Stavební a investorské noviny - 10 / 2018 - page 33

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
33
KELLER
- speciální zakládání, spol. s r. o.
Na Pankráci 30, 140 00 Praha 4
+420 226 211 301,
Vídeňská 120, 619 00 Brno
+420 547 424 381,
K Cihelně 246, 763 02 Zlín
+ 420 577 103 700,
gických skupin pokrývá celou naši
činnost, jejich rozdělení je samo-
zřejmě ještě trochu složitější a dalo
by se o něm mluvit hodně dlouho.
Na našem webu
dbau.cz máme ale velice podrobné
rozdělení všech technologií takřka
formou učebnice, takže se o nich
kdokoliv může dozvědět více.
Které technologie jsou nej-
využívanější?
Nejvíce práce odvedeme v kla-
sické technologii vrtaných pilot,
protože je v ČR nejrozšířenější a je
využívána ve většině projektů. Či-
ní takřka polovinu našeho obratu.
Pak přichází na řadu trysková in-
jektáž s objemem do 30%. V této
technologii je konkurence podstat-
ně menší a v určitých procesech je
nenahraditelná. Vibrační zhutňová-
ní je využíváno pro dopravní stav-
by nebo větší logistická centra, kde
má smysl investovat větší peníze.
Podmínkou pro toto využití je ale
špatné podloží, na kterém je nutné
stavět. Objem těchto prací se mě-
ní z roku na rok, někdy se dostává-
me až na 20%, ale může to být i jen
5%. Mikropilotážní technologie
jsou pro naše podnikání podpůr-
né a pohybujeme se v nich stabilně
kolem 10%. Do 15-20% tvoří ště-
tovnice, což je ryze československé
specifikum, které KELLER v Evro-
pě jinak vůbec nedělá. V duktilních
pilotách máme zatím zanedbatelné
množství práce a je to spíše hudba
budoucnosti. Snažíme se o její pro-
sazení, aby se dostala k projektan-
tům staveb a začali ji více využívat.
Tato technologie je velmi efektiv-
ní a velmi rychlá a ve spoustě pří-
padů jedinečná. Za ta léta, co se po-
hybujeme na českém trhu, jsme si
již ale zvykli, že mnohdy přichá-
zíme s novinkami, které doslova
vnucujeme, než trh pochopí, že se
to opravdu vyplatí. Ve spoustě pří-
padů se u nás projektují zbyteč-
ně drahé vrtané piloty, které by šlo
nahradit vhodnějšími a levnějšími
technologiemi.
Na které referenční stavby
byste chtěl upozornit, kde byly
prvně použity nové, vámi doda-
né technologie?
Pár revolučních staveb, na
nichž byly naše technologie použi-
ty prvně a nyní se používají běžně,
za sebou určitě máme. Byli jsme
první, kdo v ČR zavedl tzv. Deep
Soil Mixing (obr. 1), pomocí kte-
rého jsme založili několik staveb,
jako třeba polyfunkční dům TI-
TANIUM v Brně, vytvořili proti-
povodňovou těsnicí clonu ve Šču-
čí u Ostravy nebo těsnění stavební
jámy a založení objektu Kampusu
v Hradci Králové. V daném mo-
mentě to přineslo obrovskou výho-
du oproti něčemu, co bylo takřka
nerealizovatelné a co bylo původ-
ně navrženo. V tryskové injektáži
jsme začali dělat systém lamel, če-
muž se dnes říká usměrněná injek-
táž. Je to prvek, který se používá
k vytváření stěn, a utěsnili jsme tak
třeba velký rozsah areálu ve Spol-
chemii v Ústí nad Labem nebo sta-
vební jámy v Praze
(obr. 2) nebo
i v brněnských jílech. Tady si do-
volím tvrdit, že jsme díky vývojo-
vé síle koncernu oproti naší kon-
kurenci významně dál a můžeme
nabídnout např. největší průmě-
ry pilířů tryskové injektáže v této
technologii v ČR.
Naším velkým počinem by-
lo také prosazení sanací a rekon-
strukcí násypů či podloží pod že-
lezničními tratěmi. Při opravě
železničních tratí si dnes nikdo ne-
dovolí uzavřít koridorovou dvoj-
kolejnou trať. Je běžné, že jedna
kolej zůstává průjezdná a druhá se
opravuje. Jenže jak odtěžit polovi-
nu násypu a udělat nový? Už té-
měř před 15 lety jsme to začali ře-
šit hloubkovým zlepšením pomocí
štěrkových pilířů. Není tak třeba
nic odtěžovat a je to velice rych-
lé a efektivní. Z posledních staveb
této technologie bych mohl jmeno-
vat třeba násyp Červený potok me-
zi Prahou a Plzní, velký úsek trati
mezi Zábřehem a Olomoucí nebo
vylepšování podloží pod novými
dálnicemi D1 na Ostravu, D8 ne-
bo R55 apod.
Jaké jsou vaše dodací ter-
míny?
Koncernem jsme tlačeni do to-
ho, abychom pracovali v západ-
ním stylu, kde se ještě stále nosí
rychlost a bezpečnost. To je ale sa-
mozřejmě dražší přístup. V ČR se
o tom hodně mluví, ale nakonec
zvítězí nejlevnější nabídka. My na-
bízíme špičkové technologie, jsme
rychlí a efektivní, se 100% záru-
kou kvality. Mnozí zákazníci již
přišli na to, že se to vyplatí. Prů-
měrně trvají naše stavby 2-3 týdny
a realizujeme jich tak 180 za rok.
Jaké byly výsledky loňské-
ho roku, co ten letošní a co del-
ší perspektiva?
Loňský rok dopadl dobře
a v tom letošním se zdá, že bychom
jej mohli ještě o trochu vylepšit.
Jak už jsem ale řekl dříve – od ro-
ku 2014 jsem spokojen a kdyby to
takto pokračovalo i dále, určitě se
zlobit nebudu. Vidět daleko do bu-
doucna v naší branži ale neumíme.
Maximem jsou tak 2 měsíce dopře-
du. Vzhledem k tomu, jak se ale
v současnosti stavební trh vyvíjí, si
myslím, že by současný stav mohl
ještě nějakou dobu vydržet.
Co byste řekl na závěr?
Máme silnou firmu, která chce
působit na českém trhu jako špič-
kový, spolehlivý obchodní partner
a dodavatel s vysokou odbornou
kvalitou. Naše zákazníky chce-
me zaujmout moderními, tech-
nicky spolehlivými i ekonomicky
výhodnými geotechnickými řeše-
ními, při kterých můžeme využívat
nejnovější poznatky oboru získané
z celého světa. Myslím si, že geo-
technika je nejrizikovější část sta-
vebnictví a zasloužila by si větší
zájem investorů i projektantů. Bu-
deme se proto snažit dále prosazo-
vat do jejich povědomí hloubkové
zlepšování zemin pomocí štěrko-
vých pilířů nebo injektáže, origi-
nální způsoby pažení stavebních
jam nebo duktilní piloty. Další no-
vé technologie teď nejsou na obzo-
ru, ale vylepšování toho stávající-
ho je možné vždy. Pro mě osobně
je pak zásadní, abychom měli dost
práce a pracovali u nás jen spo-
kojení zaměstnanci bez úrazů
na stavbách.
Děkujeme za rozhovor
a přátelské přijetí.
Ing. Miroslav Bindač
Obr. 3
Obr. 4
Obr. 5
1...,23,24,25,26,27,28,29,30,31,32 34,35,36,37,38,39,40,41,42,43,...68
Powered by FlippingBook