Stavební a investorské noviny - 4 / 2016 - page 17

17
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
SMP CZ, a.s.
Pobřežní 667/78, 186 00 Praha 8
tel.: 222 185 111,
né uvnitř mostu. Na mostě je 6 nových lamp
veřejného osvětlení a znehodnocovač jízdenek.
Během dokončovacích prací na mostě pro-
bíhaly i práce na uvedení parku do původní-
ho stavu, a to především odstranění provizorií,
opravy stávajících asfaltových povrchů a ose-
tí trávou.
Po dokončení stavební části byla provozo-
vatelem lanové dráhy osazena nová tažná lana.
Poté byla provedena zatěžovací zkouška mos-
tu, která byla posledním krokem před uvedením
do zkušebního provozu. Od 8. dubna 2016 slou-
ží lanová dráha opět veřejnosti.
HISTORIE LANOVÉ DRÁHY
Stavba lanové se nalézá v ochranném pásmu
přírodní památky Petřín, evropsky významné
lokality Praha-Petřín (Natura 2000) a památko-
vě chráněném území. Most u Nebozízku slou-
ží k převedení lanové dráhy na Petřín přes úze-
mí postižené svahovým sesuvem v roce 1965.
Stavba byla postavena v letech 1981-1985,
v roce 1996 byla provedena oprava.
PRVNÍ LANOVÁ DRÁHA NA PETŘÍN
První petřínská lanovka, která byla stavě-
na současně s rozhlednou, měla částečně jiný
průběh. Byla přímá a o něco kratší. Dolní sta-
nice stála o něco výš než nynější. Horní stani-
ce byla poblíž restaurace Nebozízek. Zajímavý
byl pohon lanovky. Byl tady uplatněn systém
vodní převahy. Vozy měly ve své spodní čás-
ti nádrž na vodu. Ta byla vždy v horní stani-
ci naplněna vodou a takto zatížený vůz vytá-
hl druhý vůz nahoru. V dolní stanici se voda
vypouštěla.
Provoz lanovky byl zahájen 25. července 1891
a probíhal řadu let bez významnějších změn.
Až na počátku první světové války musela být
doprava zastavena. Po válce bylo podniknuto
několik marných pokusu o obnovení provozu,
naposledy v roce 1921.
DRUHÁ LANOVÁ DRÁHA NA PETŘÍN
Problémy lanovky se začaly zabývat Elektric-
ké podniky hlavního města Prahy před IX. so-
kolským sletem. V roce 1931 byla lanovka
převedena do jejich majetku a okamžitě se při-
stoupilo k její zásadní rekonstrukci podle pro-
jektu firmy ČKD. Původní vozy byly rozřezá-
ny do šrotu a traťové těleso bylo zlikvidováno.
V dolní části byla trať lanovky částečně přelože-
na a zaústěna do barokního domu č. p. 412-III,
který byl upraven na stanici. Horní úsek byl
prodloužen průlomem v Hladové zdi. Lanov-
ka dosáhla po rekonstrukci délky 511m a pře-
konávala nyní výškový rozdíl 130,45m. Ma-
ximální sklon trati byl 29,8%. Rozchod kolejí
byl nově 1 435mm a trať byla postavena jako
jednokolejná s výhybnou ve střední části trati,
vybavenou Abtovými výhybkami. Vozy byly
uváděny do pohybu tažným lanem, které bylo
ukotveno na vozech, a elektromotorem. Provoz
lanovky byl plně automatický.
Lanovka zahájila provoz 5. června 1932
a byla dlouhá léta vyhledávanou turistickou
atrakcí. Bez úhony přežila i druhou světovou
válku. Osud lanovky naplnila příroda. Dne
7. července 1965 došlo pod vlivem dlouhotrva-
jících dešťů k silnému podmáčení trati a jejímu
vážnému narušení. Provoz musel být okamži-
tě zastaven. O dva roky později došlo na Petří-
ně k rozsáhlému sesuvu půdy, který definitivně
zničil část drážního tělesa. Strojní a elektro-
technické zařízení i podvozky vozu byly dob-
rovolníky zakonzervovány.
TŘETÍ LANOVÁ DRÁHA NA PETŘÍN
Šestnáct let se čekalo na zásadní rozhodnu-
tí městských orgánů o případné obnově lanov-
ky. Teprve v roce 1981 bylo po rozsáhlých sa-
nacích petřínského svahu a několika odborných
expertizách rozhodnuto o zahájení rekonstruk-
ce. Slavnostní zahájení pravidelného provozu
s cestujícími se uskutečnilo 15. června 1985.
Strojní vybavení lanovky i brzdný systém
Pohlig jsou původní z roku 1932.
ČTVRTÁ LANOVÁ DRÁHA NA PETŘÍN
Další etapa lanové dráhy byla zahájena 8. dub-
na 2016 po rekonstrukci mostu a opěry 9.
Rekonstrukci, která trvala 196 dnů, realizovala
společnost SMP CZ. Návštěvníci Petřína tak již
mohou Prahu obdivovat z oken lanovky.
Tomáš Bubeník, stavbyvedoucí SMP CZ
1...,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16 18,19,20,21,22,23,24,25,26,27,...84
Powered by FlippingBook