009-online1.indd - page 8

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
8
OBOR PROJEKTOVÁNÍ LINIOVÝCH STAVEB
Dopravoprojekt Brno a. s. je přední nezávislá poradenská, projektová a inženýrská spo-
lečnost specializovaná na oblast dopravní infrastruktury, zejména silničních a dálničních
staveb. Zaměřuje se rovněž na segment vodohospodářských staveb, životního prostře-
dí a energetiky. Zajišťuje komplexní služby související s projekční, dozorovou a inženýr-
skou činností včetně služeb s přidanou hodnotou, jako např. studie, dotační či finanční
management. Firma v průběhu svého působení získala cenné zkušenosti z významných
staveb financovaných SFDI, ROP, OPŽP, ISPA a řízením staveb dle FIDIC.
V průběhu září jsme měli možnost hovořit s hlavním inženýrem ateliéru Ing. Vladimírem
Ficnerem, dlouholetým zaměstnancem Dopravoprojektu Brno, který ve společnosti pra-
cuje úctyhodných 50 let. Ten naší redakci poskytl v průběhu září rozhovor, ve kterém při-
bližuje historické milníky společnosti a odpovídá i na dotazy týkající se současné situa-
ce v oboru projektování.
„Dopravoprojekt Brno vznikl v roce 1968 osamostatněním pobočky Brno Dopravopro-
jektu Bratislava. Předtím prošel od roku 1948 vývojem, kdy byl postupně součástí vět-
ších organizací, a to Stavoprojektu a SÚDOPu Praha a od roku 1960 pak jako součást
Dopravoprojektu Bratislava,“ vzpomíná v úvodu našeho setkání Ing. Ficner.
očima experta z Dopravoprojektu Brno
Jaké byly stěžejní milníky v této dlouhé his-
torii?
Hlavním milníkem bylo dle mého názoru osamo-
statnění v roce 1968 spojené s přestěhováním do nové
budovy na Kounicově ulici v Brně a dále vývoj po ro-
ce 1989, který zahrnoval řadu událostí. V roce 1992
transformaci v rámci kupónové privatizace na akcio-
vou společnost. V roce 2008 se stala společnost Dopra-
voprojekt Brno a.s. součástí skupiny SUDOP GROUP
a.s. Dalším významným datem byl rovněž rok 1975,
kdy Dopravoprojekt Brno získal vlastní počítač. Ten
pak nastartoval rozvoj využití výpočetní techniky
v projektech. Do této doby jsme využívali počítačů
v Bratislavě (ODRA) a v Běchovicích (IBM).
Společnost si za dobu své existence prošla
různými obdobími i řadou transformací. Které
období bylo pro vás nejzajímavější a které pova-
žujete za nejvíce krušné?
Nejzajímavějším obdobím byl časový úsek mezi
roky 1976 – 1989, kdy jsem byl zodpovědným pro-
jektantem řady staveb R46. V této době probíhala
plynulá příprava jednotlivých staveb celého tahu a to-
též platilo i v rámci realizace.
Následovalo období po roce 1989, ve kterém do-
cházelo k transformaci investorských organizací, při-
čemž silně poklesl počet zakázek. Tehdy jsem byl
ředitelem ateliéru a toto období hodnotím jako vel-
mi složité.
Zhruba od roku 1995 se hlavní náplní práce mého
ateliéru stala příprava dálničních staveb. Toto obdo-
bí naopak považuji za vrchol své projektantské a ma-
nažerské činnosti.
1
2
1,2,3,4,5,6,7 9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,...96
Powered by FlippingBook