Stavební a investorské noviny - 10 / 2016 - page 26

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
26
PŘÍPRAVA ELEKTRIZACE TRATI Č. 290
OLOMOUC – ŠUMPERK
PROJEKTOVÁ, INŽENÝRSKÁ A KONZULTAČNÍ SPOLEČNOST MORAVIA CONSULT OLOMOUC A. S. V SOUČASNOSTI PŘIPRAVUJE
PROJEKTOVOU DOKUMENTACI ZÁMĚRU ELEKTRIZACE TRATI Č. 290 OLOMOUC – ŠTERNBERK – UNIČOV – ŠUMPERK. JEDNÁ SE O JEDEN
Z NEJROZSÁHLEJŠÍCH PROJEKTŮ ELEKTRIZACE TRATI NA ÚZEMÍ MORAVY, JEHOŽ INVESTOREM A ZADAVATELEM JE SPRÁVA ŽELEZNIČNÍ
DOPRAVNÍ CESTY, S. O., STAVEBNÍ SPRÁVA VÝCHOD.
Celé rameno trati Olomouc –
Šumperk bylo investorem z prak-
tických důvodů rozděleno do dvou
samostatně připravovaných sta-
veb, které jsou však úzce provázány
a projektově se připravují ve vzájem-
ném souběhu. Dělicím bodem obou
staveb je železniční stanice Uničov
a oficiální názvy staveb jsou „Elek-
trizace a zkapacitnění trati Uni-
čov (včetně) – Olomouc“ a „Elekt-
rizace a zkapacitnění trati Šumperk
– Uničov“. I po rozdělení trati do-
sahují obě stavby délky shodně cca
30km, tj. celkem 60km. U obou sta-
veb se zpracovává projektový stupeň
„dokumentace pro územní řízení“
v drážní terminologii „přípravná do-
kumentace“ a cílem je tedy zpracová-
ní projektů staveb potřebných pro vy-
dání územního rozhodnutí.
STUDIE PROVEDITELNOSTI
Ještě před zpracováním vlastních do-
kumentací pro územní rozhodnutí
vypracovala společnost MORAVIA
CONSULT Olomouc a.s. – na zá-
kladě obchodní soutěže – pro stejné-
ho objednatele v roce 2013 až 2014
studii proveditelnosti, která mě-
la za cíl definovat možnosti a roz-
sah úprav zájmové železniční trati
tak, aby v souladu s dnešními meto-
dami hodnocení „velkých“ projektů,
financovaných z veřejných prostřed-
ků, byl projekt celospolečensky pří-
nosný. Ve studii proveditelnosti by-
la v různých variantních návrzích
vyhodnocena přepravní prognóza,
tj. poptávka cestujících po jednot-
livých módech přepravy, dopravní
technologie a technické řešení tra-
ti – s celkovým srovnáním všech po-
suzovaných variant v ekonomickém
hodnocení metodou analýzy nákladů
a přínosů (tzv. CBA). Uvedený po-
stup je dnes samozřejmostí u přípra-
vy všech „velkých“ projektů, které
jsou financovány ze státního rozpoč-
tu a zejména pokud mají být spolu-
financovány z prostředků Evropské
unie.
Ve studii bylo zpracováno celkem
sedm projektových variant a jedna
bezprojektová, tzv. srovnávací vari-
anta, pokud by se stavební záměr ne-
realizoval. Jedním z hlavních tech-
nických témat variantních návrhů
studie bylo porovnání rozsahu a ty-
pu trakční soustavy. Rozsah spočí-
val v posouzení pouze částečné elek-
trizace v úseku Olomouc – Uničov
s nutným dvojím provozním kon-
ceptem v elektrické a v úseku Uni-
čov – Šumperk dieselové trakci. Dis-
kuze nad typem elektrizační soustavy
souvisela s výhledovým záměrem
SŽDC, s.o., na přechod k jednot-
né střídavé trakční soustavě 25 kV,
50 Hz AC v celé železniční síti ČR.
Nicméně (a právě proto), že ob-
last střední a severní Moravy je
v současném stavu provozována
ve stejnosměrné trakci 3 kV DC a na-
vazující úseky k trati č. 290 jsou buď
aktuálně stavebně dokončovány (mo-
dernizační stavba „Rekonstrukce že-
lezniční stanice Olomouc“) a nebo
byly zcela nedávno zrekonstruová-
ny (stavba „Elektrizace trati Zábřeh –
Šumperk“), se záměr vytvoření „os-
trova“ ve střídavé trakci – se všemi
technickými a provozními problé-
my – ukázal ve studii jako nevhod-
né řešení. Rozhodnutím posuzovate-
lů studie (Ministerstvo Dopravy ČR,
SŽDC, s.o., a Olomoucký kraj) byla
vybrána jako nejpřínosnější varianta
sledující plnou elektrizaci celého ra-
mene od Olomouce až do Šumper-
ka s maximalizací traťové rychlosti
v části mezi Olomoucí a Uničovem
až na 160 km/h.
DOKUMENTACE
PRO ÚZEMNÍ ROZHODNUTÍ
Schválením studie proveditelnosti
bude trať Olomouc – Šumperk vlast-
nit jedno pomyslné prvenství. Popr-
vé na území ČR je na regionální tra-
ti navržena rychlost až 160 km/h,
tj. rychlost, která mnohdy není na-
vržena ani dosahována na hlavních
železničních koridorech. Toto pr-
venství je nicméně obhajitelné ze-
jména se znalostí přepravních vzta-
hů mezi krajským městem Olomouc
a městy Šternberk (13,5 tisíce oby-
vatel) a Uničov (11,5 tisíce obyva-
tel). Již v současnosti se jedná o jed-
nu z nejvytíženějších regionálních
tratí, kde je denně v úseku před Olo-
moucí přepravováno cca 4 tisíce ces-
tujících. Zvýšením rychlosti na tra-
ti se dále předpokládá dosažení
ještě vyšší atraktivity a přesun ces-
tujících z jiných módů dopravy (au-
tobusů i z IAD). K tomu byl smě-
řován i navržený dopravní koncept
trati. Olomoucký kraj předpoklá-
dá objednávku osobních i spěšných
vlaků. Spěšné vlaky by zastavovaly
ve Šternberku a Uničově, v navazují-
cím úseku od Uničova do Šumperka
by pokračovaly jako vlaky osobní.
Tím se zkrátí cestovní doba ve smě-
ru na Olomouc nejenom pro cestují-
cí ze Šternberka a Uničova, ale i pro
cestující z obcí za Uničovem, např.
z Troubelic či Libiny.
Jak již bylo naznačeno, přestože
je v názvu staveb akcentována elekt-
rizace, není jejich jediným a pouhým
záměrem doplnění elektrické trak-
ce. Naopak je sledována komplexní
modernizace prvků železniční infra-
struktury, vycházející zejména z po-
žadavků na zavedení vyšší rychlosti,
požadavků na zajištění bezbariéro-
vých nástupišť a přístupů k nim a cel-
kové zvýšení bezpečnosti železniční-
ho provozu a cestujících. Ve všech
stanicích se počítá s dispoziční úpra-
vou kolejišť, aby vyhověla novým
dopravně-technologickým požadav-
kům. Podle prostorových možností
a navrženého provozu jsou ve stani-
cích navržena nová nástupiště. K nim
je řešen přístup – dle rozhodnutí ob-
jednatele – úrovňovým přístupem, ať
už po centrálním staničním přecho-
du, nebo s využitím k stanicím při-
lehlých přejezdů. Nástupiště jsou
ve stanicích navržena shodně délky
110m, na zastávkách 90m. Délky
nástupišť vycházejí z délky částeč-
ně nízkopodlažního vlaku Regiopan-
ter (jednotka 640), jejichž objednáv-
ku pro tuto trať po dokončení stavby
předpokládá Olomoucký kraj. Zvý-
šením hrany nástupiště na hodnotu
550mm nad temenem kolejnice se
výrazně zvýší kultura cestování ne-
1...,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25 27,28,29,30,31,32,33,34,35,36,...60
Powered by FlippingBook