 
          STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
        
        
          52
        
        
          
            Výstavba dálnice D3 u Českých Budějovic
          
        
        
          Výhradním dodavatelem betonu
        
        
          na tyto významné stavby jsou be-
        
        
          tonárny skupiny Českomoravský
        
        
          beton, jednoho z největších vý-
        
        
          robců čerstvých betonových smě-
        
        
          sí v ČR. Důvody jsou jednoduché.
        
        
          Zkušenosti, zázemí a know-how
        
        
          skupiny dávají zákazníkům jistotu
        
        
          bezpečného zvládnutí i těch nejná-
        
        
          ročnějších požadavků, které jsou
        
        
          na ni z jejich strany kladeny. To je
        
        
          v dnešní době velkých kvalitativ-
        
        
          ních požadavků a nekompromis-
        
        
          ních termínů značnou konkurenč-
        
        
          ní výhodou.
        
        
          Klíčovými stavbami z hledis-
        
        
          ka našeho dalšího ekonomického
        
        
          rozvoje jsou dálnice. Kromě dnes
        
        
          velmi sledované probíhající rekon-
        
        
          strukce dálnice D1, na které se ta-
        
        
          ké podílí skupina Českomorav-
        
        
          ský beton dodávkami betonových
        
        
          směsí, probíhá rovněž výstavba
        
        
          nových úseků dálnic.
        
        
          Největší stavební ruch lze nyní
        
        
          zaznamenat v oblasti jižních Čech
        
        
          v blízkosti Českých Budějovic,
        
        
          kde probíhá
        
        
          
            výstavba hned něko-
          
        
        
          
            lika úseků dálnice D3
          
        
        
          , která má
        
        
          po svém dokončení spojit Prahu
        
        
          s jižní hranicí ČR v Dolním Dvo-
        
        
          řišti. Také tato rozhodující stavba
        
        
          vzniká s přispěním betonu od sku-
        
        
          piny Českomoravský beton. Stavba
        
        
          je zásobována z betonárny společ-
        
        
          nosti TBG SWIETELSKY, s. r. o.,
        
        
          člena skupiny Českomoravský be-
        
        
          ton, v Českých Budějovicích. Ve-
        
        
          doucího betonárny, pana Bc. Mi-
        
        
          chala Kačura jsme se v uplynulém
        
        
          období zeptali, na kterých úsecích
        
        
          se svými dodávkami podílejí. Ten
        
        
          záhy vysvětluje:
        
        
          
            „V uplynulém ob-
          
        
        
          
            dobí jsme byli výhradními dodava-
          
        
        
          
            teli betonových směsí při výstavbě
          
        
        
          
            dálničního úseku D3 Borek – Úsil-
          
        
        
          
            né, který je již v provozu. Zde jsme
          
        
        
          
            dodali cca 30000 m
          
        
        
          
            3
          
        
        
          
            . Aktuálně ře-
          
        
        
          
            šíme dodávky betonových směsí na
          
        
        
          
            úsek D3 Borek – Ševětín, kde před-
          
        
        
          
            pokládáme dodat cca 4000 m
          
        
        
          
            3
          
        
        
          
            transportbetonů. Specifičnost těc-
          
        
        
          
            hto dodávek spočívala zejména
          
        
        
          
            v tom, že veškeré dodávky beto-
          
        
        
          
            nů pro ŘSD musí příslušná oddě-
          
        
        
          
            lení ŘSD také schválit. To se tý-
          
        
        
          
            kalo nejen samotného betonu, ale
          
        
        
          
            i vhodnosti naší provozovny. Pra-
          
        
        
          
            covníci ŘSD taktéž schvalují veš-
          
        
        
          
            keré průkazné zkoušky ke všem tří-
          
        
        
          
            dám dodávaných betonů. Probíhá
          
        
        
          
            to tak, že vlastnosti jednotlivých ty-
          
        
        
          
            pů betonů, které vyrobíme na na-
          
        
        
          
            ší betonárně, nejdříve odzkouší
          
        
        
          
            akreditovaná laboratoř společnos-
          
        
        
          
            ti BETOTECH a následně je ješ-
          
        
        
          
            tě jednou na stavbě před uložením
          
        
        
          
            do konstrukce přezkouší stavební
          
        
        
          
            dozor ŘSD. Zkoušena je zejména
          
        
        
          
            konzistence betonu, jeho teplota
          
        
        
          
            (nesmí klesnout pod 10 °C) a ob-
          
        
        
          
            sah vzduchu v betonu. Garance
          
        
        
          
            přesných vlastností betonů dodá-
          
        
        
          
            vaných na tuto sledovanou stavbu
          
        
        
          
            byla o to důležitější, že řada beto-
          
        
        
          
            náží zde probíhala za zhoršených
          
        
        
          
            klimatických podmínek,“
          
        
        
          upozor-
        
        
          ňuje pan Kačur a dále pokračuje.
        
        
          
            „Pevně věřím, že naše zkušenosti
          
        
        
          
            z výstavby D3 budeme moci zúro-
          
        
        
          
            čit i při budování dalších úseků
          
        
        
          
            D3,“
          
        
        
          uzavírá naše setkání pan Mi-
        
        
          chal Kačur.
        
        
          V loňském roce dokončený
        
        
          
            úsek dálnice D4 Skalka – kři-
          
        
        
          
            žovatka II/118
          
        
        
          zajistil mimo jiné
        
        
          i bezpečnou a plnohodnotnou jíz-
        
        
          du motorových vozidel s ohledem
        
        
          na zlepšení životního prostředí
        
        
          Beton je jedním z klíčových stavebních
        
        
          materiálů. Zejména při realizaci
        
        
          velkých dopravních, inženýrských či
        
        
          vodohospodářských staveb si lze jeho
        
        
          absenci skutečně jen stěží představit.
        
        
          Pro příklad nemusíme chodit daleko.
        
        
          Hned několik největších staveb naší
        
        
          současnosti využívá beton v masivním
        
        
          rozsahu a bez jeho přítomnosti by byl jejich
        
        
          vznik nemyslitelný. Těmito stavbami jsou
        
        
          dálnice D3 na Českobudějovicku, dálnice D4
        
        
          na Příbramsku, nejdelší železniční tunely v ČR
        
        
          v Ejpovicích na Plzeňsku a také rekonstrukce
        
        
          a rozšíření Ústřední čistírny odpadních vod
        
        
          v Praze na Císařském ostrově.
        
        
          
            OSVĚDČENÝ DODAVATEL BETONU
          
        
        
          pro klíčové stavby v ČR – skupina Českomoravský beton
        
        
          v přilehlé obci Dubenec a jeho oko-
        
        
          lí. Na tuto stavbu dodávala betony
        
        
          také skupina Českomoravský be-
        
        
          ton, tentokrát z betonárny v Příbra-
        
        
          mi. Vedoucí betonárny, pan Ondřej
        
        
          Huml upřesňuje:
        
        
          
            „Na tuto stav-
          
        
        
          
            bu jsme v průběhu výstavby, kte-
          
        
        
          
            rá probíhala v letech 2015-2017,
          
        
        
          
            dodali z naší betonárny více než
          
        
        
          
            5000 m
          
        
        
          
            3
          
        
        
          
            KSC (kamenivo stmelené
          
        
        
          
            cementem) a 5000 m
          
        
        
          
            3
          
        
        
          
            transportbe-
          
        
        
          
            tonu,“
          
        
        
          a dále také dodává:
        
        
          
            „Důka-
          
        
        
          
            zem dobře odvedené práce všech
          
        
        
          
            zúčastněných stran je i aktuálně
          
        
        
          
            získané ocenění Cena za dopravní
          
        
        
          
            infrastrukturu v soutěži Stavba ro-
          
        
        
          
            ku Středočeského kraje 2018.“
          
        
        
          Další, zcela mimořádnou stav-
        
        
          bou, je
        
        
          
            výstavba nejdelších že-
          
        
        
          
            lezničních tunelů na území ČR
          
        
        
          
            v Ejpovicích na Plzeňsku
          
        
        
          . Dél-
        
        
          ka každého z jednokolejných tune-
        
        
          lů činí cca 4150m. Ražba prvního
        
        
          z tunelů u Ejpovic byla zahájena
        
        
          1. února 2015. Oba tunely pak by-
        
        
          ly slavnostně uvedeny do provo-
        
        
          zu v průběhu těchto dnů. Dodávky
        
        
          betonů na tuto významnou stavbu
        
        
          zajišťovala také betonárna skupi-
        
        
          ny Českomoravský beton – TBG
        
        
          Plzeň Transportbeton s. r. o. Je-
        
        
          jí prokurista, Ing. Roman Pánek
        
        
          k akci dodává:
        
        
          
            „Na stavbu dvou
          
        
        
          
            jednokolejných železničních tunelů
          
        
        
          
            III. železničního koridoru v úseku
          
        
        
          
            Rokycany – Plzeň u Ejpovic jsme
          
        
        
          
            dodávali skutečně širokou paletu
          
        
        
          
            nejrůznějších betonových směsí.
          
        
        
          
            Patřily k nim kupříkladu podklad-
          
        
        
          
            ní betony, stříkané betony, vyrábě-
          
        
        
          
            né pro suchou či mokrou aplikaci
          
        
        
          
            Dálnice D4 Skalka – křižovatka II/118