STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
13
Kdy jste zahájili samotné
práce na optimalizaci trati a co
byly první práce?
Práce na modernizaci předmět-
ného úseku jsme zahájili v srpnu
loňského roku. Úvodní práce by-
ly spojeny s přípravou staveniště
a kácením stavbou dotčené zele-
ně. V rámci první kolejové výlu-
ky v délce trvání 3 měsíce jsme
sanovali zárubní zdi podél trati
v celkové délce 2km. Od podzimu
probíhá příprava provizorního za-
bezpečovacího zařízení, které má
být spuštěno v letních měsících.
Rovněž jsou budovány základy
trakčních podpěr a související pře-
ložky inženýrských sítí. V polovi-
ně dubna byla zahájena výluka jed-
né ze dvou kolejí přes železniční
most, jehož rekonstrukce probíhá
právě nyní za omezeného provozu.
Daří se vám minimalizovat
vliv stavby na omezení provozu?
Věřím, že daří. Stavba s se-
bou nese jak silniční, tak i kolejo-
vá omezení. My, jako zhotovitel,
se samozřejmě snažíme v součin-
nosti s Ropidem, jakožto regionál-
ním poskytovatelem dopravní ob-
služnosti, uchopit stavbu tak, aby
omezení měla co nejmenší dopad
na plynulý chod dopravy.
V čem pro vás stavba před-
stavuje největší výzvu?
Z mého pohledu je to naše
schopnost zajistit kompletní kvali-
tativní přeměnu železničního úse-
ku při nutnosti permanentního za-
bezpečení plynulosti dopravy a při
co nejmenším počtu výluk. To se
nám podařilo mimo jiné také díky
vložení dvou provizorních odboček
vzájemných propojení vždy dvou
a dvou sousedních kolejí zhruba
ve třetinách úseků tak, aby omezení
rekonstruované části mělo co nej-
menší vliv na propustnost tratě.
V jaké fází se stavba nachá-
zí nyní?
Jsou za námi dílčí výluky, kte-
ré jsme využili k realizaci sanací
zárubních zdí a části železničního
svršku. V následujících dvou letech
nás čekají výluky, při nichž bude
provedena kompletní rekonstrukce
vlastního kolejiště, včetně příslu-
šenství (nástupiště, podchody atd.).
Co má stavba splňovat
po svém dokončení?
Jak již jsem zmínil dříve, bu-
de to především zajištění vyšší
bezpečnosti a plynulosti dopra-
vy. Rovněž budou zřízeny bezba-
riérové přístupy na nástupiště pro
osoby se zdravotním omezením.
Celkově bude stavba odpovídat
současným dopravním a bezpeč-
nostním standardům, které vyža-
duje moderní evropská doprava
na železnici. Pro snížení hlukové
zátěže budou rovněž zřízeny pro-
tihlukové stěny v celkové délce
dvou kilometrů.
Do jaké míry stavbu ovliv-
nila opatření vlády související
s pandemií viru Covid-19 a ko-
lik pracovníků stavbu zajišťuje?
Jsem rád, že v době koronavi-
rové pandemie, a s tím souvise-
jícími platnými nařízeními vlády,
se nám na stavbě podařilo zajistit
plynulý průběh prací. I v této si-
tuaci se nám daří plnit harmono-
gram stavby a dodržet stanovené
termíny výstavby. Co se týče dru-
hé části vaší otázky, stavbu pri-
márně zajišťuje cca 15 velkých fi-
rem a dále se na ní podílí napříč
stavebními profesemi cca 1000
lidí od přípravářů, dílenských
montážníků, elektrikářů, projek-
tantů, svářečů, dělníků, techni-
ků, atd. Eurovia je vedoucí člen
sdružení.
Můžete nám říci termín do-
končení akce a jaké si vyžádá in-
vestiční náklady?
EUROVIA CS, a. s.
Oblast Železniční stavby a mosty
závod Železniční stavby
Brožíkova 564, 530 09 Pardubice
Termín dokončení stavby je
plánován na červenec 2022. Ak-
ce si vyžádá investiční náklady
na úrovni přibližně 3 mld. Kč (mi-
mo náklady na projekt).
Děkujeme za rozhovor
a srdečně přijetí
Ivo Románek