste při výstavbě i místní
kapacity?
Ano. Metrostav realizoval tuto
stavbu inženýrským způsobem. Za-
městnávali jsme zde přibližně 65 pol-
ských zaměstnanců přes naši zdejší
organizační složku a 15 českých pra-
covníků.
V jakém režimu stavba probí-
hala?
Věděli jsme, že modernizace té-
to klíčové městské komunikace vý-
razně zkomplikuje život obyvatel té-
měř dvoumiliónové polské metropole.
Stavba proto probíhala za nepřetržité-
ho provozu. 4,65km dlouhý úsek prů-
tahu Varšavou v ceně cca 4,5 mld. Kč
se nám díky tomu podařilo zprovoznit
s měsíčním předstihem.
Jak na to reagovali obyvatelé
Varšavy?
Zpočátku bez větší odezvy. Avšak
později, když sledovali naše nasazení
a úsilí na této stavbě, která byla takří-
kajíc v jejich „životním“ zájmu, se nám
podařilo získat je zcela na naši stranu.
Na čem pracujete nyní?
Po úspěchu ve Varšavě jsme uspě-
li v soutěži na realizaci velkého pro-
jektu u Gdaňsku. Je jím vybudování
dálničního úseku v délce 20 km v ce-
ně 9 mld. Kč. V území stavby jsou na-
vržena velmi rozsáhlá geotechnická
opatření, která zvyšují cenu i náročnost
prováděných prací. Nedávno jsme také
podepsali smlouvu na rozšíření další
městské komunikace ve Varšavě za ne-
celou 1 mld. Kč. V Čechách se podílí-
me na modernizaci dvou úseků dálnice
D1, pokračujeme na výstavbě dálnice
D 11 u Hradce Králové a začínáme prá-
ce na dálnici D3.
Jak hodnotíte současný vý-
voj budování dopravních staveb
na území ČR a s tím i další možnos-
ti rozvoje vaší divize i stavebnictví
obecně?
Situace ve velkých dálničních
stavbách je nesmírně komplikova-
ná a z hlediska legislativy povolování
dopravních staveb zdlouhavá. Finanč-
ní prostředky nyní u nás směřují spí-
še do oprav živičných povrchů silnic
v regionech. Velké stavby se zpožďu-
jí a my pro regionální opravy nejsme
optimálně vybaveni. Drobné stavby na-
víc nejsou schopny výpadek těch vel-
kých nahradit a na železnici, kde je si-
tuace lepší, jako divize působíme velmi
málo. Samozřejmě, že z důvodu udrže-
ní zaměstnanosti domácí zakázky po-
třebujeme. Doufáme proto, že se u nás
situace v tomto směru rychle zlepší
a tento vývoj budeme bedlivě sledovat.
Naším cílem je udržet pozitivní trend
v Polsku a prosadit se více na sloven-
ském trhu. V loňském roce jsme tam
realizovali zakázky v hodnotě 300 mil.
Kč. V současné době zde máme podá-
no několik nabídek na některé dálniční
úseky a čekáme na jejich vyhodnoce-
ní. Do budoucna věřím, že se dokáže-
me nadále prosazovat i v těchto ztíže-
ných podmínkách.
Děkujeme za rozhovor
a přátelské přijetí
Ivo Románek
Dálnice D3 - Myslkovický most
Protihlukový tunel ve Varšavě
Varšava - průtah S8
1,2,3,4 6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,...84
Powered by FlippingBook