STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
15
týče větších ocelových konstrukcí,
tak takovou první vlaštovkou by-
la zakázka pro společnost Eurovia.
Jednalo se o zakázku na výrobu
a montáž čtyř návěstních lávek
na železniční trati Smíchov-Ra-
dotín. Svým dílem jsme přispěli
do přípravy projektové dokumen-
tace, vyráběli výrobně-technickou
dokumentaci, takže i v této legis-
lativní části jsme se snažili přispět.
Čemu tyto lávky slouží?
Návěstní lávky jsou pochozí,
příhradové, svařované konstruk-
ce tvořené šesti hlavními dílci, kte-
ré jsou spojené šroubovými spoji.
Slouží k umístění návěstidel, kte-
rá řídí železniční dopravu. Rozměr
lávek se liší v závislosti na reliéfu
zemní pláně, v našem případě dosa-
hují délky v rozmezí 22–24m. Výš-
ka je pak přímo daná předpisem
SŽ s.o., pohybuje se okolo 10m.
Jak probíhala montáž, v čem
spočívala její největší složitost
a kde jste lávky vyráběli?
Montáž začala 9.5. a úspěšně
skončila dne 16.5. Vzhledem k to-
mu, že se jednalo o vysoce frek-
ventovanou trať, probíhala montáž
těchto lávek vždy v době výlu-
ky železniční trati, což bylo od 23
do 5 hodin do rána. Po tomto ter-
mínu byly prováděny již jen menší
dodělávky, které bylo možné pro-
vádět mimo čas výluk. Naše nová
výrobní hala je sice již těsně před
kolaudací, ale tuto zakázku jsme
v ní ještě vyrobit nemohli. Využi-
li jsme proto nabídky spřátelené fir-
my v rámci „hroší rodiny“ v areálu
v Litoměřicích, kde proběhla výro-
ba lávek i všech potřebných kom-
ponentů pro jejich montáž. Tyto
výrobní prostory sloužily v minu-
losti podobným účelům, a výrobní
hala tak byla prostorově i co do ma-
nipulace s materiálem naprosto vy-
hovující. Zakázku jsme provádě-
li vlastními kapacitami, jen jsme
si do haly přivezli své vlastní vý-
robní vybavení. K samotné mon-
táži na místě určení byl zapotře-
bí silniční jeřáb s ramenem o délce
vyložení 80 m a celkové nosnos-
ti 200 tun. Vzhledem k tomu, že se
práce prováděly na železniční trati
s množstvím trakčního vedení, jed-
nalo se o velice přesnou činnost,
kterou pro nás zajišťovala společ-
nost SSAD Jiránek. Všechny ty-
to práce byly se všemi zúčastněný-
mi firmami nasmlouvány půl roku
dopředu a musely být provedeny
přesně ve stanoveném termínu, ča-
sech a za každého počasí. Zakáz-
ku se nám podařilo zdárně dokončit
a montáž třetí, největší lávky, mo-
hou čtenáři sledovat také na videu –
viz QR kód pod tímto rozhovorem.
Říkal jste, že to byla první
vlaštovka. Máte již i další zakázky
v oboru ocelových konstrukcí?
Ano, po této naší zatím největ-
ší realizaci se nám podařilo získat
další zakázku podobného rozsahu,
jen pro jiného investora.
Tuto zakázku již ale asi bude-
te realizovat ve své nové hale?
Mělo by to tak být a moc se
na to těšíme. Tím, jak divize oce-
lových konstrukcí vznikla prak-
ticky od nuly, bylo potřeba ji do-
vybavit výrobními prostředky pro
samotnou výrobu. Snažili jsme
se nekupovat levné zboží, ale jít
do vyšší střední třídy, ať již se to tý-
ká obráběcích strojů, svářeček ne-
bo dalšího vybavení. Ruku v ru-
ce s tímto vybavením jde ale také
personální obsazení a jeho kvalifi-
kace. K dnešnímu dni se nám po-
vedlo stabilizovat tým a rozšířit jej
o velice kvalitní svářeče a zámeč-
níky, kteří mají nejen dostatek zku-
šeností, ale také potřebnou kvalifi-
kaci. To je pro nás velice důležité.
Chceme si udržet kvalitu, kterou
máme, neboť jsme pravidelně kont-
rolováni auditory společnosti TÜV
SÜD Czech a nemůžeme si pro-
to dovolit žádné výkyvy. Nesna-
žíme se proto podbízet cenou. Pro
udržení potřebné kvality jsme se
trochu inspirovali u německé fir-
my AMG. Každý náš výrobek má
na sobě plaketu se jménem a pod-
pisem toho, kdo jej dozoroval. Do-
zorující zaměstnanec tak může být
hrdý na svou práci, zároveň za něj
ale také nese plnou zodpovědnost.
Kolik má firma zaměstnanců
a jaká je její působnost?
V současné době máme něco
málo přes 30 kmenových zaměst-
nanců. V případě potřeby jich do-
plňujeme až do počtu 40. Poměr
zaměstnanců je 2:1 ve prospěch
stávající výroby, čili regenerace
a svařování kolejnic. Zde je potře-
ba více lidí z důvodu obslužných
činností a manipulace s kolejnice-
mi. V divizi ocelových konstrukcí
máme 10 svářečů a zámečníků, což
je ideální pro naši potřebu, protože
jsou to dvě plnohodnotné a samo-
statné pracovní čety. Pokud jedna
parta montuje, druhá může vyrábět
a naopak. Působnost je, co se týče
výroby ocelových konstrukcí i sva-
řování kolejnic, celorepubliková.
Jak to vypadá s autonomiza-
cí společnosti?
Samozřejmě se o ni snažíme.
V žádném případě to ale nezna-
mená, že bychom přestali využívat
synergií s „hroší rodinou“, která
patří mezi největší stavební firmy
u nás. Je to silná skupina firem,
která nám umožňuje získat a udr-
žet si důvěru parterů, což nás po-
souvá stále vpřed. Letos v březnu
jsme měli oslavit 15 let novodobé
historie společnosti. Bohužel nám
do toho vstoupilo vyhlášení nou-
zového stavu, takže jsme to s na-
šimi zaměstnanci a obchodními
partnery nestihli oslavit. Věřím, že
naše stávající divize svařování ko-
lejnic i nová divize ocelových kon-
strukcí budou dobře prosperovat
a za rok si to všichni vynahradíme.
Děkujeme za rozhovor
a přátelské přijetí.
Ing. Miroslav Bindač
Duchcovská svařovna a. s.
Želénská 2, 419 01 Duchcov
tel.: +420 417 835 994