Stavební a investorské noviny - 4 / 2016 - page 33

33
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
Obr. 4 – zhlaví stanice směr Postojna s napájecím vedením
Obr. 3 – nové bránové konstrukce trakčního vedení
Tíha námrazy na trolejové vedení:
Podle národně stanovených předpi-
sů je možné určit max. tíhu námrazy
na jednotku délky vodiče následov-
ně: g
n
= f.1,8.d
0,5
, kde f je tzv. sou-
činitel námrazy a d je průměr vodi-
če v mm.
Protože slovinské předpisy pro
dimenzování trakčního vedení ne-
specifikují jednoznačně hodnoty pro
danou oblast (najdeme doporučení
pro f = 1/2/5 anebo 10), přistoupi-
lo se k definici námrazy podle ISO
12494 pro vodič d = 30mm a to pro
dva případy:
- třída G3 = 5,1 kg/m jako charak-
teristická hodnota do kombinací
zatížení,
- třída G5 = 11,3 kg/m jako mimo-
řádná hodnota zatížení.
Námraza byla kvalifikována ja-
ko ledovka s objemovou hmotností
q
ice
= 900 kg/m
3
.
Výše uvedené hodnoty platí
za předpokladu rovnoměrně obale-
ných vodičů.
Základním technickým úkolem
byl návrh nosné brány (portálu), kte-
rý by vyhovoval výše uvedeným pa-
rametrům. Návrh původní koncep-
ce s vodorovnou konzolou nesoucí
trolejové vedení nad několika kole-
jemi se ukázal jako naprosto nevy-
hovující. Slovinské železnice brány
doposud nepoužívaly a jejich výcho-
zí myšlenkou bylo navrhnout ma-
sivní portály používané v sousední
Itálii, ale nakonec se náš návrh kon-
cepce české zesílené brány s břev-
nem pro vysokorychlostní tratě uká-
zal jako nejvhodnější. Nakonec byl
našim statikem ve velmi krátké době
vyvinut nový typ brány, který splňu-
je i požadavky pro zachování někte-
rých typových prvků trakčního ve-
dení Slovinska.
Základní parametry trakčního ve-
dení:
- Trakční vedení plně-kompenzo-
vané s kladkostroji o převodu 1:5
- Hlavní sestava je tvořena: 2x
trolejovým drátem 100 mm
2
Cu
a nosným lanem 120 mm
2
Cu
- Vedlejší sestava je tvořena: 1x
trolejovým drátem 100 mm
2
Cu
a nosným lanem 70 mm
2
Cu
- Napájecí vedení jsou navržena
z lan 120 mm
2
Cu.
V rámci projektu bylo nutné vy-
cházet ze slovinských zvyklostí
a materiálové základny, což projekč-
ní práce brzdilo a v některých přípa-
dech bylo nutno se vrátit ke školním
skriptům a pro zažité normativy sta-
novit nové postupy a výpočty.
Celá dokumentace byla zpraco-
vána ve slovinském jazyce a byla
graficky přizpůsobena a kompleto-
vána dle zvyklostí slovinských že-
leznic.
Realizace stavby
Po schválení dokumentace slovin-
skými železnicemi byly zahájeny
stavební práce vybudováním zá-
kladů, většinou ve skalním podlo-
ží. Následně byly osazeny trakční
stožáry a nosné brány. Brány by-
SUDOP BRNO, spol. s r. o.
Kounicova 26, 611 36 Brno
tel.: 972 625 804
fax: 541 211 310
e-mail: sudop@ sudop-brno.cz
ly pro možnost návozu nákladními
vozy sestaveny z dílů o délce max.
12 m. Následně byly instalová-
ny konzoly a taženo trakční vede-
ní. Ke konci měsíce července by-
lo instalováno trakční vedení sudé
kolejové skupiny a připojení trakč-
ní měnírny.
Závěr
Přestože se jednalo o první zakáz-
ku realizačního projektu pro Slo-
vinské železnice v profesi trakční-
ho vedení, byla úspěšně zvládnuta,
a přinesla slovinským železnicím
novou koncepci nosných bran. Prů-
běh stavby je zatím bezproblémový
a nejsou nám hlášeny žádné problé-
my či komplikace při stavbě. V rám-
ci Slovinska dokončujeme projekt
návrhu rekonstrukce trakčního vede-
ní v ŽST. Postojna a nově pracuje-
me na projektu rekonstrukce trakč-
ního vedení v traťovém úseku Rakek
– Postojna.
Ing. Jiří Pelc,
SUDOP BRNO, spol. s r.o.
1...,23,24,25,26,27,28,29,30,31,32 34,35,36,37,38,39,40,41,42,43,...84
Powered by FlippingBook