Stavební a investorské noviny - 4 / 2016 - page 12

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
12
„Modernizace dálnice je rozdělena
do celkem 27 úseků. Náš úsek je evido-
ván pod číslem 18. Začíná km 133,954
v místě MÚK Měřín a končí v prosto-
ru MÚK Velké Meziříčí, západ. Délka
modernizovaného úseku činí 7250 m.“
Jaké práce vás v rámci moderni-
zace tohoto úseku čekají?
Stavba je rozčleněna do několi-
ka etap. Začíná nultou etapou, ve kte-
ré se zřizují provizorní přejezdy SDP
na začátku a konci úseku. Ty jsou vy-
sunuty cca 300-400m před vlastní za-
čátek rekonstruovaného úseku. Ná-
sledně po této etapě se provádí vlastní
opravy jednotlivých jízdních pásů. Ty-
to opravy většinou slouží pro převá-
dění dopravy v následujících etapách
výstavby. Úpravy musí být také prove-
deny mimořádně kvalitně. Po provede-
ní těchto oprav nastává etapa snášení
mostních konstrukcí a oprav nadjezdů.
Vzhledem k tomu, že v tomto úseku ta-
kové mostní objekty nejsou, stavba na-
vázala ihned etapou 2A. Ta představu-
je rozšíření levého jízdního pásu včetně
mostů. Tato etapa proběhla v celé délce
opravovaného úseku, kdy bylo nutné
rozšířit čtyři mosty v trase a cca 2,5km
vozovky v km 139 až 141,500. Je to-
mu tak proto, že se s šířkou dálnice po-
třebujeme dostat z původních 10,75m
na požadovaných 11,5m. U mostů se
jedná o rozšíření nosné konstrukce
o 75 cm na vnější straně mostu, kdy je
nutné odstrojit stávající zábradelní svo-
didlo, odbourat železobetonové římsy,
očistit konstrukce od spádových beto-
nů ze stávajících předpjatých železobe-
tonových nosníků, provést následnou
montáž kotev, nové výztuže včetně po-
mocných konstrukcí, betonáž spřažené
betonové desky a následně realizovat
betonáž nových říms, montáž zábra-
delních svodidel a úpravu dilatačních
závěrů. V etapě 2A převádíme dopra-
vu na pravý jízdní pás v režimu 2+1+1,
aby stavba získala potřebný prostor pro
stavební práce na vnějším okraji levé-
ho jízdního pásu. Z důvodu prvotní po-
třeby přeložky optického kabelu jsme
v této etapě nemohli provádět rekon-
strukci kanalizace na na okraji levého
jízdního pásu v místě letiště dle projek-
tové dokumentace, a museli jsme tak
tyto práce přesunout do jiné následující
etapy výstavby.
Jaká etapa následuje po etapě
2A?
Je jí etapa 2B. Jejím obsahem je re-
konstrukce kanalizace a kabelové trasy
ve středním dělícím pásu + letiště + ka-
nalizace v místě letiště na okraji pravé-
ho jízdního pásu. Při této etapě dochází
k úpravě dopravně inženýrského opat-
ření, kdy z režimu 2+1+1 je doprava
převedena do režimu 2+2 a jízdní trasa
vozidel je již vedena po vnějším okra-
ji jednotlivých jízdních pásů. Staveb-
ní prostor je velmi stísněný a vymezen
nízkými mobilními svodidly s úrovní
zadržení T3/W2. To samozřejmě klade
nemalé nároky na psychiku i pracovní
podmínky pracovníků. Omezený po-
čet vjezdů na stavbu, logistika, či ma-
névrování se stavební technikou jsou
opravdu náročné. Velká pozornost je
věnována provizornímu přeložení op-
tického kabelu firmy Cetin - kdy jeho
funkčnost musí být zachována po ce-
lou dobu výstavby. Nutná je proto vel-
ká opatrnost při manipulaci s kabelem
i předměty a stroji v jeho okolí. V etapě
2B dochází také k úpravě zemní pláně
ve středním dělícím pásu. Pláň je pře-
spádována do požadovaných příčných
sklonů tak, aby bylo zajištěno kvalit-
ní odvodnění její plochy v celé délce.
Odvod této vody je zajištěn výstavbou
nového systémů drenáží, který je zaús-
těn do nově vystavěného kanalizační-
ho řadu ve středním dělícím pásu. Ná-
sledně je doplněna zemina do středního
dělícího pásu a namontovány zádržné
systémy ze stávajících oboustranných
ocelových svodidel. Poté je provedeno
definitivní přeložení optického kabe-
lu do nově vybudované kabelové trasy.
Co navazuje na tyto práce?
Další etapa. Tentokráte 3A. Jejím
předmětem je kompletní moderniza-
ce pravého jízdního pásu. Pro tuto eta-
pu se převede doprava do režimu 2+2
na již provizorně rozšířený levý jízd-
ní pás. V celé délce modernizovaného
úseku proběhnou kompletní bourací
práce stávajícího cementobetonové-
ho krytu. Ten je pomocí gilotiny frag-
mentován na cca 0,5m dlouhé kusy,
které jsou s pomocí těžké techniky na-
loženy a odvezeny na zřízenou mezi-
skládku zhotovitele, která se obvykle
nachází v těsné blízkostí stavby. Zde
je tento vytěžený materiál dále recyk-
lován a tříděn na potřebné frakce. Poté
je zpětně využit pro výstavbu. V sou-
běhu s vybouráním jsou zahájeny prá-
ce i na rekonstrukci mostních objek-
tů. Na tomto úseku se nachází celkem
osm mostních objektů a jedna pro-
tihluková stěna. Tyto konstrukce bu-
dou v celé délce etapy 3A rozebrány
a zrekonstruovány do nově požado-
vaného šířkového i výškového řeše-
ní stavby.
REKONSTRUKCE DÁLNICE D1 V ÚSEKU
MĚŘÍN – VELKÉ MEZIŘÍČÍ, ZÁPAD
PROBÍHÁ POD TAKTOVKOU SPOLEČNOSTI EUROVIA CS
Veřejností velmi sledovaná rekonstrukce dálnice D1 vstoupila díky mírné zimě do své další fáze již krátce po nástupu nového roku.
Jednou ze společností, která se na její modernizaci podílí významnou měrou je EUROVIA CS. Ta zde již dříve úspěšně provedla kompletní
opravu úseku Šternov – Psáře. Po vítězství ve veřejné soutěži jí byl nyní svěřen další úsek v regionu Vysočiny, konkrétně Velké Meziříčí
– Měřín. Stavbu realizuje její závod s názvem Morava Jih se sídlem v Brně a Jihlavě.
O parametrech a vývoji oprav úseku jsme měli možnost v uplynulém období hovořit s jeho hlavním stavbyvedoucím, panem
Ing. Tomášem Sedlákem. Ten v úvodu našeho setkání vysvětluje:
1...,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11 13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,...84
Powered by FlippingBook