Stavební a investorské noviny - 4 / 2016 - page 21

21
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
I/15 LITOMĚŘICE MOSTY EV. Č. 15-040, 15-041, 15-042 A 15-043
Soumostí Tyršova mostu, vybudované v letech 1906-1910, převádí komunikaci ze středních do severních Čech. Jde o překlenutí řeky Labe v místech, kde
se do ní vlévá řeka Ohře. Tyršův most je 397,85 m dlouhý, má 8 polí o světlostech 38,95 + 6,0 x 51,3 + 50,8 metru. Jedná se o příhradovou konstrukci
- Gerberovy trámy s poli střídavě vloženými a převislými. Konstrukce je nýtovaná. Most je dnes nejstarším mostem přes Labe v oblasti severních Čech.
Rekonstrukce soumostí sestá-
vá z celkem 21 stavebních objektů
(SO) – 3 objekty demolic, SO komu-
nikace, 4 SO mostů (směrem od Te-
rezína 15-040 (SO 201), 15-041 (SO
202), 15-042 (SO 203) a 15-043 (SO
204)), gabionové zdi SO 205, středo-
vé kanalizace, 8 objektů elektro, ve-
getačních úprav a dvou objektů do-
pravně inženýrských opatření. Oprava
soumostí má celkovou délku 569 m.
Jedná se o demolici dvou inundač-
ních mostů od Terezínské strany, od-
stranění součástí příslušenství Tyršo-
va mostu a demolice NK a části opěr
železničního mostu na straně Litomě-
řic. Inundační mosty 15-040 a 15-041,
příslušenství ocelového mostu a od-
bourané konstrukce železničního mos-
tu budou kompletně vystavěny nově.
V lednu loňského roku bylo započato
přeložkami IS a výstavbou provizor-
ních mostních konstrukcí pro chodce
na levém břehu, která je vedena nej-
prve po panelové cestě mimo inundač-
ní mosty, dále po stávajícím chodníku
Tyršova mostu a dále mimo most přes
železnici SO 204. Provizorum SO 902
u inundačních mostů typ SMS – střed-
ní mostová souprava uložená na pod-
pěrách PIŽMO, které jsou postaveny
na panelech se ŠP podsypem. Mostiny
jsou dřevěné. Lávku tvoří šest podest
šířky 3,5 m a 8 podpěr délky 110 m.
Na pravém břehu byl pěší provoz ve-
den vlevo od mostu přes lávku ze sesta-
vy Bailey Bridge – lávka je vedena nad
železniční tratí. Pro demolici mostu SO
204 nad tratí bylo nutné upravit trolejo-
vé vedení – zřídit neutrální uzemněné
pole v obou kolejích v dl. 40 m s ohle-
dem na šířku mostu a polohu podpěr
TV. Neutrální pole bylo instalováno
po celou dobu rekonstrukce nadjezdu.
Most SO 204 byla jednopolová spřaže-
ná žb deska o dl. přemostění 10,83 m,
proměnné šířce 13,9 – 16,5 m s obou-
stranným chodníkem šířky 1,125 m
uložená na hrncových ložiscích. De-
molice mostu nad železnicí i řešení je-
ho vlastní rekonstrukce byla významně
ovlivněna možnostmi zajištění traťo-
vých výluk. Po odstrojení příslušen-
ství bylo nutné během krátkých noč-
ních výluk, které probíhaly za účasti
a průběžné kontroly zástupce správce
trati, nosnou konstrukci rozřezat po-
délně na kvádry a jeřábem vyzvednout
z pole, uložit v blízkosti mostu k jejich
následné ekologické likvidaci. Bourací
práce ŽB desky byly zahájeny vývrty
děr, v krajní oblasti u obou opěr, jako
místa pro úvazy zdvihu. Pak následo-
valy řezy železobetonové desky v po-
délném směru, což bylo realizováno
kotoučovou pilou. V předpolí na obou
koncích SO 204 se bouracím kladivem
odbourávaly nahrubo místa do hl. cca
1,2 m, pro osazení pily pro vodorovné
řezy. ŽB deska, se tak postupně oddě-
lovala od podpěry. Dále byly jednotli-
vé bloky hydraulicky posunuty tak, aby
byla jistota, že jsou volné. Po uvolně-
ní jednotlivých nařezaných betonových
částí původní ŽB desky proběhla pří-
prava pro jejich vyzvednutí. Pro zdvih
byl použit jeřáb Terex AC700 (700 t).
Práce prováděly firmy CAM Diamac
a Tomáš Novotný. Po následných be-
tonážích opěr byly na úložné prahy
po osazení nosníků do bednění konco-
vých příčníků uložena hrncová ložiska
fy OK-BE. 11 prefabrikovaných před-
pínaných nosníků typu MK-T proměn-
né délky vyráběla firma ŽPSV. Beton
nosníků je třídy C45/55-XF2. Nosní-
ky byly dodatečně předepnuty sedmi-
pramennými lany Ls 15,7 mm, pevnos-
tí v tahu 1860 MPa, relaxační třídy 2.
Kabely byly napnuty po 7 dnech po be-
tonáži hydraulickým lisem s hydraulic-
kým čerpadlem jednostranně postupně
po vybetonování příčníků a spřažené
desky předpínací silou 1385 MPa. Bě-
hem výstavby SO 204 byly prováděny
také bourací práce na mostech SO 201,
202, postupně odfrézovávány kon-
strukční vrstvy komunikace na Tyršo-
vě mostě a zahájena výstavba SO 205.
Před zahájením prací bylo firmou Inset
v místě náspu mezi inundačními mos-
ty uskutečněno georadarové měření
pro ověření polohy klenby původního
mostu tak, aby nedošlo ke kolizi s bu-
doucí středovou kanalizací. Most 201
o jednom mostním otvoru má dl. pře-
mostění 9,9 m, dl. NK 12,1 m, šířce
13,9 m, byl založen na 10 velkoprůmě-
rových pilotách
ø
1,2m, dl. pilot 10 m.
Spodní stavbu tvoří základové patky
betonu C25/30 XA1 a krajní žb opěry
z betonu C30/37 XF4. Na mostě byla
osazena 4 hrncová ložiska firmy OK-
-BE. Most 202 je řešen obdobně jako je
tomu u SO 201. Most o jednom most-
ním otvoru, dl. přemostění 9,9 m, dl.
mostu 22,2 m s šířce mostu 13,9 m by-
lo nutné vzhledem k zajištění základu
původního mostu založit na mikropilo-
tách ze silnostěnných ocelových trubek
ø
108/16 mm, dl. 13,2 m o dl. kořene
8 m na OP1 a na OP2dl. 14,2 m o dl.
kořene 9 m. Dodavatelem mikropilot
je fa VGP Hammer s.r.o. Dále proběh-
la výstavba základů a montáž bednění
dříků opěr. Při výstavbě SO 201, 2 a 4
bylo využito bednícího systému od fy
Doka. Most SO 203 Tyršův – původní
ocelová příhradová konstrukce o šířce
mostu 13,5 m, šířce mostu mezi obru-
bami 10,05 m, šířce veřejného chod-
níku 2x1,125 m, výšce mostu nad te-
rénem 16.4 m, stavební výšce 7,68 m
a ploše mostu 4 177,72 m
2
.
Původní podpěry jsou masivní ze
žulového zdiva. Na mostě je sedm
vnitřních kloubů. NK nýtovaná se dvě-
ma hl. příhradovými nosníky jedno-
stranné soustavy. Původní ložiska jsou
válečková a bylo provedeno jejich vy-
čištění a konzervace grafitovou vazelí-
nou. Mezi hl. nosníky je mostovka že-
lezobetonová, mostovka na vnějších
stranách hl. nosníků je ocelová. Po od-
stranění a dočištění vozovky byla pro-
vedena protikorozní ochrana původní
OK boků dilatační spáry, horních pro-
filů čel původní NK a boků horního po-
vrchu mostovky navazujícího na svis-
lou část římsy. Systém PKO byl volen
s ohledem na stávající povrch kon-
strukce – vícevrstvý nátěr. Dále bylo
zřízeno kotvení trny prům. 16 mm pro
spřažení s budoucí žb vyrovnávací des-
kou a vymezení polohy výztuže kari sí-
těmi 100/100/8. Deska má tl. 100 mm,
byl použit beton třídy C30/37 XF4.
Po betonážích žb desek mostů by-
ly osazeny MZ D80 Maurer Soeh-
ne fy Cirmon s. r. o., natavena izolace
a zřízeno mostní příslušenství. U mos-
tu 203 v místech pohybu 150 mm byly
vzhledem k omezenému prostoru pro
uložení použity MZ typu XW1. V mís-
tech vždy 1,0 m od osy MZ byla na pů-
vodní OK provedena nová PKO a dále
na inundačních mostech a mostu přes
trať ČD osazeno nové mostní příslu-
šenství vč. záchytného systému. Vý-
plně původního zábradlí byly, mimo
most 203, kde je kontrukce zábradlí
ponechána, použity původní. Na stav-
bě byly v rámci SO elektro také repa-
sovány původní historické stožáry VO,
které byly opatřeny duplexním povla-
kem PKO. Sloupy byly dále opatřeny
novými svítidly.
Investorem stavby je ŘSD ČR,
správa Praha, projektant DSP – ZDS –
Pontex s.r.o., projektant RDS – Dosing
Dopravoprojekt Brno s. r. o. Stavba by-
la zprovozněna dne 30. 4. 2016.
SDS EXMOST spol. s r. o.
Údolní 413/66, 602 00 Brno, tel.: 543 432 311
e-mail:
1...,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20 22,23,24,25,26,27,28,29,30,31,...84
Powered by FlippingBook