Stavební a investorské noviny - 4 / 2016 - page 16

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
16
Hlavním důvodem rekonstrukce mostu bylo
dlouhodobé sesouvání petřínského svahu, a tím
i posun mostu. Na samotném začátku realizace
padlo zásadní rozhodnutí o tom, že nový most
bude montován z dovezených prefabrikátů. Be-
tonáž na místě byla s ohledem na zimní období,
parkové komunikace ve svahu dosahujícím sklo-
nu až 29% a zvýšený pohyb chodců zavržena.
V ZÁŘÍ LOŇSKÉHO ROKU BYLA ZAHÁJENA REKONSTRUKCE MOSTU LANOVÉ DRÁHY NA PETŘÍN. INVESTOREM JE DOPRAVNÍ PODNIK
HLAVNÍHO MĚSTA PRAHY, PROJEKTANTEM FIRMA PONTEX A GENERÁLNÍ ZHOTOVITELEM SPOLEČNOST SMP CZ.
Společnost SMP CZ dokončila
REKONSTRUKCI MOSTU LANOVÉ DRÁHY NA PETŘÍN
NOVÁ LANOVÁ DRÁHA
Nový most lanové dráhy je osmipolová kon-
strukce – prostá pole o celkové délce 89,2m
s podélným sklonem 30%. V příčném řezu je
vždy dvojice předpjatých prefabrikovaných
nosníků tvaru nepravidelného T, které jsou spo-
jeny příčníky. Rozpětí polí je v rozmezí od 8,73
do 12,5m. Celková šířka mostu dosahuje v běž-
ném poli 4,4m, ve výhybně až 5,8m. Nosní-
ky mostu jsou uloženy na elastomerová ložis-
ka - všesměrná na horních koncích a pevná
na koncích dolních. Nosná konstrukce je kol-
má, v 1. poli rozšířená kvůli výhybně. Součás-
tí mostu je schodišťové nástupiště a přístupové
schodiště s podestou a kolejový svršek. Spod-
ní stavba je, kromě nově postavené opěry 9, pů-
vodní s upravenými úložnými prahy.
PROVÁDĚNÍ REKONSTRUKCE
Společnost SMP CZ zahájila práce na rekon-
strukci demontáží silových a sdělovacích ve-
dení uvnitř mostu, veřejného osvětlení, zá-
mečnických konstrukcí a kolejového svršku
včetně části výhybny. Součástí demolice byla
kromě kompletní mostovky a zastávky lanové
dráhy i horní opěra 9, která jako jediná neby-
la při rekonstrukci v roce 1985 založena na mi-
kropilotách. Po dokončení demolice byly zahá-
jeny práce na opěře 9, která je nyní založena
na 36 mikropilotách. Současně se stavbou horní
opěry probíhaly práce na betonážích úložných
prahů a ložiskových bločků stávajících pilířů
a na závěrných zídkách krajních opěr. Po do-
končení betonáží byly osazeny spodní ložisko-
vé desky volných ložisek, a spodní stavba tak
byla připravena na osazení prefabrikovaných
nosníků.
V souběhu betonářských prací probíhaly
práce na úpravě parkových cest petřínského sa-
du, které spočívaly především v rozšíření stá-
vající příjezdové trasy od spodní stanice lano-
vé dráhy, ve vybudování nové panelové cesty,
odstranění lamp veřejného osvětlení, semafo-
rů a několika stromů. Po dokončení příjezdo-
vé cesty, která byla navržena především pro
nájezd 500t jeřábu a návěsů s nosníky, bylo
provedeno osazení prefabrikátů.
Provizorně zajištěné nosníky bylo nutné
v každém poli spojit třemi monolitickými příč-
níky. U schodišťového nástupiště, které je ze
dvou prefabrikátů, bylo nutné zmonolitnit pet-
licový spoj.
Na již samonosný most bylo osazeno no-
vé zábradlí a vstupní branky na nástupiště. Ně-
které původní zámečnické konstrukce byly na-
hrazeny kompozitovými. Jednalo se o obslužné
schodiště po celé délce mostu a podlahy pod
kladkovými bateriemi. Koleje byly osazeny pů-
vodní, dostaly však nová upevňovadla a plast-
betonové podlití podkladnic. Spodní stavba
byla kompletně sanována a opatřena nátěrem.
Součástí stavby byla také oprava kanalizač-
ní šachty a potrubí odvádějící vodu z příčného
žlabu v horní části nad mostem. Dále bylo osa-
zeno kompletní silové a datové kabelové vede-
ní spojující horní a dolní stanici lanovky vede-
1...,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15 17,18,19,20,21,22,23,24,25,26,...84
Powered by FlippingBook