Stavební a investorské noviny - 9/2013 - page 18

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
18
GENERÁLNÍ REKONSTRUKCE HLAVNÍ PŘISTÁVACÍ A VZLETOVÉ DRÁHY
NA LETIŠTI VÁCLAVA HAVLA PRAHA
Letiště Václava Havla Praha
odbaví ročně na 11 milionů
cestujících. Jeho hlavní přistávací
a vzletová dráha RWY 06/24 je
v provozu od roku 1963. Není
tedy divu, že po pravidelných
dílčích opravách, kterými
za dobu svého provozu prošla,
přišel nyní čas na generální
rekonstrukci. Hlavním důvodem
byly praskliny v asfaltovém
povrchu i v betonových deskách
a vylamování částí betonu
v místě prasklin. Příčinou těchto
problémů bylo přirozeně stáří
povrchů a konstrukce vozovky.
V loňském roce byla provede-
na první etapa, kdy byl opravován
900 metrů dlouhý úsek na západ-
ním konci dráhy. Tuto etapu rea-
lizovala společnost Skanska a.s.,
letiště mohlo v průběhu této fá-
ze užívat dráhu ve zkrácené podo-
bě. Další fáze opravy, která slouči-
la dohromady původně plánované
dvě etapy, si již vyžádala úplné
uzavření hlavní ranveje pro provoz
v době od 15. května do 30. září
2013. Z výběrového řízení na do-
davatele této části opravy vyšla ví-
tězně společnost STRABAG a.s.
V rámci druhé etapy byla realizo-
vána komplexní oprava 2815 met-
rů dráhy, včetně křížení s vedlejší
dráhou RWY 12/30. Právě vedlej-
ší dráhu využívalo letiště po dobu
II. etapy rekonstrukce pro veškeré
vzlety a přistání.
II. etapa generální rekonstrukce
RWY 06/24 byla projektem mimo-
řádným v mnoha ohledech, přede-
vším však množstvím práce pro-
vedeným ve velmi krátkém čase.
Kompletní opravu téměř tří kilo-
metrů dráhy o šířce 60 metrů by-
lo nutné provést za čtyři a půl mě-
síce. Rozsah stavby lze přitom bez
nadsázky přirovnat k opravě 12km
dálnice.
Vzhledem k tomu, že v do-
bě prací musela být hlavní přistá-
vací a vzletová dráha letiště zce-
la uzavřena, kladl zákazník velmi
silný důraz na rychlost prací. Sta-
vební práce proto probíhaly 24 ho-
din denně. „Po dobu rekonstrukce
mohlo letiště využívat pouze ve-
dlejší dráhu, jejíž letové korido-
ry směřují na hustě osídlené části
Prahy a Kladenska. Rychlé prove-
dení rekonstrukce v letním obdo-
bí, kdy je předpoklad příznivých
povětrnostních podmínek, bylo te-
dy pro zákazníka mimořádně dů-
ležité,“ vysvětluje Jiří Kovář, ře-
ditel oblasti Betony, STRABAG
a.s. Počasí nicméně nakonec ně-
kolikrát v průběhu prací kompli-
kovalo stavařům život. Počátkem
června přinesly problém intenzivní
srážky spojené se záplavami. Vý-
kopy na vybourané dráze se v je-
jich důsledku zaplnily vodou a po-
kryly celé staveniště soustavou
„bazénů“, jež bylo nutno intenziv-
ně čerpat, a základová spára vysy-
chala velmi pomalu. Protipovod-
ňové bariéry, které vyrostly podél
Vltavy, v té době navíc bránily na-
vážení kameniva. V průběhu beto-
náže pak bylo nutné se vypořádat
s extrémními horky a pochopitelně
i s těžko předvídatelným vývojem
bouřkových jevů.
Oprava byla zahájena odfré-
zováním stávajících asfaltových
a vybouráním betonových vrs-
tev, včetně přípojek drážní navi-
gace a osvětlení. Vybouráno bylo
150 000 m
3
materiálu. Následova-
la úprava obnažených podkladních
konstrukčních vrstev vozovky,
osazení štěrbinového žlabu a na-
pojení kanalizačních přípojek.
Kritickým místem celé rekon-
strukce byl 400m dlouhý úsek kří-
žení hlavní a vedlejší dráhy, je-
hož opravy bylo nutné ukončit
již v srpnu. Uzavření křížení to-
tiž vyřadilo z provozu nejen hlav-
ní dráhu, ale i vedlejší musela být
dočasně zkrácena. Kromě výmě-
ny svrchních a podkladních kon-
strukčních vrstev vozovky zde by-
la nutná stabilizace aktivní zóny
zemní pláně hydraulickým poji-
vem. Tento důkladný zásah v mís-
tě křížení je nutný, protože jde
o nejvíce namáhaný úsek dráho-
vého systému. Práce přitom by-
ly omezeny nepřekročitelnou výš-
kovou úrovní prací cca 4,5m,
což omezilo použití mnoha strojů
a kladlo vysoké nároky na pozor-
nost strojníků a stavbyvedoucích.
Souběžně s opravou hlavní drá-
hy proběhly i některé dílčí staveb-
ní práce na navazujících pojez-
dových drahách. Na hlavní dráze
byla v rámci rekonstrukce prove-
dena i instalace nového světelné-
ho zabezpečovacího zařízení a či-
del hlášení námrazy.
Cemento-betonový kryt na vo-
zovce přistávací dráhy musí vzhle-
dem k zatížení ranveje splňovat
nejnáročnější technické normy.
Bylo nutné dodržet nejen přede-
1
1...,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17 19,20,21,22,23,24,25,26,27,28,...88
Powered by FlippingBook