STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
9
a zároveň i veškeré procesy, které
vedou k jeho aktuálnímu udržování
po celou dobu životnosti.
V prostředí pozemního stavi-
telství či průmyslového stavitel-
ství je BIM poměrně běžnou praxí.
V ČR v prostředí dopravních sta-
veb se jedná o novinku. V zahrani-
čí je praxe různá a lze konstatovat,
že snaha o zavedení principů infor-
mačního modelování je na vzestu-
pu. Proto byl ve spolupráci se spo-
lečností SKANSKA a.s. proveden
pilotní projekt a principy BIM by-
ly otestovány při realizaci stavby
Modernizace ŽST Česká Lípa.
Tvorba modelu tohoto projek-
tu byla započata až po zahájení
výstavby z iniciativy zhotovite-
le a projektanta. Tedy v pomysl-
ném poločase přípravy a realizace
stavby. V ideální případě mo-
del vzniká průběžně během zpra-
cování projektu. Je průběžně
aktualizován a po odladění na vý-
robních poradách vzájemně zko-
ordinován mezi všemi stavební-
mi objekty. Z hotového modelu je
vytvořena výkresová dokumen-
tace a model samotný je opatřen
všemi doprovodnými informace-
mi. Model je jako součást zadá-
vací dokumentace předán zhoto-
viteli stavby…
V případě ŽST Česká Lípa byl
model vytvářen až zpětně na zá-
kladě již odevzdané projektové
dokumentace. Možnost jakýkoliv
dodatečných úprav již byla velmi
omezená a tak se zpracování mo-
delu nijak nepromítlo do technic-
kého řešení. Zpracování a analýzy
modelu odhalily jen drobné koor-
dinační nepřesnosti, což bylo dáno
zejména větší podrobností zpraco-
vaného modelu oproti běžné doku-
mentaci.
Velkou výzvou bylo otestování
technologií pro společnou správu
dat. Sdílení dat mezi projektantem
a zhotovitelem byla totiž klíčo-
vá. Využito bylo cloudové úloži-
ště a uživatelské prostření Project
Wise od společnosti Bentley.
Ještě větší výzvou však bylo
prozkoumání možností softwaru
do té doby používaných pro běž-
nou projekční práci. Obě zaintere-
sované společnosti pracují s CAD
systémy rozdílných výrobců (Au-
todesk vs. Bentley). Zkrocení roz-
dílných požadavků na podobu dat
nebyla snadná. Zpětně lze konsta-
tovat, že z technického hlediska
bylo vyřešení tohoto problému pa-
trně nejsložitější.
Vyzkoušena tedy byla pouze
část výše zmiňovaného celoživot-
ního cyklu informačního modelo-
vání. Přesto přinesla řadu cenných
poznatků pro další rozvoj těchto
technologií v dopravním stavitel-
ství v ČR.
Jako velmi důležitá se ukazuje
standardizace modelu, která mu-
sí vyjít z požadavků na informač-
ní model. A to nejen pro potřeby
projektantů a následně zhotovi-
telů, ale i pro potřeby budoucích
správců. Vytváření modelů je ča-
sově náročné a investované úsilí
se vrátí pouze v případě, že mo-
delová data přinesou úsporu času
nebo finančních prostředků v dal-
ších fázích projektu. Smysl tedy
má modelování pouze do takové
podrobnosti, která je při stavbě
využitelná. Opatření dodatečných
informací má smysl pouze do té
míry, do jaké jsou využitelné
v další přípravě stavby. Průběž-
ná aktualizace informací je pří-
nosná do té míry, do jaké s nimi
následně dokáží pracovat správ-
ci stavby.
SUDOP PRAHA, a. s.
Olšanská 1a, 130 80 Praha 3
tel.: 267 094 111, 267 094 305
fax: 224 230 316
e-mail:
S tím souvisí i možná změna
požadavků na projektovou doku-
mentaci. Dnes je standardem pře-
dem definovaná sada výkresů.
Zpracování 3D informačního mo-
delu může být efektivní, ale sou-
běžná práce na některých dnes
požadovaných přílohách se stává
duplicitní a v zásadě zbytečnou.
V dalším období je nutné vě-
novat se hledání, zkoušení a even-
tuálně vývoji vhodných softwaro-
vých řešení. Dnešní programy jsou
orientované na informační mode-
lování především pozemních bu-
dov. V oblasti dopravního stavitel-
ství je takových pomůcek výrazně
méně a pokud by podmínkou by-
la plná vzájemná kompatibilita
s ostatními softwary, tak nenajde-
me v zásadě žádné.
Přesto jsme přesvědčeni, že
posun od základních 3D modelů
k „chytrým“ modelům je přínosný
a v budoucím světě čím dál plněj-
ším informačních technologií také
nevyhnutelný. Nejlepším důkazem
je úspěšná Modernizace ŽST Čes-
ká Lípa.
Ing. Marek Pinkava