Stavební a investorské noviny - 10 / 2018 - page 26

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
26
Společnost Tensar USA, dlouho-
letý partner výrobce SG ADFORS
USA, uvádí, že používaní skelných
geomříží má výborný poměr ná-
kladů/celkové životnosti (life cycle
cost).
ADFORS GlasGrid může
snížit budoucí investice do oprav,
údržby a užívaní až o 50%
tím, že
se minimálně třikrát sníží tendence
k tvorbě trhlin. V praxi to zname-
ná asi o 10% menší průnik vody
do konstrukce vozovky (v našich
klimatických podmínkách význam-
ný faktor, ovlivňující celkový stav
asfaltových vozovek).
V Pardubicích byly v roce 2013
použity geomříže ADFORS Glas-
Grid při rekonstrukci ulic II/324
– Chrudimská, Jana Palacha a 17.
listopadu a II/322 – Teplého.
snížení celkové provozuschopnosti
komunikace. Finální poškození je
zvláště silné v místech s vysokým
množstvím srážek nebo tam, kde
jsou na konstrukci vnášena vyšší
tlaková, tahová a smyková zatíže-
ní. Kritická pro prostup trhlin mo-
hou být místa:
podélných a příčných pracov-
ních spár cementobetonových
ploch,
napojení při rozšiřování komu-
nikací,
napojení povrchů u opravy ne-
únosných krajnic (podélné pra-
covní spáry),
asfaltové vrstvy vystavené pů-
sobení trhlin z podkladních vrs-
tev stabilizovaných hydraulic-
kými pojivy,
asfaltové pracovní spáry,
poruchy konstrukčních vrstev.
Při použití výztužné mříže ze
skelných vláken ADFORS Glas-
Grid dochází ke zmírnění prů-
běhu napětí v krytu vozovky.
Mezivrstva se skelnou geomříží re-
dukuje podélné (horizontální) na-
pětí v krytu způsobené zatížením
dopravou a teplotními změnami.
Při zobecnění vlastností geomří-
ží ji lze po zabudování také teore-
ticky považovat za viskózní vrst-
vu. Tedy jestliže trhlina pronikne
vrstvou až k výztužné mezivrst-
vě, geomříž se protáhne a absorbu-
je energii na špičce trhliny. Ten-
to absorpční efekt naruší rozložení
energie v trhlině, a tudíž zpomalí
růst trhliny (viz obr. 1).
Realizace s ADFORS GlasGrid
Tato konkrétní realizace proběhla
na ulici II/324 – Chrudimská, Ja-
na Palacha a 17. listopadu v délce
2854,63m dále II/322 – Teplého.
Výztužné mříže ADFORS GlasGrid
®
jsou jedním z produktů společnosti Saint-Gobain ADFORS vyráběných a dále
zdokonalovaných od roku 1984 pro použití v asfaltobetonových vrstvách komunikací nebo při aplikacích na cementobetonové
plochy následně překryté asfaltovým betonem. Jsou vyrobeny ze skleněných vláken chráněných speciálně navrženým
elastomerovým polymerem pro excelentní ochranu vlákna a zvýšenou adhezi k asfaltovým směsím pro finální spojení vrstev.
Díky tomu mají požadovaný vysoký modul tuhosti, nízkou průtažnost nutnou k retardaci trhlin v asfaltových vrstvách.
ADFORS GlasGrid
®
úspěšně prodlužuje
ŽIVOTNOST KOMUNIKACÍ V PARDUBICÍCH
1. Působení GlasGrid
v asfaltové mezivrstvě
2. Původní stav komunikace II/322 – Teplého 3. II/324 – Původní stav komunikace Jana Palacha
4. Vzorový příčný řez návrhu opravy II/322
Poruchy a vyztužení
Tvorba reflexních trhlin je proces,
ve kterém existující trhlina, spára
nebo jiná diskontinuita prostupuje
ve směru k povrchu konstrukce skrz
krytové vrstvy vozovky. Rychlost
tohoto pronikání je silně závislá
na množství a agresivitě environ-
mentálních vlivů spolu s dopravou
samotnou. Například v USA je ny-
ní zakořeněno tzv. „rule of thumb”,
tedy obecně akceptované pravidlo
používané v dopravním stavitelství
je, že za „typických“ podmínek re-
flexní trhliny prostupují k povrchu
až 1 palec (až 2,5cm) za rok pro-
vozu komunikace. Jakmile reflex-
ní trhlina dosáhne povrchu, otevře
cestu pro průnik vody a chemic-
kých látek do nižších vrstev kon-
strukce vozovky. Jestliže je tento
stav ponechán bez nápravy, logic-
ky vede k fyzikálně-mechanickým
změnám, které mají za následek
1...,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25 27,28,29,30,31,32,33,34,35,36,...68
Powered by FlippingBook