Stavební a investorské noviny - 9 / 2018 - page 52

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
52
Výstavba dálnice D3 u Českých Budějovic
Výhradním dodavatelem betonu
na tyto významné stavby jsou be-
tonárny skupiny Českomoravský
beton, jednoho z největších vý-
robců čerstvých betonových smě-
sí v ČR. Důvody jsou jednoduché.
Zkušenosti, zázemí a know-how
skupiny dávají zákazníkům jistotu
bezpečného zvládnutí i těch nejná-
ročnějších požadavků, které jsou
na ni z jejich strany kladeny. To je
v dnešní době velkých kvalitativ-
ních požadavků a nekompromis-
ních termínů značnou konkurenč-
ní výhodou.
Klíčovými stavbami z hledis-
ka našeho dalšího ekonomického
rozvoje jsou dálnice. Kromě dnes
velmi sledované probíhající rekon-
strukce dálnice D1, na které se ta-
ké podílí skupina Českomorav-
ský beton dodávkami betonových
směsí, probíhá rovněž výstavba
nových úseků dálnic.
Největší stavební ruch lze nyní
zaznamenat v oblasti jižních Čech
v blízkosti Českých Budějovic,
kde probíhá
výstavba hned něko-
lika úseků dálnice D3
, která má
po svém dokončení spojit Prahu
s jižní hranicí ČR v Dolním Dvo-
řišti. Také tato rozhodující stavba
vzniká s přispěním betonu od sku-
piny Českomoravský beton. Stavba
je zásobována z betonárny společ-
nosti TBG SWIETELSKY, s. r. o.,
člena skupiny Českomoravský be-
ton, v Českých Budějovicích. Ve-
doucího betonárny, pana Bc. Mi-
chala Kačura jsme se v uplynulém
období zeptali, na kterých úsecích
se svými dodávkami podílejí. Ten
záhy vysvětluje:
„V uplynulém ob-
dobí jsme byli výhradními dodava-
teli betonových směsí při výstavbě
dálničního úseku D3 Borek – Úsil-
né, který je již v provozu. Zde jsme
dodali cca 30000 m
3
. Aktuálně ře-
šíme dodávky betonových směsí na
úsek D3 Borek – Ševětín, kde před-
pokládáme dodat cca 4000 m
3
transportbetonů. Specifičnost těc-
hto dodávek spočívala zejména
v tom, že veškeré dodávky beto-
nů pro ŘSD musí příslušná oddě-
lení ŘSD také schválit. To se tý-
kalo nejen samotného betonu, ale
i vhodnosti naší provozovny. Pra-
covníci ŘSD taktéž schvalují veš-
keré průkazné zkoušky ke všem tří-
dám dodávaných betonů. Probíhá
to tak, že vlastnosti jednotlivých ty-
pů betonů, které vyrobíme na na-
ší betonárně, nejdříve odzkouší
akreditovaná laboratoř společnos-
ti BETOTECH a následně je ješ-
tě jednou na stavbě před uložením
do konstrukce přezkouší stavební
dozor ŘSD. Zkoušena je zejména
konzistence betonu, jeho teplota
(nesmí klesnout pod 10 °C) a ob-
sah vzduchu v betonu. Garance
přesných vlastností betonů dodá-
vaných na tuto sledovanou stavbu
byla o to důležitější, že řada beto-
náží zde probíhala za zhoršených
klimatických podmínek,“
upozor-
ňuje pan Kačur a dále pokračuje.
„Pevně věřím, že naše zkušenosti
z výstavby D3 budeme moci zúro-
čit i při budování dalších úseků
D3,“
uzavírá naše setkání pan Mi-
chal Kačur.
V loňském roce dokončený
úsek dálnice D4 Skalka – kři-
žovatka II/118
zajistil mimo jiné
i bezpečnou a plnohodnotnou jíz-
du motorových vozidel s ohledem
na zlepšení životního prostředí
Beton je jedním z klíčových stavebních
materiálů. Zejména při realizaci
velkých dopravních, inženýrských či
vodohospodářských staveb si lze jeho
absenci skutečně jen stěží představit.
Pro příklad nemusíme chodit daleko.
Hned několik největších staveb naší
současnosti využívá beton v masivním
rozsahu a bez jeho přítomnosti by byl jejich
vznik nemyslitelný. Těmito stavbami jsou
dálnice D3 na Českobudějovicku, dálnice D4
na Příbramsku, nejdelší železniční tunely v ČR
v Ejpovicích na Plzeňsku a také rekonstrukce
a rozšíření Ústřední čistírny odpadních vod
v Praze na Císařském ostrově.
OSVĚDČENÝ DODAVATEL BETONU
pro klíčové stavby v ČR – skupina Českomoravský beton
v přilehlé obci Dubenec a jeho oko-
lí. Na tuto stavbu dodávala betony
také skupina Českomoravský be-
ton, tentokrát z betonárny v Příbra-
mi. Vedoucí betonárny, pan Ondřej
Huml upřesňuje:
„Na tuto stav-
bu jsme v průběhu výstavby, kte-
rá probíhala v letech 2015-2017,
dodali z naší betonárny více než
5000 m
3
KSC (kamenivo stmelené
cementem) a 5000 m
3
transportbe-
tonu,“
a dále také dodává:
„Důka-
zem dobře odvedené práce všech
zúčastněných stran je i aktuálně
získané ocenění Cena za dopravní
infrastrukturu v soutěži Stavba ro-
ku Středočeského kraje 2018.“
Další, zcela mimořádnou stav-
bou, je
výstavba nejdelších že-
lezničních tunelů na území ČR
v Ejpovicích na Plzeňsku
. Dél-
ka každého z jednokolejných tune-
lů činí cca 4150m. Ražba prvního
z tunelů u Ejpovic byla zahájena
1. února 2015. Oba tunely pak by-
ly slavnostně uvedeny do provo-
zu v průběhu těchto dnů. Dodávky
betonů na tuto významnou stavbu
zajišťovala také betonárna skupi-
ny Českomoravský beton – TBG
Plzeň Transportbeton s. r. o. Je-
jí prokurista, Ing. Roman Pánek
k akci dodává:
„Na stavbu dvou
jednokolejných železničních tunelů
III. železničního koridoru v úseku
Rokycany – Plzeň u Ejpovic jsme
dodávali skutečně širokou paletu
nejrůznějších betonových směsí.
Patřily k nim kupříkladu podklad-
ní betony, stříkané betony, vyrábě-
né pro suchou či mokrou aplikaci
Dálnice D4 Skalka – křižovatka II/118
1...,42,43,44,45,46,47,48,49,50,51 53,54,55,56,57,58,59,60,61,62,...88
Powered by FlippingBook