009-online1.indd - page 11

11
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
ce. Veškeré přípravné práce vyvrcholi-
ly zahájením ražby prvního tunelu, kte-
rý my nazýváme Jižní tunelová trouba,
dne 31. 1. 2015.
V čem spočívá výhoda ražby tu-
nelů technologií TBM?
Jednoznačně to je rychlost výstav-
by. Dalšími výhodami jsou bezpečnost
provádění a zmírnění vlivu dopadů vý-
stavby na zastavěné území – žádné ne-
bo minimální poklesy terénu i menší
vliv na hladinu spodní vody, což oce-
ní majitelé nemovitostí a studní v okolí
stavby. Definitivní ostění je ihned mon-
továno a injektováno, definitivní kon-
strukce tunelu je tedy ve velmi malém
časovém zpoždění po ražbě. Velkou
výhodou TBM proti klasické metodě
je manipulace s rubaninou. Ta je na té-
to stavbě soustředěna do jednoho místa.
Odvozové trasy rubaniny jsou vedeny
po vnitrostaveništních komunikacích
mimo cesty v obcích a veřejné silnice.
To výrazně zmírňuje dopady stavební
činnosti na život obyvatel v okolí stav-
by, ať již jde o hluk či emise.
V jaké fázi se nyní stavba tune-
lů nachází?
V současné době (10. října) jsme
na začátku ražby severní tunelové trou-
by. Razicí štít se nyní nachází cca 70m
za vjezdovým portálem. V jižní tunelo-
vé troubě pokračují následné dokončo-
vací práce.
Co předcházelo zahájení budo-
vání severní tunelové trouby?
Již před koncem ražby jižní tunelo-
vé trouby jsme museli v předstihu za-
čít přípravu startovacích konstrukcí před
severní tunelovou troubou. Pak jsme vy-
čistili vyražený tunel od všech dopro-
vodných technologií stroje, jako jsou
pásové dopravníky, lutny na vzduch, ka-
bely elektro, potrubí atd. Současně s tím
bylo nutné provést demontáž stroje, je-
ho převezení do startovací pozice, repa-
si poškozených částí a zpětnou montáž
všech dílů včetně řezné hlavy.
Jak hodnotíte průběh ražby jižní-
ho tunelu?
Ražbu jižní tunelové trouby objek-
tivně zdržely nepředvídané geologické
poměry v hoře, lokální extrémní příto-
ky spodní vody a vysoká abrazivita hor-
niny. To způsobilo zdržení přibližně
v délce 6 měsíců. Tyto ztížené podmín-
ky způsobovaly neplánované odstávky,
přídavky stavební chemie, častější vý-
měnu dílů řezných nástrojů atd. Všech-
ny tyto události, které nás potkaly v prů-
běhu ražby, mě jen utvrdily v tom, že
metoda TBM, která byla pro ražbu tune-
lů zvolena, byla správná. Postup klasic-
kou metodou ražby by výstavbu dle mé-
ho názoru ještě více zdržel a prodražil.
Jaký je předpoklad dokončení
tunelů?
Předpokládáme, že čas ražby dru-
hého tunelu by měl být o něco kratší
než u tunelu prvního. S opatrností ří-
káme, že by se mohlo jednat o zkrácení
v délce jednoho až dvou měsíců. Jedná
se však skutečně jen o odhad plynou-
cí z výsledků geologického průzkumu.
Vrty někde umístěné ve vzdálenos-
ti 30m od sebe nám totiž opět ukazu-
jí zcela jinou geologii a tudíž nutnost
provádění ražby odlišnými způsoby.
Lze tudíž znovu předpokládat zvýše-
nou pracnost. Po ražbě první trouby
jsme na toto lépe připraveni a věříme,
že nás nepřibrzdí nějaká další nenadá-
lá skutečnost.
Jaký je pracovní režim na stavbě?
Ražba probíhá nepřetržitě. Na stav-
bě se střídají čtyři týmy našich pracov-
níků. Celkem se jedná cca o 100 lidí.
10 lidí pracuje přímo na stroji, dalších
15 zajišťuje týl stavby, ať již se jedná
o činnost vodárny, dílen, chodu elekt-
roinstalací, dopravu tubinků či mícha-
cí centrum atd.
Kdy bude celý úsek zprovozněn
a co přinese cestujícím?
V současné době je zprovoznění
plánováno na konec roku 2018. Cestu-
jícím to přinese výrazně větší komfort
cestování a zrychlení spojení mezi Pra-
hou a Plzní. Jen v úseku Rokycany –
Plzeň by mělo zkrácení cestovního ča-
su představovat cca 10 min. Zvýší se
také bezpečnost a služby ve výstupních
stanicích.
Co realizace této náročné akce
přinese vaší divizi?
V prvé řadě se bude jednat o velmi
prestižní a zcela ojedinělou referenci.
Vždyť se jedná o první železniční tune-
ly ražené metodou TBM na území ČR.
Za druhé to bude nesmírná řada neo-
cenitelných zkušeností našich lidí, kte-
ří se na tomto projektu podíleli. Ti si
zde mohli vyzkoušet ražbu v EPB mo-
du i v Hard Rock modu. Laikovi by se
mohlo na první pohled zdát, že se jed-
ná o věci podobné. Avšak v těchto mo-
dech ražby se řeší naprosto odlišné pro-
blémy. Získané zkušenosti jim umožní
při podobné akci v budoucnu mno-
hem lépe problémy předvídat a rych-
leji na ně reagovat. To z našeho týmu
činí pro investory mnohem zdatnějšího
partnera při realizaci jeho dalších, po-
dobně náročných projektů.
Děkujeme za rozhovor
a srdečné přijetí
Ivo Románek
1...,2,3,4,5,6,7,8,9,10 12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,...96
Powered by FlippingBook