Stavební a investorské noviny
Informační systémově tříděný časopis
pro stavebnictví a navazující obory.
Vydává:
SNi, s.r. o.
Horní Vršava 4475, 760 01 Zlín
tel./fax: 577 431 775, tel.: 577 219 744
šéfredaktor: 603 451 252
Příjem inzerce a tiskových podkladů:
SNi, s. r. o.
Horní Vršava 4475, 760 01 Zlín
tel./fax: 577 431 775, tel.: 577 219 744
e-mail:
Obchodní zastoupení:
603 241 271 (Praha), 605 931 602 (Brno),
731 160 655 (Ostrava)
Ev. číslo:
MK ČR E 16864
Způsoby šíření:
předplatitelům, investorům, projektantům,
stavebním a developerským firmám,
a na stavebních veletrzích a konferencích
Vychází měsíčně
ISSN 1804-2864
Roční předplatné je 580 Kč + DPH 21 %.
ČLENĚNÍ PODLE OBORŮ:
1. Materiály
1-11 Kovové
1-12 Dřevěné
1-13 Pojiva, plniva
1-14 Hydroizolace, střešní krytiny
1-15 Tepelné a zvukové izolace
1-16 Sklo, skleněné výrobky
1-17 Výplně otvorů
1-18 Keramické zboží
1-19 Beton, betonové výrobky
1-20 Plasty, plastové výrobky
1-21 Stavební chemie, nátěrové hmoty
1-22 Kámen, výrobky z kamene
1-23 Zdicí materiály
1-24 Stavební dílce, konstrukce
1-25 Materiály ostatní, stavebniny
2. Strojní výroba pro stavebnictví
2-11 Stavební stroje a zařízení
2-12 Dopravní stroje a zařízení
2-13 Řemeslné stroje a nástroje
2-14 Lešení, bednění, pažení
2-15 Měřící přístroje, geodetické práce
2-16 Zabezpečovací technika
3. Stavební firmy
3-11 Dopravní a inženýrské stavby
3-12 Občanská a bytová výstavba
3-13 Průmyslové stavby
3-14 Speciální a modulové stavby
3-15 Stavební technologie a řemesla
3-16 Stavby na klíč
4. Doprovodná skupina
4-11 Příprava staveb, projektová činnost
4-12 Odborné posudky, průzkumy
4-13 Vybavení interiérů a exteriérů
4-14 Zdravotní a sanitární technika
4-15 Tepelná a vzducho- technika, klimatizace
4-16 Rozvody, kanalizace
4-17 Úpravy povrchů
4-18 Vybavení stavenišť
4-19 Elektroinstalace
4-20 Vodoinstalace
5. Navazující obory
5-11 Finanční a investiční činnost
5-12 Veletrhy a výstavy
5-13 Stavební sdružení,
informační činnost
5-14 Developerská a realitní činnost
5-15 Výpočetní a kancelářská technika,
software
5-16 Bezpečnost práce
5-17 Ekologie
OBSAH
1-21 Použití plast betonu v oblasti sanací železobetonu ......................................5
3-11 Výstavba nejdelších železničních tunelů Ejpovice spěje do finále ..............6
4-11 Pilotní projekt a principy BIM v navrhování dopravních staveb
byly otestovány při realizaci stavby Modernizace ŽST Česká Lípa ..............8
3-11 Optimalizace trati Český Těšín – Dětmarovice
SO 33-19-01.02 Louky nad Olší – Karviná, most v km 332,420 .................10
3-11 Bezvýkopová technologie při pokládce kabelů v horském terénu ...........14
4-11 Linio Plan dovršuje první desetiletku.............................................................16
1-19 Maba Prefa – kompetentní a spolehlivý partner .........................................18
4-16 Kvalitní kompozitní materiály
pro dopravní a vodohospodářské stavby ......................................................20
3-14 ALGECO, lídr na trhu modulárních staveb
a poskytovatel komplexních služeb SERVIS 360..........................................22
4-16 Ivan Doležal – spolehlivý partner pro bezvýkopové sanace.......................24
1-21 CVCW zahájila zkušební provoz
boxu na moření a pasivaci nerezové oceli.....................................................26
1-24 Kompozitní konstrukční materiály na železničních stavbách.....................28
4-11 SUDOP BRNO představuje revitalizaci trati
Frýdlant nad Ostravicí – Valašské Meziříčí ....................................................30
1-19 V TBG Metrostav navazujeme na úspěchy našich předchůdců .................34
4-16 Zastaralý či nevyhovující vodovod? Opravit lze i bez rozkopaných ulic!...36
2-12 EUROINTERMETALL s. r. o. představuje cisternový kontejner CK15 ........38
4-16 Kanalizace do náročných podmínek – KG2000 Polypropylen....................41
4-11 Druhý nejdelší dálniční most v úseku Hubová – Ivachnová
na slovenské D1 nese rukopis Link projektu.................................................42
2-11 Lanové hydraulické rypadlo Liebherr HS 8040 odstranilo
hlučné vytloukání strusky z pánví v Třineckých železárnách......................44
2-11 Společnost Rothlehner dodala první mostní prohlížečku MOOG.............48
3-11 Kvalitní oprava asfaltových vozovek je možná i v chladnějším období ....60
3-11 Rekordní rok 2015 se nezopakoval ................................................................64
KDO ZPÁTKY NASTARTUJE OBOR DOPRAVNÍCH STAVEB?
Budování dopravních staveb u nás v posledních letech zažívá zlé časy. Svědčí o tom fakt, že
jediným nově zprovozněným úsekem dálnic na našem území v posledních několika letech
je úsek Lovosice – Řehlovice, který je dlouhý 16,5 km a byl zprovozněn v loni 17. prosince.
Odhlédneme-li od problémů této stavby, která je vedena v území s velmi nestabilním
podložím a tzv. Prackovická estakáda není dodnes plně průjezdná, pak lze konstatovat
jediné: Obor dopravních staveb se do dnešních dnů nedokázal vyrovnat s neodborným
a devastujícím působením ministra dopravy Bárty a jeho následovníci jsou také spíše
údržbáři stávajícího stavu bez potřebného tahu na branku. Budování dopravních staveb
prozatímnikdo nevrátil tolik potřebný rytmus plynulého ukončování a zahajování velkých
dopravních projektů tak, jak jsme tomu byli svědky v první dekádě nového tisíciletí. Jedinou
větší akcí v oblasti dopravních staveb na našem území tak zůstává modernizace několika
úseků D1, která z pohledu legislativní i stavební přípravy představuje nejjednodušší řešení.
Ostatní stále vázne. Platí to i o stavbách, kde není aktuálně potřeba podstoupit nový proces
EIA u staveb s platným stanoviskem MŽP vydaným podle zákona č. 100/2001 Sb., a dále
pro soubor deseti staveb schválených podle zákona č. 244/1992 Sb., pro které premiér
Sobotka vyjednal s EK zvláštní režim, který musel být podpořen rychlou novelou zákona
č. 100/2001 Sb., kdy byl do zákona doplněn § 23a a i nadále zajistil platnost původních
stanovisek podle zákona č. 244/1992 Sb.
U řady těchto staveb se však i nyní vlečoumajetkoprávní řízení s vlastníky pozemků, teprve
probíhají výběrová řízení na zhotovitele archeologického průzkumu a než budou vypsány
soutěže na dodavatele stavby a vyřešeny všechny námitky a odvolání soutěžících firem,
bude zde (vezmeme-li do úvahy politickou nestabilitu a blížící se volby) možná polovina
příštího roku. Prodlužování tohoto stavu bude mít jistě neblahý dopad na zaměstnanost
ve stavebnictví i provozně - finanční stabilitu stavebních firem. Otázka do budoucna tak
zůstává stále stejná. Kdo u nás zpátky nastartuje obor dopravních staveb?
Ivo Románek