009-online1.indd - page 4

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
4
Přestože česká strana na tyto výtky vů-
či zákonu č. 244/92 Sb., ale také zákonu č.
100/2001 Sb. (nový zákon EIA) reagovala
nakonec novelou č. 39 z roku 2015, nezíska-
la od EK souhlas s financováním staveb, které
byly posouzeny podle původního předpisu, te-
dy podle zákona č. 244/92 Sb. Až téměř po ro-
ce, od začátku účinnosti zákona č. 39/2015
Sb., se příslušná ministerstva odhodlala k ře-
šení této situace a jedním z výstupů je rozhod-
nutí o zpracování nových Dokumentací EIA
pro stavby se Stanoviskem EIA podle zákona
č. 244/92 Sb., včetně opakování celého proce-
su EIA u těchto staveb v rozsahu, který stanoví
další připravovaná novela zákona č. 100/2001
Sb., tzv. transpoziční, jejíž platnost má být
nejpozději od května 2017.
Nový proces EIA není aktuálně potřeba pod-
stoupit u staveb se Stanoviskem MŽP vydaným
podle zákona č. 100/2001 Sb., a dále pro sou-
bor deseti staveb schválených podle zákona
č. 244/1992 Sb., pro které premiér Sobotka vy-
jednal s EK zvláštní režim, který musel být pod-
pořen rychlou novelou zákona č. 100/2001 Sb.,
kdy byl do zákona doplněn § 23a a i nadále za-
jistil platnost původních stanovisek podle záko-
na č. 244/1992 Sb.
Proces opakování posuzování vlivu na ži-
votní prostředí postihne cca devadesát sta-
veb připravovaných ŘSD ČR k realizaci me-
zi léty 2017 – 2023. Těchto devadesát staveb
v celkové hodnotě přes 200 mld. Kč předsta-
vuje téměř polovinu investičních prostředků,
za jejichž proinvestování do roku 2023 je zod-
povědné ŘSD ČR.
Podle statistických údajů ŘSD ČR se do-
posud pohybovala doba pro zpracování Do-
kumentace EIA, její předložení na přísluš-
ný úřad, zveřejnění dokumentace, kompletace
vyjádření k dokumentaci, zpracování oponent-
ního posudku na dokumentaci, včetně vydání
Stanoviska MŽP v intervalu osmnáct až šede-
sát měsíců – tj. 1,5 - 5 let. Kdyby měla tato
praxe a přístup MŽP ke stavbám dopravní in-
frastruktury i nadále pokračovat, pak u pře-
vážné většiny staveb by s koncem finančního
období OPD II, byla vypořádána pouze pro-
blematika EIA a o realizaci těchto staveb by
nebylo možné se snad ani zamýšlet.
Z uvedeného je zřejmé, že kromě stan-
dardních překážek, se kterými se ŘSD potýká
v rámci investorské přípravy staveb (jakými je
například výkup pozemků, vyvlastnění práva
k výkupu pozemků, vyvlastnění práva k ulo-
žení věcného břemene k realizaci přeložky in-
ženýrské sítě související se stavbou pozemní
komunikace, atd.), je opakování procesu EIA
dalším kritickým bodem, jehož překonání je
časově tak zdlouhavé, že v konečném důsled-
ku může znemožnit realizaci záměru doprav-
ní politiky státu v tomto finančním období po-
mocí EU.
Pro maximální zkrácení lhůty potřebné
k získání nových Stanovisek MŽP k těmto de-
vadesáti stavbám učinilo ŘSD ČR ve spoluprá-
ci s MD ČR několik významných kroků:
1. Již v první polovině letošního roku zadaloGŘ
ŘSD ČR zpracování přírodovědných (bio-
logických, zoologických, migračních, …)
průzkumů, které zachytí stávající stav pří-
rody a krajiny ve všech ročních obdobích.
Tyto průzkumy jsou nezbytným podkladem,
na němž bude stavět každá nová dokumen-
tace EIA. Výsledky – zprávy o stavu přírody
a krajiny budou k dispozici zpracovatelům
nových dokumentací EIA v druhé polovině
roku 2017.
2. MD ČR předložilo vládě ČR materiál a vlá-
da s ním souhlasila, podle kterého při ná-
sledném opakovaném procesu EIA bude
dokumentace vycházet z aktuálního tech-
nického řešení, ukotveného v aktuálně
platné projektové dokumentaci ŘSD, tzn.
že nová dokumentace EIA nebude posuzo-
vat variantní řešení zkoumaná v minulosti
(s výjimkou prověření variant vyplývající
z aplikace právních předpisů transponují-
PROCES EIA U STAVEB
schválených podle zákona č. 244/92 Sb. je na kritické cestě přípravy ŘSD ČR
s horizontem ukončení jejich realizace do roku 2023 (N+3)
Během loňského a počátkem letošního roku naplno vykrystalizovaly neshody mezi EK a českým státem. Podstatou neshod vlekoucích
se prakticky od vstupu ČR do EU není obsahová náplň problematiky posuzování vlivů staveb na ŽP, ale náhled na způsob, jakým v Čes-
ku provádíme toto hodnocení – formálně, právně i prakticky. EK považovala za nepřijatelný způsob transpozice příslušných směrnic
(85/337/EHS a 2011/92/EU) do českého práva. Dlouhodobě je nám vytýkána procesní zdlouhavost, obtížný přístup veřejnosti do proce-
su EIA a překážky v případě uplatňování práva vstupu veřejnosti do schvalovacích procesů a návaznost stanoviska EIA.
1,2,3 5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,...96
Powered by FlippingBook