Stavební a investorské noviny - 10 / 2016 - page 22

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
22
FIRESTA - Fišer, rekonstrukce, stavby a.s.
Mlýnská 68, 602 00 Brno, tel.: 543 532 231, 233, fax: 543 532 232, e-mail:
,
Zjednodušeně by se dalo popsat osa-
zování táhel následovně:
• První cyklus měření M1: tenzo-
metrie oblouků bez zavěšených
táhel, po uvolnění bárek, po za-
věšení táhel na oblouk.
• Kalibrace měření teploty: mě-
řeno v 4:00, 8:00, 12:00, 16:00,
20:00, 24:00 na 20 místech sou-
časně na osluněné a neosluněné
straně – stanovení závislosti mezi
délkou NK a naměřenými hodno-
tami napětí.
• Hluché napnutí táhel (skupiny tá-
hel) – druhý cyklus měření M2:
měření tenzometrie oblouku, trá-
mů, na táhlech , teplota táhel, tep-
lota oblouku – napínání 16 táhel.
• Měření posunů volných konců tá-
hel s přesností 0,1 mm.
• Průběžná geodetická kontrola
podpůrných konstrukcí.
• Nastavení délky táhel (zkrácení).
• Teplotní rozdíl mezi fázemi napí-
nání.
• Napínání táhel (8 fází u NOK1,
resp. 7 fází u NOK2), fáze včetně
vnášení předpětí i bez (max. síla
600 kN).
• Aplikace balastu do trámů u obou
NOK, u NOK 2 aplikace doda-
tečného balastu cca 250 tun.
• Demontáž podpůrných bárek
trámů.
• Monitoring.
V průběhu montáže táhel byly
hlavní nosníky vyplněny trvalým ba-
lastem z vysušeného křemičitého pís-
ku – v jedné konstrukci je cca 150t.
V této době již probíhala příprava
montážní plošiny a vysouvací dráhy
pro novou ocelovou konstrukci pro 2.
kolej. Pro urychlení prací byl použi-
tý jiný způsob. Nová konstrukce byla
smontována vedle koleje č.2 za břec-
lavskou opěrou. Založení montáž-
ní plošiny bylo provedeno na štěr-
kových pilotách. Založení vysouvací
dráhy bylo opět na mikropilotách.
Po osazení NOK1 na ložis-
ka, provedení izolací byly provede-
ny práce na přípravě prvků systé-
mu řízené dilatace mostu (SŘDM).
Po osazení dilatací a zatížení mostu
stálým zatížením (železniční svršek)
byl systém SŘDM aktivován.
Poté proběhly v 1. koleji statické
zatěžovací zkoušky a na mostě byl
v první koleji zaveden provoz rych-
losti 50 km/h.
Po osazení NOK1 na ložiska by-
ly zahájeny práce na montáži NOK2
a vysouvací dráhy pro NOK2. Výro-
ba konstrukce NOK2 započala ihned
po dokončení výroby NOK1, mon-
táž probíhala obdobně jako u NOK1.
Vysouvací dráha pro podélný výsun
byla provedena z materiálu PIŽMO
a pro příčný výsun ze železobetono-
vých prvků.
Po provedeném podélném výsu-
nu byla provedena montáž oblou-
ku a ztužení oblouku. Na požadavek
projektanta (aplikace využití zkuše-
ností z NOK1) byla konstrukce před
montáží táhel osazena dočasným ba-
lastem (železobetonovými panely)
o hmotnosti cca 250 t. Počet fází byl
snížen sloučením 1. a 2. fáze, jinak
postup byl obdobný.
Po provedení táhel byl proveden
příčný zásun i s dočasným balastem,
který byl využit i pro přednastavení
SŘDM. Další práce proběhly obdob-
ně jako u NOK1.
Po demontáži výhybny byly
provedeny dynamické zatěžovací
zkoušky a zkoušky brzděním pojez-
dy dvojicí lokomotiv Taurus a poža-
dovaného množství plně naložených
vozů. Pro dynamické zatěžovací
zkoušky to bylo 9 vozů, pro zkouš-
ky brzdění 1.
Závěr:
Díky úsilí všech zúčastněných stran
se podařilo dokončit dílo, které je
na české železnici v několika bodech
unikátní. Výroba a montáž ocelové
konstrukce patřila k těm nejnároč-
nějším, které společnost FIRESTA
realizovala.
Ing. Antonín Směták
Ing. Petr Šťasta
Obr. 6) Statická zatěžovací zkouška na NOK1
Obr. 7) Montáž NOK1
Obr. 8) Montáž táhel
Obr. 9) Dynamická zatěžovací zkouška
1...,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21 23,24,25,26,27,28,29,30,31,32,...60
Powered by FlippingBook