STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
22
FIRESTA - Fišer, rekonstrukce, stavby a.s.
Mlýnská 68, 602 00 Brno, tel.: 543 532 231, 233, fax: 543 532 232, e-mail:
,
Zjednodušeně by se dalo popsat osa-
zování táhel následovně:
• První cyklus měření M1: tenzo-
metrie oblouků bez zavěšených
táhel, po uvolnění bárek, po za-
věšení táhel na oblouk.
• Kalibrace měření teploty: mě-
řeno v 4:00, 8:00, 12:00, 16:00,
20:00, 24:00 na 20 místech sou-
časně na osluněné a neosluněné
straně – stanovení závislosti mezi
délkou NK a naměřenými hodno-
tami napětí.
• Hluché napnutí táhel (skupiny tá-
hel) – druhý cyklus měření M2:
měření tenzometrie oblouku, trá-
mů, na táhlech , teplota táhel, tep-
lota oblouku – napínání 16 táhel.
• Měření posunů volných konců tá-
hel s přesností 0,1 mm.
• Průběžná geodetická kontrola
podpůrných konstrukcí.
• Nastavení délky táhel (zkrácení).
• Teplotní rozdíl mezi fázemi napí-
nání.
• Napínání táhel (8 fází u NOK1,
resp. 7 fází u NOK2), fáze včetně
vnášení předpětí i bez (max. síla
600 kN).
• Aplikace balastu do trámů u obou
NOK, u NOK 2 aplikace doda-
tečného balastu cca 250 tun.
• Demontáž podpůrných bárek
trámů.
• Monitoring.
V průběhu montáže táhel byly
hlavní nosníky vyplněny trvalým ba-
lastem z vysušeného křemičitého pís-
ku – v jedné konstrukci je cca 150t.
V této době již probíhala příprava
montážní plošiny a vysouvací dráhy
pro novou ocelovou konstrukci pro 2.
kolej. Pro urychlení prací byl použi-
tý jiný způsob. Nová konstrukce byla
smontována vedle koleje č.2 za břec-
lavskou opěrou. Založení montáž-
ní plošiny bylo provedeno na štěr-
kových pilotách. Založení vysouvací
dráhy bylo opět na mikropilotách.
Po osazení NOK1 na ložis-
ka, provedení izolací byly provede-
ny práce na přípravě prvků systé-
mu řízené dilatace mostu (SŘDM).
Po osazení dilatací a zatížení mostu
stálým zatížením (železniční svršek)
byl systém SŘDM aktivován.
Poté proběhly v 1. koleji statické
zatěžovací zkoušky a na mostě byl
v první koleji zaveden provoz rych-
losti 50 km/h.
Po osazení NOK1 na ložiska by-
ly zahájeny práce na montáži NOK2
a vysouvací dráhy pro NOK2. Výro-
ba konstrukce NOK2 započala ihned
po dokončení výroby NOK1, mon-
táž probíhala obdobně jako u NOK1.
Vysouvací dráha pro podélný výsun
byla provedena z materiálu PIŽMO
a pro příčný výsun ze železobetono-
vých prvků.
Po provedeném podélném výsu-
nu byla provedena montáž oblou-
ku a ztužení oblouku. Na požadavek
projektanta (aplikace využití zkuše-
ností z NOK1) byla konstrukce před
montáží táhel osazena dočasným ba-
lastem (železobetonovými panely)
o hmotnosti cca 250 t. Počet fází byl
snížen sloučením 1. a 2. fáze, jinak
postup byl obdobný.
Po provedení táhel byl proveden
příčný zásun i s dočasným balastem,
který byl využit i pro přednastavení
SŘDM. Další práce proběhly obdob-
ně jako u NOK1.
Po demontáži výhybny byly
provedeny dynamické zatěžovací
zkoušky a zkoušky brzděním pojez-
dy dvojicí lokomotiv Taurus a poža-
dovaného množství plně naložených
vozů. Pro dynamické zatěžovací
zkoušky to bylo 9 vozů, pro zkouš-
ky brzdění 1.
Závěr:
Díky úsilí všech zúčastněných stran
se podařilo dokončit dílo, které je
na české železnici v několika bodech
unikátní. Výroba a montáž ocelové
konstrukce patřila k těm nejnároč-
nějším, které společnost FIRESTA
realizovala.
Ing. Antonín Směták
Ing. Petr Šťasta
Obr. 6) Statická zatěžovací zkouška na NOK1
Obr. 7) Montáž NOK1
Obr. 8) Montáž táhel
Obr. 9) Dynamická zatěžovací zkouška