Stavební a investorské noviny - 10 / 2016 - page 27

27
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
jen pro imobilní cestující. Ve všech
stanicích i zastávkách budou umístě-
ny nové informační odjezdové tabu-
le a rozhlas.
Řízení dopravy je navrženo dál-
kově z regionálního dispečerského
pracoviště v Olomouci. Přehled nad
tratí bude poskytován novými prv-
ky zabezpečovací, sdělovací (DOZ)
a informační techniky (kamerové
systémy). V úseku Olomouc – Uni-
čov se počítá se zavedením jednot-
ného evropského vlakového zabez-
pečovače ERTMS úrovně ETCS L2,
tj. v kombinaci s GSM-R. V úseku
Uničov – Šumperk se počítá s ná-
rodním vlakovým zabezpečovačem
LVZ. Dopravny budou vybaveny
novým staničním zabezpečovacím
zařízením (SZZ) 3. kategorie, typu
elektronické stavědlo. Traťové úse-
ky budou vybaveny novým traťovým
zabezpečovacím zařízením (TZZ) 3.
kategorie, typu automatické hradlo.
Všechny přejezdy v úseku s rych-
lostí 160 km/h budou zabezpečeny
světelným přejezdovým zabezpečo-
vacím zařízením se závorami, v úse-
ku Uničov – Šumperk budou – na zá-
kladě projednání s Drážním úřadem
– zabezpečeny individuálně. Na ce-
lém úseku Olomouc – Šumperk se
počítá se zavedením automatického
vedení vlaku (AVV). Dispečerské ří-
zení napájení trati je navrženo z ED
Přerov, kde bude doplněno zejména
SW a HW vybavení, spojené s nově
doplněnou tratí do systému řízení.
V rámci stavební části stavby je nut-
ná kompletní výměna nevyhovují-
cího železničního svršku a spodku.
Nový svršek je navržen typu 60 E2
na betonových pražcích s pružným
podkladnicovým upevněním, spodek
je navržen – nad rámec zařazení trati
do regionálních tratí (atypická rych-
lost 160 km/h) dle požadavků směr-
nice SŽDC S4 – v parametrech pro
celostátní trať. Dále bylo nutno sta-
ticky posoudit všechny typy most-
ních konstrukcí na vyšší rychlost
(vyšší dynamické účinky) a součas-
ně byl sledován požadavek na dosa-
žení přechodnosti pro traťovou třídu
D4 (22,5 t na nápravu) při rychlos-
ti 120 km/h. V úseku s rychlostí až
160 km/h se počítá s kompletní ná-
hradou všech mostních ocelových
konstrukcí s prvkovým upevněním
kolejnic (mostnice) za mosty s prů-
běžným kolejovým ložem. Návrh
nových mostů současně respektuje
požadavek Správy silnic Olomouc-
kého kraje na výhledové zahloubení
komunikací pod mosty pro dosažení
podjezdné výšky zejména pro potře-
by složek IZS. Zahloubení komuni-
kací bude jako doprovodnou, nena-
vazující investici řešit samostatně
Olomoucký kraj.
VÝMĚNA NESTABILNÍHO NÁSYPU
V OBLASTI ČERNOVÍRSKÉHO
PRAMENIŠTĚ/LESA
V průběhu projektování byl pro-
jektant upozorněn správcem tra-
ti, tj. SŽDC, s. o., OŘ ST Olomouc,
že v širší oblasti v žkm 103,500 –
106,00 dochází od roku 2012 k roz-
padu geometrické polohy koleje.
Na trati je aktuálně zavedeno trva-
lé omezení rychlosti 70 km/h, místo
původní traťové rychlosti 90 km/h.
V této lokalitě byla dokonce v le-
tech 2012 – 2015 zavedena opa-
kovaně, na cca dva měsíce, poma-
lá jízda (30 – 50 km/h) do podbití
automatickou strojní podbíječkou.
V rámci projektových prací bylo
po konzultacích s odborným geo-
technikem shledáno několik prav-
děpodobných příčin, které ve spo-
lečné kombinaci zřejmě způsobují
celkovou nestabilitu tělesa spodku.
Jedním z hlavních vlivů jsou účin-
ky vody, a to jak povrchové, vysky-
tující se v patě násypu, tak vysoko
položené podzemní vody. Dále byly
historicky v uvedené oblasti zruše-
ny dva mostní objekty a navazující
koryta k nim. Stavu také nepomohlo
časté podbíjení trati, kde je z kopa-
ných sond patrné „zatlačení“ kole-
jového lože až 1,5 metru pod úroveň
pražce. Po zhodnocení uvedených
skutečností bylo nakonec v nejkri-
tičtějším úseku, kde je těleso spodku
trvale vystaveno kontaktu s vodou
(žkm 105,0 – 106,0), přistoupeno
ke kompletní výměně násypového
tělesa. Nové těleso bude odolné vůči
působení vody.
ELEKTRIZACE
Jak bývá často v projektové pra-
xi zvykem, pod zacílenou optikou
a rozpracováním studijních úvah, se
v další fázi projektování ukázala nut-
nost přepracování původních návr-
hů. Po vstupních konzultacích jak
s budoucím provozovatelem trak-
ce (SŽDC SEE Olomouc), tak s pro-
vozovatelem veřejné distribuční sítě
(ČEZ Distribuce a.s.), muselo být ře-
šení přizpůsobeno novým zjištěným
skutečnostem. Koncept napájení tra-
ti vzešel z možnosti napojení na ve-
řejnou distribuční síť (VDS), a to
ve Šternberku na stávající Rozvodnu
Šternberk ČEZ, v Uničově na nově
zbudovanou Rozvodnu Uničov ČEZ,
kterou jako související investici zre-
alizuje ČEZ Distribuce a.s. Požada-
vek projektanta na připojení v úrov-
ni Olomouc, nebo Libina/Hrabišín,
byl ze strany provozovatele VDS za-
mítnut. Návrh tedy počítá s napáje-
ním z VDS ze dvou nových míst, tj.
Šternberk a Uničov, včetně zvýšení
odběru stávající měnírny Šumperk.
Z energetických výpočtů se nicméně
1...,17,18,19,20,21,22,23,24,25,26 28,29,30,31,32,33,34,35,36,37,...60
Powered by FlippingBook