STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
27
Podle průzkumu projekční firmy
Prodin a. s., která zpracovala ná-
vrh konstrukce, se v úsecích sou-
běžně nebo jednotlivě projevova-
ly poruchy:
vyjeté koleje,
špatné odvodnění vozovky,
výtluky,
příčné nerovnosti vozovky,
sesedané příčné výkopy,
ztráta makrotextury,
nenormová rovinnost,
trhliny,
lokální výspravy krytu,
propad přídlažby,
konec životnosti krytu.
Stav silnic před rekonstrukcí re-
prezentují obrázky 2 a 3.
V původním návrhu opravy se
počítalo s aplikací výztužné mříže
dle příslušných TP dokonce ve dvou
vrstvách, a to mezi podkladní a lož-
nou a poté podkladní a obrusnou.
Tento přístup je poměrně hojně za-
stoupen v oblastech zemí bývalé
Jugoslávie. Vychází z řešení oprav
mostů a překrytí dilatačních most-
ních spár 2 vrstvami geosyntetik.
V západní Evropě je povětšinou
při rekonstrukcích komunikací vy-
užíváno jedné vrstvy geosyntetika
(mříže nebo kompozitu), a to buď
pod ložnou vrstvu nebo pod vrst-
vu obrusnou. Vzorový příčný řez
na obrázku 4 ukazuje původní va-
riantu rekonstrukce. Ta byla nako-
nec doladěna a výztuž je v konstruk-
ci použita pod ložnou vrstvou.
Pro projekt bylo použito samo-
adhezní sklovláknité mříže AD-
FORS GlasGrid s pevností v ta-
hu 50kN/m a protažením mříže
do 3%. Tento typ doporučuje SG
ADFORS pro méně namáhané ko-
munikace II. a III. třídy se střed-
ním porušením konstrukce trhlina-
mi. Primárně se používá pro funkci
vyztužování se schopností retarda-
ce prostupu trhlin v novém asfal-
tovém souvrství a při použití pod
obrusnou vrstvu napomáhá rovněž
redukci vyjetí kolejí. Klíčovým při
vztahu k realizacím stavby je ino-
vativní aplikace zaručující skvě-
lou adhezi k povrhu více než 90 N
při odtrhu od povrchu (Dle TP064
SK), rovinatost pokládky a závě-
rečné odolnosti proti pojezdu sta-
vební techniky. Samoadhezní AD-
FORS GlasGrid se skládá z:
sklovláknité geomříže
zajišťu-
jící výztužný efekt (R) a retar-
daci prostupu trhlin a omezení
deformací vozovky,
speciální polymerové apre-
tace
sloužící k ochraně skleně-
SAINT-GOBAIN ADFORS CZ s. r. o.
Sokolovská 106, 570 01 Litomyšl
tel.: +420 739 322 636
ných vláken proti poškození při
pojezdu techniky a během hut-
nění povrchu; zajišťující pevněj-
ší spojení asfaltových vrstev,
adhezní vrstvy
speciálně navr-
žené tak, že při dodání na stav-
bu ve formě role je aktivována
na cca 20%. Po rozvinutí ma-
teriálu je nutné pro plnou účin-
nost adheze k podkladu aktivo-
vat pojezdem válce. Spojovací
postřik se aplikuje až po insta-
laci mříže. Takto aplikova-
ná geomříž umožňuje instalaci
bez nutnosti přistřelování hře-
by i bez aplikace spojovacího
postřiku pro fixaci k podkla-
du a dosazení nutné rovinatos-
ti. Takto instalovaná mříž odolá
posunu nebo odtrhu od povr-
chu při pojezdu stavební tech-
niky (finišeru a nákladních au-
tomobilů při dovozu asfaltové
směsi – obr. 5, 6).
Realizace proběhla v červen-
ci 2013 a vizuální inspekce v září
2018. Na nově položenou ložnou
vrstvu byl aplikován ADFORS
GlasGrid, po aktivaci lepidla po-
jezdem válce byl aplikován spojo-
vací postřik dle projektu a po jeho
vyštěpení položena obrusná vrs-
tva. Díky samoadhezní funkci je
dosaženo primárně:
eliminace nebezpečí posu-
nu nebo odtrhu mříže od pod-
kladu,
rovinatosti instalace,
rychlosti instalace,
plné aktivaci výztužné funkce
mříže v souvrství,
bezproblémovému
hutnění
a spolupůsobení vrstev nad
mříží.
V říjnu 2018 proběhla vizuál-
ní inspekce, při které nebyly na-
lezeny žádné trhliny ani viditelné
poruchy asfaltových vrstev. Obr.
7 a 8 reprezentuje stav komuni-
kací. Pro ukázku byl vybrán úsek
silně namáhaný těžší dopravou.
Jedná se o místo u vjezdu do Do-
pravního podniku Města Pardubic
a. s., tedy s pravidelnými autobu-
sovými linkami městské hromad-
né dopravy.
Závěr
Rekonstrukce komunikací v Par-
dubicích byly projektovány s ohle-
dem k dlouhodobému udržení
funkčnosti komunikace. Navržená
konstrukce respektovala stávající
stav i trend nárůstu dopravy a tedy
možných potenciálních problému
vznikajících z namáhání celé kon-
strukce a podloží vozovky.
5. Hutnění asfaltové vrstvy
na samo-adhezní mříži GlasGrid, 2013
6. Instalace samo-adhezních mříží GlasGrid, 2013
7. Bezporuchový stav komunikace
II/322 – Teplého, 2018
8. Bezporuchový stav komunikace
II/322 – Teplého, 2018
Během realizace se podařilo dí-
ky vhodně zvolené výztužné geo-
mříži dosáhnout maximální rovi-
natosti při pokládce a následném
dokonalém spolupůsobení v asfal-
tových vrstvách.
Odolnost mříže ADFORS
GlasGrid proti poškození během
samotné instalace a hutnění asfal-
tových vrstev spolu se schopností
samoadhezní fixace k povrchu bě-
hem instalace zaručily, že komuni-
kace po více než 5 letech provozu
nejeví známky poškození trhlina-
mi ani deformacemi povrchu kry-
tových vrstev.
Toto téma je zpracováno v rám-
ci výzkumného projektu TAČR
TA01011292, Výzkum a aplikace
nových technologií stavby a oprav
vozovek se sníženou tloušťkou as-
faltových vrstev, VUT v Brně,
CONSULTEST s. r. o., SAINT-
-GOBAIN ADFORS CZ s. r. o.,
(2015-2018).
Ing. Štěpán Bohuš, Ph.D.,
Business development manager EU,
SAINT-GOBAIN
ADFORS CZ s.r.o.