Stavební a investorské noviny - 4 / 2016 - page 7

7
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
Proveditelnost
– bylo hodnoceno po-
řadí v rozsahu
- investiční náročnosti,
- provozní náročnosti (jako zá-
kladní parametr byla uvažována
délka trasy),
- stavebních a technických rizik
(dle rozsahu mostních a tunelo-
vých staveb).
Na základě hodnocení a především
projednání výsledků se zadavatelem
a dalšími dotčenými orgány a institu-
cemi byl zformulován následující zá-
věr pro další dopracování.
S ohledem na výsledky hodnoce-
ní jednotlivých variant, stupeň znalosti
technických detailů a očekávání klade-
ných na jednotlivé varianty doporuču-
je zpracovatel k dalšímu detailnímu do-
pracování tři trasy, přičemž jednou
z klíčových podmínek je průjezdnost
železničního uzlu Ústí nad Labem pro
osobní i nákladní dopravu:
- Ze skupiny variant A, C, D podrob-
něji dopracovat varianty A a C se
zvláštním zřetelem na dořešení prů-
chodu oblastí Terezín / Litoměřice
a zaústění do žel. uzlu Ústí n. L.,
- Ze skupiny variant B, B2, F vybrat
takovou trasu, která na jedné straně
řeší rychlostní objezd žst. Lovosice
a na druhé straně umožňuje průjezd
žel. uzlu Ústí n. L – na základě toho
byla na doporučení zadavatele do-
plněna varianta F2,
- Přiměřeně doložit variantu E
s ohledem na poměrně dobré vý-
sledky a průkaz potřeby změny
koncepce.
Každá z variant zároveň vyvolává
jiné požadavky a nabízí jiné možnos-
ti řešení železničního uzlu Ústí nad
Labem. Z důvodu různých územních
a geologických podmínek jsou záro-
veň prověřeny i dvě varianty v úse-
ku Ústí nad Labem – portál Podkruš-
nohorského tunelu (základní varianta
A=C=F2 a alternativa s částečným
využitím koridoru trasy E, nazvaná
E-C).
VÝSLEDNÉ VARIANTY V ÚSEKU
ROUDNICE NAD LABEM – STÁTNÍ
HRANICE
Navržená trasa respektive její varian-
ty se charakterově liší ve dvou částech
– Roudnice nad Labem – Ústí nad La-
bem a Ústí nad Labem – st. hr. SRN.
Zatímco jižní část, navazující na vý-
hledovou VRT Praha – Litoměřice, má
parametry ryze vysokorychlostní tra-
tě pro osobní dopravu (s návrhovou
rychlostí 350km/h), tak využití sever-
ní části je možné i dopravou nákladní.
Rozhraním je železniční uzel Ústí nad
Labem.
Z hlediska etapizace lze za prv-
ní krok považovat realizaci přeshra-
ničního tunelu včetně moderniza-
ce železničního uzlu Ústí nad Labem.
Tam zpracovatel doporučuje napřít sí-
lu v další přípravě. Následným krokem
lze předpokládat realizaci VRT Praha
– Lovosice/Litoměřice, jakožto priorit-
ního úseku sítě VRT v ČR, zařazeného
do hlavní sítě TEN-T. Třetím krokem
k propojení Praha – Dresden tak bude
vlastní průchod centrální částí České-
ho středohoří (úsek Lovosice/Litomě-
řice – Ústí nad Labem).
Jižně od Ústí nad Labem jsou
nově navrženy 3 trasy:
Varianta A vychází ze žst. Roudnice
nad Labem VRT, stáčí se k východnímu
okraji Lovosic a pokračuje dále západ-
ně od Litoměřic zaústěným litoměřic-
kým tunelem délky 14,2km do žst. Ústí
nad Labem-Střekov. Mezi žst. Ústí nad
Labem-Střekov a Ústí nad Labem západ
je navržen nový most v těsném souběhu
se stávajícím. Trasa umožňuje napojení
do stávající tratě 090 před Lovosicemi,
což je zároveň důležité z hlediska eta-
pizace výstavby. Omezujícím faktorem
je průchod ochranným pásmem památ-
kové rezervace města Litoměřice. Jako
technicky i územně neprůchodné se je-
ví napojení do tratě 072, což by zároveň
bylo mimo Litoměřice a tato spojka by
tím pádem postrádala smysl.
Zadané výchozí varianty tras mezi Roudnicí nad Labem a státní hranicí
Výsledné a prověřené trasy A, C, F2 a E (doporučené jsou trasy A resp. C)
1,2,3,4,5,6 8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,...84
Powered by FlippingBook