Stavební a investorské noviny - 4 / 2019 - page 32

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
32
Pane řediteli, kdy a jak spo-
lečnost GEFOS vznikla?
Prapůvodně jsme fungovali ja-
ko geodetická složka stavební-
ho koncernu při výstavbě jaderné
elektrárny Temelín. Posléze by-
la z této složky v roce 1994 vy-
členěna samostatná společnost
s ručením omezeným, která se po-
stupnými transformacemi přemě-
nila do současné podoby akciové
společnosti, která je plně ve vlast-
nictví dvou českých majitelů. Prá-
ce na jaderné elektrárně Temelín
pochopitelně položila základ toho,
že naši zaměstnanci byli již od po-
čátku své činnosti zvyklí na velký
a technologicky náročný projekt,
kde byl kromě velkých objemů
stavebních prací kladen důraz ta-
ké na komplexnost, vysokou přes-
nost a kvalitu díla. Postupně se pak
naše pozornost začala zaměřovat
i na geodetické práce v ostatních
segmentech. V dnešní době je již
portfolio firmy, co se týče geode-
tických prací, absolutně komplex-
ní a nabízíme vše, od základních
činností v katastru nemovitostí až
po práce pro inženýrskou výstav-
bu v oblasti pozemního i dopravní-
ho stavitelství včetně monitoringu.
Kolik máte zaměstnanců
a jak je firma členěna?
V současné době máme 105 za-
městnanců ve čtyřech divizích. Jed-
na divize funguje jako autorizova-
ný dovozce, dealer a servis pro
měřicí techniku švýcarské firmy
LEICA GEOSYSTEMS AG. Dal-
ší dvě divize se pak zabývají samot-
nými geodetickými pracemi. Tím,
že jsme výhradním dovozcem geo-
detických přístrojů LEICA, může-
me velice úspěšně využívat tuto
symbiózu v rámci našich výrob-
ních procesů geodetických prací
a naplno využívat spektrum všech
přístrojů této značky, kdy i ty nej-
modernější technologie můžeme
od jejich uvedení na trh okamži-
tě nasadit v praxi. Naše výrobní di-
vize pro geodetické práce jsou roz-
děleny regionálně, divize Čechy
a divize Morava. Divize Čechy má
centrální pracoviště v Praze a no-
vě i pracoviště v Pardubicích. Di-
vize Morava má centrálu v Ostravě
a pracoviště v Brně a ve Zlíně. Po-
slední z divizí, tou nejmladší, je pak
Divize projekce pozemních staveb.
Jaká je působnost firmy?
Naší působností je primár-
ně Česká republika a Slovensko.
Na Slovensku máme dceřinou spo-
lečnost, která se významně zamě-
řuje na dopravní stavby. S touto
dceřinkou samozřejmě hodně ko-
operujeme a navzájem si vypomá-
háme. Realizovali jsme ale také
několik významných dopravních
staveb v zahraničí, z nichž bych
zmínil třeba dálniční most v Kiehlu
nebo magistrálu ve Stockholmu.
V rámci zahraničních projektů
jsme zajišťovali mj. měření ocelo-
vých konstrukcí mostů nebo střech.
Tady jsme ale byli činní hlavně při
kontrolních měřeních dílenských
sestav ve výrobnách.
Na kterých významných do-
pravních stavbách u nás jste se
v minulosti podíleli?
Určitě bych chtěl vyzdvihnout
práce na Mariánském mostě v Ústí
nad Labem, kde jsme byli hlavním
geodetem generálního dodavate-
le, což byly tehdy Hutní montá-
že Ostrava. Vlastní výstavba by-
la hodně specifická díky ocelové
konstrukci s jednostranným zavě-
šením na dvojici pylonů na jednom
břehu. Technologicky zvládnout
koordinaci montáže ocelové kon-
strukce bylo velice složité, protože
práce probíhaly současně na třech
pracovištích. Potýkali jsme se
i s problémy v monitoringu stáva-
jících konstrukcí a složitá byla ta-
ké technologie napínání lan a je-
jich tvarování, geometrie mostu
atd. Během výstavby prošla po La-
bi dvakrát povodeň, což stavbu po-
chopitelně ještě ztížilo. Díky té-
to úspěšné stavbě jsme ale mohli
vstoupit také do projektu výstavby
mostu Apollo v Bratislavě, což byl
taky hlavní důvod založení dceřiné
společnosti na Slovensku. V po-
čátcích výstavby i ve finální části
jsme vypomáhali jak zkušenostmi,
tak i personální kapacitou našim
kolegům na Slovensku. Stavba to-
hoto mostu byla velice zajímavá
tím, že se montoval rovnoběžně
na břehu s tokem řeky. Následně
se pak jeden jeho konec přesunul
na říční čluny a otočením po prou-
du se přesunul do konečné pozice
kolmo přes Dunaj. S tímto úkonem
byla ale spojena mnohá úskalí,
která se předem nedala předvídat.
Montáž byla velice náročná i tím,
že samotná konstrukce mostu by-
la poměrně masivní a uhlídat její
geometrii bylo dost složité. Dal-
ším mostem, kterým jsme naváza-
li na tuto činnost, byl Starý most
v Bratislavě. V Čechách byly kom-
ponenty mostu vyráběny ve dvou
výrobnách, takže česká strana za-
Společnost Gefos a. s. je ryze českou firmou, která poskytuje komplexní služby v oboru geodézie. Zabývá se mj. 3D laserovým
skenováním, metrologií, tedy velmi přesným měřením pro průmysl a projekcí pozemních staveb. V jejím portfoliu jsou velice silně
zastoupeny také práce pro dopravní i pozemní stavitelství. Tento leader českého trhu slaví letos již 25 let od svého založení, což
byla příležitost požádat o rozhovor jejího obchodního ředitele, Ing. Michala Pavlíka.
GEFOS SLAVÍ 25. VÝROČÍ
svého založení
1...,22,23,24,25,26,27,28,29,30,31 33,34,35,36,37,38,39,40,41,42,...84
Powered by FlippingBook