STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
        
        
          32
        
        
          Pane řediteli, kdy a jak spo-
        
        
          lečnost GEFOS vznikla?
        
        
          Prapůvodně jsme fungovali ja-
        
        
          ko geodetická složka stavební-
        
        
          ho koncernu při výstavbě jaderné
        
        
          elektrárny Temelín. Posléze by-
        
        
          la z této složky v roce 1994 vy-
        
        
          členěna samostatná společnost
        
        
          s ručením omezeným, která se po-
        
        
          stupnými transformacemi přemě-
        
        
          nila do současné podoby akciové
        
        
          společnosti, která je plně ve vlast-
        
        
          nictví dvou českých majitelů. Prá-
        
        
          ce na jaderné elektrárně Temelín
        
        
          pochopitelně položila základ toho,
        
        
          že naši zaměstnanci byli již od po-
        
        
          čátku své činnosti zvyklí na velký
        
        
          a technologicky náročný projekt,
        
        
          kde byl kromě velkých objemů
        
        
          stavebních prací kladen důraz ta-
        
        
          ké na komplexnost, vysokou přes-
        
        
          nost a kvalitu díla. Postupně se pak
        
        
          naše pozornost začala zaměřovat
        
        
          i na geodetické práce v ostatních
        
        
          segmentech. V dnešní době je již
        
        
          portfolio firmy, co se týče geode-
        
        
          tických prací, absolutně komplex-
        
        
          ní a nabízíme vše, od základních
        
        
          činností v katastru nemovitostí až
        
        
          po práce pro inženýrskou výstav-
        
        
          bu v oblasti pozemního i dopravní-
        
        
          ho stavitelství včetně monitoringu.
        
        
          Kolik máte zaměstnanců
        
        
          a jak je firma členěna?
        
        
          V současné době máme 105 za-
        
        
          městnanců ve čtyřech divizích. Jed-
        
        
          na divize funguje jako autorizova-
        
        
          ný dovozce, dealer a servis pro
        
        
          měřicí techniku švýcarské firmy
        
        
          LEICA GEOSYSTEMS AG. Dal-
        
        
          ší dvě divize se pak zabývají samot-
        
        
          nými geodetickými pracemi. Tím,
        
        
          že jsme výhradním dovozcem geo-
        
        
          detických přístrojů  LEICA, může-
        
        
          me velice úspěšně využívat tuto
        
        
          symbiózu v rámci našich výrob-
        
        
          ních procesů geodetických prací
        
        
          a naplno využívat spektrum všech
        
        
          přístrojů této značky, kdy i ty nej-
        
        
          modernější technologie můžeme
        
        
          od jejich uvedení na trh okamži-
        
        
          tě nasadit v praxi. Naše výrobní di-
        
        
          vize pro geodetické práce jsou roz-
        
        
          děleny regionálně, divize Čechy
        
        
          a divize Morava. Divize Čechy má
        
        
          centrální pracoviště v Praze a no-
        
        
          vě i pracoviště v Pardubicích. Di-
        
        
          vize Morava má centrálu v Ostravě
        
        
          a pracoviště v Brně a ve Zlíně. Po-
        
        
          slední z divizí, tou nejmladší, je pak
        
        
          Divize projekce pozemních staveb.
        
        
          Jaká je působnost firmy?
        
        
          Naší působností je primár-
        
        
          ně Česká republika a Slovensko.
        
        
          Na Slovensku máme dceřinou spo-
        
        
          lečnost, která se významně zamě-
        
        
          řuje na dopravní stavby. S touto
        
        
          dceřinkou samozřejmě hodně ko-
        
        
          operujeme a navzájem si vypomá-
        
        
          háme. Realizovali jsme ale také
        
        
          několik významných dopravních
        
        
          staveb v zahraničí, z nichž bych
        
        
          zmínil třeba dálniční most v Kiehlu
        
        
          nebo magistrálu ve Stockholmu.
        
        
          V rámci zahraničních projektů
        
        
          jsme zajišťovali mj. měření ocelo-
        
        
          vých konstrukcí mostů nebo střech.
        
        
          Tady jsme ale byli činní hlavně při
        
        
          kontrolních měřeních dílenských
        
        
          sestav ve výrobnách.
        
        
          Na kterých významných do-
        
        
          pravních stavbách u nás jste se
        
        
          v minulosti podíleli?
        
        
          Určitě bych chtěl vyzdvihnout
        
        
          práce na Mariánském mostě v Ústí
        
        
          nad Labem, kde jsme byli hlavním
        
        
          geodetem generálního dodavate-
        
        
          le, což byly tehdy Hutní montá-
        
        
          že  Ostrava. Vlastní výstavba by-
        
        
          la hodně specifická díky ocelové
        
        
          konstrukci s jednostranným zavě-
        
        
          šením na dvojici pylonů na jednom
        
        
          břehu. Technologicky zvládnout
        
        
          koordinaci montáže ocelové kon-
        
        
          strukce bylo velice složité, protože
        
        
          práce probíhaly současně na třech
        
        
          pracovištích. Potýkali jsme se
        
        
          i s problémy v monitoringu stáva-
        
        
          jících konstrukcí a složitá byla ta-
        
        
          ké technologie napínání lan a je-
        
        
          jich tvarování, geometrie mostu
        
        
          atd. Během výstavby prošla po La-
        
        
          bi dvakrát povodeň, což stavbu po-
        
        
          chopitelně ještě ztížilo. Díky té-
        
        
          to úspěšné stavbě jsme ale mohli
        
        
          vstoupit také do projektu výstavby
        
        
          mostu Apollo v Bratislavě, což byl
        
        
          taky hlavní důvod založení dceřiné
        
        
          společnosti na Slovensku. V po-
        
        
          čátcích výstavby i ve finální části
        
        
          jsme vypomáhali jak zkušenostmi,
        
        
          tak i personální kapacitou našim
        
        
          kolegům na Slovensku. Stavba to-
        
        
          hoto mostu byla velice zajímavá
        
        
          tím, že se montoval rovnoběžně
        
        
          na břehu s tokem řeky. Následně
        
        
          se pak jeden jeho konec přesunul
        
        
          na říční čluny a otočením po prou-
        
        
          du se přesunul do konečné pozice
        
        
          kolmo přes Dunaj. S tímto úkonem
        
        
          byla ale spojena mnohá úskalí,
        
        
          která se předem nedala předvídat.
        
        
          Montáž byla velice náročná i tím,
        
        
          že samotná konstrukce mostu by-
        
        
          la poměrně masivní a uhlídat její
        
        
          geometrii bylo dost složité. Dal-
        
        
          ším mostem, kterým jsme naváza-
        
        
          li na tuto činnost, byl Starý most
        
        
          v Bratislavě. V Čechách byly kom-
        
        
          ponenty mostu vyráběny ve dvou
        
        
          výrobnách, takže česká strana za-
        
        
          Společnost Gefos a. s. je ryze českou firmou, která poskytuje komplexní služby v oboru geodézie. Zabývá se mj. 3D laserovým
        
        
          skenováním, metrologií, tedy velmi přesným měřením pro průmysl a projekcí pozemních staveb. V jejím portfoliu jsou velice silně
        
        
          zastoupeny také práce pro dopravní i pozemní stavitelství. Tento leader českého trhu slaví letos již 25 let od svého založení, což
        
        
          byla příležitost požádat o rozhovor jejího obchodního ředitele, Ing. Michala Pavlíka.
        
        
          
            GEFOS SLAVÍ 25. VÝROČÍ
          
        
        
          svého založení