STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
33
jišťovala a dodávala dílenská mě-
ření, slovenská strana obstarala
montáž. Také tento most je po-
měrně významnou architektonic-
kou stavbou dopravního charakte-
ru, na kterou jsme právem pyšní.
Vyzdvihnout bych chtěl také na-
ši účast na současné rekonstrukci
Negrelliho viaduktu v centru Pra-
hy. Z hlediska prostoru pro vý-
stavbu je stavba extrémně náročná
tím, že se nachází přímo uprostřed
aglomerace a vyžaduje si poměr-
ně náročné práce z hlediska moni-
toringu. Z dopravních staveb ko-
lejového charakteru bych zmínil
třeba dodávky geodetických prací
na výstavbách železničních kori-
dorů, např. Ostrava Svinov – Opa-
va Východ, Ostrava – Petrovice
u Karviné, Interoperabilita Brno
– Břeclav nebo Votice – Benešov.
V městských aglomeracích má-
me za sebou rekonstrukce několi-
ka tramvajových tratí, např. v uli-
cích Vršovická, Plzeňská nebo
Poděbradská v Praze. Samostat-
nou kapitolou dopravních staveb
je výstavba dálnic, kde jsme zajiš-
ťovali geodetické práce již na pěti
úsecích modernizace dálnice D1.
Čtyři úseky byly přímo v naší re-
žii a jeden jsme dodávali jako sub-
dodavatel. Začínali jsme na úseku
21, pak následovaly úseky 15 a 6
a v loňském roce byly dokončeny
úseky 4 a 10. Ze současných rea-
lizací jsme dodavatelem geodetic-
kých prací výstavby dálnice D11
v úseku Smiřice – Jaroměř a měli
bychom realizovat geodetické prá-
ce na dálnici D35 v úseku Opato-
vice – Časy a také Časy – Ostrov.
Z moravských staveb se teď právě
dokončuje obchvat Opavy a pra-
cujeme na obchvatu Frýdku-Míst-
ku. Máme za sebou také hloube-
nou část tunelu Špejchar, který je
součástí tunelového systému Blan-
ka a podíleli jsme se na výstavbě
metra trasy V.A z Dejvic do Mo-
tola. V současné době, kdy se při-
pravuje nová trasa I.D, jsme tak
již v portfoliu firem, které by se
mohli na této stavbě podílet. Dá
se říct, že v dnešní době jsme nej-
větší geodetickou firmou v repub-
lice, která je z valné většiny za-
měřena na inženýrskou geodezii.
Spolupracujeme napřímo i se sek-
torovými dodavateli, ať již se jed-
ná o ŘSD nebo SŽDC, pro které
připravujeme práce majetkopráv-
ního charakteru a samozřejmě také
podklady pro projekty i pro reali-
zace na dráze i na dálnici. Liniové
stavby ale nejsou jen silnice a že-
leznice. Podíleli jsme se také tře-
ba na výstavbě plynovodu Gazela,
kde jsme zajišťovali výkupy po-
zemků i podklady pro projekt pro
celou 170km trasu z Hory Svatého
Šebestiána až po Rozvadov. Dis-
ponujeme všemi oprávněními pro
měření na drahách i silničních ko-
munikacích. Dokonce jsme i dr-
žiteli oprávnění provádění geo-
detických prací pro Ministerstvo
obrany, což není příliš časté.
Co stavby jiného charakteru?
Z dalších velkých zakázek bych
zmínil generální dodávku geode-
tických prací pro výstavbu centrál-
ní ČOV v Praze pro sdružení SMP
CZ – Hochtief. Z velkých staveb
pozemního stavitelství teď prá-
vě dokončujeme centrálu ČSOB
v Praze. Významně jsme se podíle-
li také na dodávkách geodetických
prací při výstavbě O2 arény v Pra-
ze, Budvar arény v Českých Budě-
jovicích, Werk arény v Třinci nebo
fotbalového stadionu Slavia Praha.
Jak jste byl spokojen s hos-
podářskými výsledky loňského
roku a jak vidíte vyhlídky toho
letošního?
V loňském roce jsme udrže-
li plánovaný obrat přes 200 milio-
nů korun, což je v oblasti tak spe-
cifických služeb, jako je geodézie,
poměrně vysoké číslo. Při našem
počtu zaměstnanců a specializa-
ci našich prací se dá říct, že loňský
rok byl velice úspěšný. V letošním
roce už byly zahájeny některé další
projekty, ať již se jedná o dříve zmí-
něné obchvat Frýdku-Místku, dál-
nice D11 nebo dálnice D35. S Hut-
ními montážemi spolupracujeme
i nadále a aktuálně s nimi realizu-
jeme dva mostní objekty v Němec-
ku – v Plattlingu a v Schiersteinu.
zejména most v Schiersteinu lze
přitom také považovat za velkou
a významnou stavbu dálničního
charakteru. Pracemi na těchto stav-
bách již máme naši výrobní kapa-
citu takřka naplněnu a všechny ty-
to projekty poběží ještě minimálně
další dva roky. Jsou to projekty,
které nás stabilizují a dávají nám
optimismus do dalších let.
Na kterou vaši činnost byste
ještě rád upozornil?
Určitě bych chtěl ještě zmí-
nit naši podporu řízení stavebních
strojů. Naše divize, která prodá-
vá měřicí přístroje, poskytuje také
full technický servis, tzn. instalace
i servisní činnosti při instalacích
3D nebo 2D řízení pro činnost sta-
vebních strojů. Nabízíme zde pře-
devším servis v oblasti datových
GEFOS a. s.
Kundratka 17, 180 82 Praha 8
tel.: 284 007 044
e-mail:
služeb, tzn. tvorby a naplňová-
ní 3D modelů z projektů tak, aby
strojník mohl plně využívat kapa-
citu stroje.
Co považujete za největší de-
vizy společnosti GEFOS a nač se
chcete zaměřit do budoucna?
Máme zkušenosti se všemi typy
geodetických prací a jsme schop-
ni zajistit i dílenská měření oce-
lových konstrukcí, což vyžaduje
určitá specifika. Máme také zkuše-
nosti s dodávkami na stavby s pro-
pojením všech výsledků tak, aby
kvalitativní parametry byly udrži-
telné až po finální montáž. Kapa-
citně i technologicky jsme dobře
vybavení a tyto technologie i per-
sonální kapacitu můžeme v rámci
firmy podle potřeby operativně po-
silovat. Máme mladý kolektiv, kte-
rý je ochotný se učit, ale zároveň
již má dostatek zkušeností z před-
chozích akcí. Do budoucna by-
chom chtěli zachytit moderní trend
a soustředit se na vizi, aby veške-
rá dokumentace k dopravním stav-
bám byla vedena v rámci projek-
tu v BIM formátu. Velké stavební
koncerny tomu ve spolupráci se
SFDI, SŽDC a ŘSD věnují dost
velkou pozornost a tak ani my zde
nechceme zůstat pozadu.
Děkujeme za rozhovor
a přátelské přijetí.
Ing. Miroslav Bindač