Stavební a investorské noviny - 5 / 2020 - page 12

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
12
Nám se podařilo hovořit přímo
na stavbě s hlavním stavbyvedou-
cím ze společnosti Eurovia CS,
a. s., závodu Železniční stavby, pa-
nem Ing. Radkem Filipem. Toho
jsme v úvodu našeho setkání požá-
dali, zdali by nám mohl předmětný
úsek stavby v krátkosti představit.
Ten záhy vysvětluje, když říká:
„Název stavby vznikl v rám-
ci přípravy, která ještě zahrnova-
la i úsek Praha-Radotín (mimo) –
Černošice (mimo), který byl však
následně vypuštěn. Celkově zkrá-
cená stavba si však již ponechala
svůj původní, v současné době ne
zcela přesný název.“
Čeho je tato stavba součástí?
Stavba je součástí transev-
ropské sítě železničních korido-
rů a slouží pro zajištění efektiv-
nějšího mezinárodního vlakového
spojení. Sehrává klíčovou roli jak
v oblasti přepravy osob, tak i ma-
teriálu po železnici. Úsek Praha–
Smíchov (mimo) – Praha-Radotín
je situován na železniční trati Pra-
ha-Smíchov (mimo) až Praha-Ra-
dotín – Řevnice – Beroun, která je
součástí III. tranzitního železniční-
ho koridoru Praha – Plzeň – Cheb
– státní hranice SRN. Začátek
stavby je v km 1,805 a konec stav-
by se nachází v km 10,561. Mo-
dernizace koridoru by měla v bu-
doucnu pokračovat rekonstrukcí
a optimalizací trati Černošice –
Beroun (mimo) dalšími navazují-
cími stavbami.
Co je hlavním předmětem
stavebních prací a jaké parame-
try by po svém dokončení měla
stavba splňovat?
V úvodu bych rád zmínil, že
stavbou v uvedeném úseku je re-
konstruována železniční infra-
struktura komplexně jako celek,
a to včetně souvisejících napoje-
ní. Předmětem rekonstrukce jsou
všechny dotčené umělé stavby, ná-
stupiště v železniční stanici Pra-
ha-Radotín a zřízena budou i nová
nástupiště v přesunuté železnič-
ní zastávce Praha – Velká Chuch-
le. Nástupiště budou přístupná i pro
osoby s omezenou schopností po-
hybu a orientace, přičemž v želez-
niční stanici Praha-Radotín je po-
čítáno s vybudováním výtahů.
Do železniční stanice Praha-Rado-
tín je zapojena také odbočná trať
z Prahy-Vršovic seřaďovacího ná-
draží, která bude od výjezdu z tune-
lu rovněž rekonstruována v rámci
výhledového rozšíření tratě na čty-
ři koleje na výjezdu ze stanice Pra-
ha-Radotín směrem na Černoši-
ce. V rámci stavby se optimalizují
provozní parametry na současně
požadovanou úroveň, čímž dojde
ke zvýšení bezpečnosti, plynulosti
dopravy a zajištění vyšší spolehli-
vosti provozu. Dojde také ke zvýše-
ní rychlosti na 100–130 km/hod pro
běžné vlaky a na 120–140 km/hod
pro naklápěcí soupravy. Celý úsek
bude mít po skončení prací nové
trakční vedení. Pro umožnění funk-
ce nových technologických zaříze-
ní jsou zřizovány mnohakilome-
trové silnoproudé i slaboproudé
kabelové trasy, rovněž pro kom-
pletní a komplexní rekonstrukci za-
řízení sdělovací techniky a vybu-
dování zabezpečovacího zařízení
3. kategorie.
Na základě plánů rozvoje železniční dopravy vypracovaných na úrovni EU a Mezinárodní železniční unie
(UIC) přistoupila Česká republika již dříve k modernizaci vybraných železničních tratí. Jsou jimi čtyři
železniční koridory, na nichž jsou prováděny úpravy, které jsou součástí evropských dohod. Jednou
z tratí, kde v současné době probíhají stavební práce, je úsek III. železničního koridoru Praha Smíchov
(mimo) – Černošice (mimo). Náročnou stavbu realizuje zhotovitel pod názvem „Společnost Černošice“,
přičemž vedoucím společníkem je společnost Eurovia CS, a. s. Dalšími společníky jsou pak společnosti
Strabag Rail, a. s., GJW Praha, spol. s r. o. a Elektrizace železnic Praha a. s.
MODERNIZACE ÚSEKU III. ŽELEZNIČNÍHO KORIDORU
Praha Smíchov (mimo) – Černošice (mimo) probíhá podle plánu
Říká v rozhovoru pro Stavební a investorské noviny hlavní stavbyvedoucí ze společnosti Eurovia CS, a. s., Ing. Radek Filip.
1...,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11 13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,...44
Powered by FlippingBook