Stavební a investorské noviny - 4 / 2017 - page 6

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
6
Generálním dodavatelem stav-
by je akciová společnost Metro-
stav a. s., která jako jediná staveb-
ní společnost v České republice
technologii TBM vlastní. S jejím
provozováním má dnes již bo-
haté zkušenosti, když poprvé ji
úspěšně využila při budování tra-
sy pražského metra V. A. z Dejvic-
ké do Motola.
Ražba prvního ze dvou jednoko-
lejných tunelů Ejpovice byla zahá-
jena 1.února2015 a skončila proráž-
kou do výjezdového portálu v Plzni
– Doubravce 11. června 2016. Vý-
stavba druhé – severní – tunelové
trouby má před sebou nyní přibližně
ještě třetinu nevyražené trasy. Dél-
ka každého z tunelů činí cca 4150m
a k realizaci ostění každého z nich
bylo nutné provést celkem 2056
prstenců ze speciálně vyrobených
prefabrikátů – tzv. tubinků.
Modernizovaný úsek je sou-
částí páteřní transevropské do-
pravní železniční sítě a vnitrostát-
ního III. tranzitního železničního
koridoru, který vede z Prahy přes
Plzeň a Cheb až na státní hrani-
ci s Německem. Po jeho dokon-
čení bude trasa z Rokycan do Plz-
ně i díky tunelům Ejpovice kratší
o více než 6 km a konstrukce tu-
nelů umožní vlakům využít ma-
ximální koridorovou rychlost
na úrovni 160 km/hod.
Počátkem května se na probí-
hající stavbě uskutečnil kontrolní
den, kterého se zúčastnil také mi-
nistr dopravy Dan Ťok, ředitel spo-
lečnosti SŽDC Pavel Surý a gene-
rální ředitel společnosti Metrostav
Pavel Pilát. Krátce na to účastní-
ci kontrolního dne usedli na vozi-
dlo MSV a vydali se rozpracova-
nou částí tunelu k návštěvě osádky
razicího štítu, který byl v plné čin-
nosti. Technické parametry razi-
cího štítu TBM, který byl pokřtěn
jménem Viktorie, jsou skuteč-
ně impozantní. Průměr řezné hla-
vy činí téměř 10m, délka stroje je
115m a váží přibližně 1800 tun.
Jeho nejtěžší části byly od němec-
kého výrobce firmy Herrenknecht
dopraveny ekologickou lodní do-
pravou.
Bližší informace k průběhu vý-
stavby poskytl přítomným novi-
nářům stavbyvedoucí Metrostavu,
pan Štefan Ivor. Ten sled událostí
dále upřesňuje, když říká:
„Razicí štít Viktorie zahájil
ražbu prvního tunelového tubu-
su v katastru obce Kyšice 1. úno-
ra 2015. U Plzně na úpatí kop-
ce Chlum spatřil světlo světa
opět po absolvování 4150 metrů
11. června 2016, tedy po pěti stech
dnech. V této části tunelu bude již
brzy zahájena stavba vlastní želez-
niční trati.
Budování druhého tubusu by-
lo zahájeno loni 26. září. Zatím tr-
vá pouze sedm měsíců, práce te-
dy probíhají o něco rychleji. „Nyní
máme vyraženo 2850 metrů, což
jsou přibližně dvě třetiny celko-
vé trasy,“ vysvětluje Štefan Ivor,
stavbyvedoucí Metrostavu. „Přes
složitější geologické podmínky,
které tu jsou, to jde docela dobře.
V dubnu jsme vyrazili 450 metrů,
a to je velmi slušný výkon,“ kon-
statoval Ivor.
„Denní rekord v ražbě je osma-
třicet metrů, průměr se pohybu-
je mezi třinácti až čtrnácti metry,“
podotkl stavbyvedoucí. Pomoh-
ly nám zkušenosti, které jsme zís-
kali při výstavbě prvního tubusu.
„Mohli jsme se například lépe při-
pravit na problémy s nadbytkem
vody – na stroj jsme namontovali
zařízení dávkující polymer, který
vodu váže,“ vysvětluje Ivor.
Řezná hlava Viktorie se ny-
ní nachází v nejrizikovější části
ražby, v prostoru před Chlumem.
„Jsme pod Hlavní ulicí v Bukov-
ci na předměstí Plzně, nadloží nad
námi je pouze devět metrů silné,“
Výstavba železničních tunelů Ejpovice budí zasloužený zájem nejširší odborné i laické veřejnosti. Není divu. Stavba je totiž technickým
unikátem a drží hned několik primátů. Prvním z nich je kupříkladu to, že se jedná o nejdelší železniční tunely, které kdy byly na území
ČR budovány, a druhým pak to, že tunely jsou stavěny s pomocí moderní tunelářské technologie s názvem TBM (Tunnel Boring
Machines). Předností této technologie je především její rychlost, bezpečnost a šetrnost ve vztahu k životnímu prostředí.
Výstavba nejdelších železničních
tunelů Ejpovice
SPĚJE DO FINÁLE
1,2,3,4,5 7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,...76
Powered by FlippingBook