STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
10
OPTIMALIZACE TRATI ČESKÝ TĚŠÍN – DĚTMAROVICE
SO 33-19-01.02 Louky nad Olší – Karviná, most v km 332,420
Původní mostní objekt
Snesení původní nosné konstruk-
ce mostu o čtyřech prostých polích
v každé koleji, bylo provedeno v 1.
etapě kolejovým jeřábem GEK 80
a ve 2. etapě výstavby mobilním
jeřábem.
Most je situován v mezistaničním
úseku Louky nad Olší - Karviná
a převádí dvě koleje přes řeku Olši
a její bermy. Původní mostní objekt
byl postaven roku 1959, kdy byla
provedena přeložka trati i úprava
koryta řeky Olše. Vzhledem k navýšení
traťové rychlosti a prostorovému
uspořádání nové polohy koleje, byla
nutná výstavba nového objektu.
Stávající prostá pole z plnostěnných
nosníků s prvkovou mostovkou byla
nahrazena spojitou trámovou ocelovou
konstrukcí s průběžným kolejovým
ložem. Nově je přemostění řešeno jako
dva jednokolejné mosty o třech polích
s rozpětím 22+60+22m. Vzhledem
k šikmosti křížení 62,5˚ a rozpětí polí
byla konstrukce navržena jako ocelový
spojitý nosník s dolní mostovkou
a prostředním polem vyztuženým
obloukem.
Spodní stavba a založení
Spodní stavba nevyhovovala šířko-
vým uspořádáním ani zatížitelností
novým NK mostu a byla rovněž na-
hrazena novou. Stavba opěr a pilířů
byla kompletně odstraněna a v je-
jich místech zhotovena nová žele-
zobetonová spodní stavba, založená
na velkoprůměrových pilotách. Pro-
ti stávajícímu přemostění byl vyne-
chán pilíř uprostřed koryta, který
nebyl vhodným řešením z hlediska
odtokových poměrů řeky Olše.
Založení objektu je na pilo-
tách průměru 1,22m, délky 12,0m
u opěr a 20,0m u pilířů.
Vzhledem k dilatující délce
100m je pevné ložisko umístěno
na pilíř. Rozmístění na obou kon-
strukcích je vzájemně vystřídáno,
aby bylo na každém pilíři 1 pev-
né ložisko. Vzhledem k posouzení
bezstykové koleje je pevné ložis-
ko v koleji č. 1 na pilíři P1, v kole-
ji č. 2 na pilíři P2. Pevné ložisko je
vždy blíže středu pilíře.
Nové pilíře mají šířku dříku 2,0m
(proti stávajícím šířky 2,1 m), ale
vzhledem ke změně statického sché-
matu nosných konstrukcí bylo nutné
rozšíření úložného prahu na 4,5m.
Pohled na již téměř hotový most u Karviné
Původní nosná konstrukce mostu – 4 prostá pole
Snášení původní nosné konstrukce v 1. etapě výstavby
Velkoprůměrové piloty pilíře