Stavební a investorské noviny - 4 / 2016 - page 4

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
4
„Metrostav se vždy jistou měrou
podílel na budování pozemních do-
pravních staveb. Nicméně neprováděl
je jako specializovanou činnost. V rám-
ci strategické koncepce Metrostavu stát
se univerzální firmou, jsem byl býva-
lým generálním ředitelem, Ing. Jin-
dřichem Hessem, 1.7.2000 jmenován
zmocněncem GŘ pro dopravní stavby.
Můj úkol byl jasný. Posílit pozici Me-
trostavu v oblasti Dopravního stavitel-
ství. Přibližně o sedm měsíců později,
k datu 1.2.2001, v Metrostavu skuteč-
ně vznikla specializovaná divize se za-
měřením na dopravní stavby.“
Jaké byly Vaše první kroky?
Naše divize byla zřízena jako zce-
la nová výrobní kapacita. Nenavazova-
la tedy na žádný jiný útvar Metrostavu,
nepřebírali jsme žádné pracovníky, ani
zakázky jiných divizí. Prvořadým úko-
lem proto bylo sestavit kvalifikovaný
tým, který by vytvořil kompletní strate-
gii divize, provedl analýzu trhu, sesta-
vil databázi v té době připravovaných
staveb, včetně jejich typů, a zmapo-
val okruh investorů. Druhým krokem
pak bylo vybrat projekty, v nichž by-
chom mohli uspět, a zpracovat nabídky
tak, aby obstály v silném konkurenč-
ním prostředí. Začali jsme tedy svou
činnost přijímáním pracovníků přísluš-
ných profesí a tvorbou technických tý-
mů, které nám měly pomoci tyto naše
záměry naplnit.
Na jaké typy staveb jste se spe-
cializovali při zrodu vaší divize?
Zpočátku jsme se zaměřovali
na výstavbu velkých mostů. Postup-
ně jsme naši činnost rozšiřovali jak
v oblasti nových technologií, tak i co
do sortimentu prováděných stavebních
prací až do dnešní podoby komplex-
ního dodavatele silničních, dálničních
a mostních staveb.
Vzpomenete si ještě na některé
z prvních zakázek?
Naší vůbec první zakázkou byla vý-
stavba mostu přes Berounku v Lahovi-
cích. Most byl budován v letech 2001-
2004. Nosnou konstrukci mostu zde
tvoří spojitý nosník z předpjatého be-
tonu o pěti polích 30,2m, 3x43,8m,
a 30,0m. Každý z jízdních směrů
má samostatnou nosnou konstrukci,
na které se nachází ještě chodník pro
pěší a cyklistická stezka. Most je cha-
rakteristický i tím, že na něm byly vy-
budovány dvě vyhlídkové věže. Dal-
ším významným mostem budovaným
námi v tomto období byl městský že-
lezniční most přes pražskou Seiferto-
vu ulici v lokalitě „U Bulhara“. Zde
jsme zcela odstranili původní ocelový
most a na jeho místě jsme postavili no-
vý, jednopolový ocelobetonový most
o délce 38m.
Jak se vaše divize rozvíjela?
Úspěšně. S přibývajícími zakáz-
kami rostly i naše zkušenosti v oblas-
ti uplatňování mostních technologií, ať
již se jednalo o ocelové mosty, ocelo-
betonové spřažené mosty, vysouvané
mosty, letmo betonované mosty, ne-
bo mosty budované na přesuvných
skružích. Nicméně veškeré námi zís-
kané stavby jsme realizovali inženýr-
ským způsobem. Zásadní zlom v naší
činnosti nastal v roce 2004, kdy Met-
rostav koupil společnost Subterra a.s.,
včetně její dceřiné společnosti Staveb-
ní obnova železnic a. s. V návaznosti
na tento krok byli všichni její pracov-
níci z mostního stavitelství převede-
ni do naší divize 4, včetně technolo-
gického vybavení. Tím byly vytvořeny
základy pro vznik Provozu mostních
technologií za účelem provádění most-
ních děl s využitím vlastních kapacit.
Narůstal s počtem pracovníků
i objem prováděných prací?
Ano. Vezmu-li to od počátku, pak
v prvním roce činnosti naší divize jsme
dosáhli obratu 54 mil. Kč s 29 pracov-
níky. Ve zlomovém roce 2004 se náš
obrat vyhoupl poprvé přes 1 mld. Kč
při počtu pracovníků 170. Určitý po-
kles objemu námi realizovaných pra-
cí nastal kvůli restriktivním opatřením
v oblasti investic v roce 2011. V loň-
ském roce naše divize dosáhla po-
prvé od svého vzniku na obrat přes
4 mld. Kč. Na tomto výsledku se již
podílelo 500 pracovníků.
Jak jste na negativní trend v roce
2011 reagovali?
Nízkému počtu zakázek na domá-
cím trhu jsme se snažili čelit vstupem
na polský trh. Ten jsme začali zkoumat
již dříve, pokles obratu a stavu zakáz-
ky u nás jsme předvídali. Naštěstí se
nám v Polsku podařilo uspět v tendru
na rekonstrukci a zkapacitnění hlavní-
ho průtahu Varšavou, což nám pomoh-
lo obrat nejen udržet, ale dokonce i na-
výšit.
Co na Vás v Polsku čekalo?
Ze začátku to pro nás byla jedna
velká neznámá. Čekalo nás velmi tvr-
dé, až nekompromisní jednání s inves-
torem. Museli jsme překonat spous-
tu administrativních překážek, napsali
jsme tisíce dopisů a stavba měla do-
konce i vlastní právní a claimové od-
Metrostav patří mezi naše klíčové stavební společnosti. Firma, která byla zpočátku založena
se zaměřením na výstavbu pražského metra, se po revoluci proměnila v univerzální stavební
společnost realizující ty nejsložitější stavby napříč stavebními obory.
Jednou ze stavebních specializací, o kterou Metrostav v uplynulých letech rozšířil portfolio
prováděných prací, jsou dopravní stavby. Právě v letošním roce uplynulo patnáct let od
založení divize 4, která má tento obor v Metrostavu na starosti. U jejího zrodu stál její nynější
ředitel Ing. Josef Neuwirth. Ten k naší otázce, jaká je tradice budování dopravních staveb
v Metrostavu, říká:
TVRDOU PRACÍ SE NÁM PODAŘILO ZÍSKAT
OBYVATELE VARŠAVY ZCELA NA NAŠI STRANU
říká v rozhovoru pro Stavební a investorské noviny ředitel divize 4 Metrostav a.s., Ing. Josef Neuwirth
Nový CB kryt dálnice D1
1,2,3 5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,...84
Powered by FlippingBook